پنج شنبه, ۰۹ فروردین, ۱۴۰۳

مونسان: هر بشکه نفت ۶۰ دلاری ۱۰ دلار سرمایه‌گذاری می‌‌خواهد اما هر گردشگر ۱۳۵۰ دلار برای کشور عایدی دارد/حاضر نیستیم حتی چند سنت برای گردشگری هزینه کنیم

0 انتشار:

صدای میراث: رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: گردشگری بهترین محل صادرات فرهنگ کشورها است و در ایران نیز صنعت گردشگری در سال ۹۷ بنابر اعلام بانک مرکزی توانست ۱۱/۸ میلیارد دلار در تولید ناخالص ملی نقش داشته باشد.

مونسان با گلایه از تخصیص نیافتن اعتبار برای بخش تبلیغات در صنعت گردشگری و مقایسه این صنعت با صنعت نفت گفت: سازمان جهانی گردشگری به ازای هر گردشگر ۱۳۵۰ دلار درآمد برای ایران در نظر گرفته است که اگر این رقم با هر بشکه نفت ۶۰ دلاری محاسبه شود، آنوقت درمی‌یابیم که هر گردشگر چه نقشی در اقتصاد کشور دارد.

مونسان افزود: به ازای هر بشکه نفت ۱۰ دلار سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و ۶۰ دلار نیز به فروش می‌رسد. اما در حوزه گردشگری ۱۳۵۰ دلار به ازای هر گردشگر عاید کشور می‌شود که متاسفانه حتی چند سنت هم حاضر نیستیم برای آن هزینه کنیم.

به‌گزارش سازمان میراث‌فرهنگی، علی‌اصغر مونسان که به اصفهان سفر کرده است در حاشیه بازدید از عمارت چهلستون اصفهان گفت: گردشگری امروز اقتصاد سوم جهان است و بسیاری از کشورهای در حال توسعه به دلیل ارزآوری خوب، سرمایه‌گذاری اندک و قدرت ایجاد اشتغال بالا، از این صنعت به عنوان مسیر میانبر رشد و توسعه استفاده می‌کنند.

معاون رئیس جمهوری افزود: متوسط سرمایه‌گذاری برای هر گردشگر در دنیا بین ۱/۷ تا ۲ دلار است، این در حالی است که در کشور ما این عدد زیر نیم سنت است، اما خوشبختانه گردشگری در سال‌های اخیر توانسته در اقتصاد کشور ایفای نقش کند.

او افزود: سال گذشته ۲۰۳هزار شغل در بخش گردشگری و صنایع‌دستی ایجاد شد و هم‌اکنون نزدیک ۱۸۰هزارمیلیارد تومان پروژه‌های حوزه صنایع‌دستی و گردشگری در کشور در حال اجرا است که نشانه امید سرمایه‌گذاران به این بخش است.

مونسان اصفهان را یکی از اهداف و مقاصد مهم گردشگری کشور اعلام کرد و گفت: خوشبختانه سال گذشته ۷/۸میلیون نفر گردشگر وارد کشور شدند، در حالی که سال ۹۶، این عدد ۵/۱ میلیون گردشگر بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: در حوزه گردشگری، تبلیغات اولویت زیادی دارد و تلاش شده است اعتبارات خوبی به ویژه در حوزه گردشگری خارجی اختصاص یابد.

او گفت: البته محدودیت‌های بودجه‌ای دولت به ویژه امسال که سال سختی است وجود دارد و به همین دلیل تلاش کردیم از فضای مجازی که عمق نفوذ بالایی دارد و رایگان است برای معرفی جاذبه‌های کشور استفاده کنیم.

مونسان افزود: تشکیل ستاد فضای مجازی در استان‌ها به همین منظور در دستور کار قرار گرفت و حضور در نمایشگاه‌های مهم گردشگری با توان و کیفیت بسیار بالا نیز در دستور کار است.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید