چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

میراث‌فرهنگی همدان موافق ساخت‌وساز در عرصه عمارت نورمهال بود

1 انتشار:

اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان سال گذشته در کمیسیون ماده ۵ برای ساخت‌وساز در عرصه عمارت تاریخی نورمهال همدان مخالفت نکرده و پیگیری‌های صدای میراث از شهرداری همدان مشخص کرده است که حتی میراث‌فرهنگی استان همدان موافق صدور مجوز ساخت‌وساز در عرصه بنای تاریخی نورمهال بود.

پیگیری‌های صدای میراث مشخص کرد که ساخت‌وساز در عرصه و عمارت تاریخی نورمهال که به عمارت آمریکایی‌ها نیز شهرت دارد با رای مثبت اداره میراث‌فرهنگی استان همدان در کمیسیون ماده ۵ و پس از آن موافقت کتبی در پی استعلام شهرداری همدان انجام شده است.

براساس آنچه از شهرداری همدان به صدای میراث رسیده است، شهرداری این شهر نظر اداره کل میراث فرهنگی استان همدان را در کمیسیون جویا شده و این اداره کل ساخت‌وساز در عرصه عمارت نورمهال را بدون مشکل خوانده است.

با این حال شهرداری همدان به منظور حفاظت از عمارت تاریخی ثبت ملی شده نورمحال، هم اکنون ادامه پروژه ساخت‌وساز برج های دوقلوی همدان را متوقف کرده است تا تکلیف این عمارت تاریخی مشخص شود.

پیشتر در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، برخی شهروندان همدانی با امضای طوماری، خواستار توقف ساخت‌وساز شده و اعلام کرده بودند که شهرداری همدان مقصر اصلی ساخت‌وساز در عرصه این بنای تاریخی است.

علی مالمیر مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان نیز از ابتدای مطرح شدن ماجرای ساخت‌وساز در عرصه عمارت تاریخی نورمهال سکوت کرده است.

اواخر دور قاجار دو مکان برای بهداشت و آموزش مردم همدان ساخته شد. یکی از این بناها به سفارش بدیع‌الحکماء پزشک نامی همدان ساخته شد که امروز به عنوان خانه بدیع‌الحکما شناخته می‌شود . عمارت دوم توسط کارشناسان آمریکایی بر روی تپه نورمحال ساخته شد که بعدها معروف به عمارت آمریکایی‌ها شد. پس از این دو بنا، در محل خیابان طالقانی فعلی بیمارستانی ساخته می‌شود که ابتدا بیمارستان آمریکایی‌ها نام گرفت و بعدها به بیمارستان اکباتان تغییر نام یافت که در سال‌های اخیر این بنا نیز توسط علوم پزشکی استان همدان تخریب شده است.

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. جای تاسف داره که کسانی در میراث فرهنگی صاحب منسب شده اند که هیچ دغدغه ای نسبت به میراث باارزش فرهنگی ندارند
    جناب مالمیر جای تاسف داره سکوت شما

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید