پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

نابودی ۹۷ درصد مشاغل وابسته به صنعت گردشگری ایران/فعالان گردشگری: تعطیلی گردشگری ایران تا سال ۲۰۲۵ ادامه دارد

0 انتشار:

صدای میراث: کرونا چنان آسیبی به گردشگری ایران وارد کرده است که حتی رییس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران نیز از آسیب ۹۷ درصدی به کسب و کارهای وابسته به گردشگری کشور سخن گفته است. این تعبیر یعنی آنکه از صنعت گردشگری ایران دیگر چیزی باقی نمانده است و کرونا صنعت گردشگری ایران را بطور کامل از بین برده است.

اگرچه تعبیر علی‌اکبر عبدالملکی رییس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران ممکن است به مذاق وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که همچنان از فعال بودن ورود گردشگران خارجی هر چند اندک به ایران خبر می‌‌دهد و دلبسته آمارسازی است خوش نیاید، اما فعالان صنعت گردشگری کشور موارد تکان دهنده دیگری را مطرح می‌کنند که برآیند آن حاکی از تعطیل طولانی مدت صنعت گردشگری ایران و زیاندهی ادامه‌دار این صنعت تا ۵ سال آینده و در سال ۲۰۲۵ است.

براساس آمارهای رسمی، سهم کل گردشگری ایران در اشتغالزایی سال ۹۵ به میزان ۶/۵ درصد از کل اشتغال یعنی یک میلیون و ۳۹۸ هزار و ۵۰۰ شغل بود که انتظار می­رفت در سال ۲۰۲۶ تعداد یک میلیون و ۹۶۷ هزار شغل، یعنی ۱/۶ درصد از کل اشتغال کشور را تحت پوشش قرار دهد.

کرونا اما تمام رویاهای اشتغالزایی صنعت گردشگری را نقش بر آب کرد و حالا فعالان صنعت گردشگری به صدای میراث می‌گویند برآورد شرکت‌های بزرگ و اقتصادی جهان در چرخه گردشگری آن است که صنعت گردشگری بتواند تا سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ به سال ۲۰۱۹ بازگردد.

محمدحسن کرمانی فعال صنعت گردشگری کشور با اشاره به مجازی شدن نمایشگاه‌های بزرگ و معتبر جهانی گردشگری همچون نمایشگاه لندن و برلین و پاریس که سالانه میلیون‌ها گردشگر را به سراسر جهان اعزام کرده‌اند نسبت به تداوم وضعیت وخیم گردشگری ایران تا ۵ سال آینده هشدار می‌دهد و می گوید: در شرایطی که شرکت‌های هواپیمایی به دلیل بالا رفتن هزینه‌های پرواز و استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت پروازی ناوگان هوایی خود به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ناشی از پاندمی کرونا به گران شدن سفر دامن زده‌اند بازگشت به شرایط سال ۲۰۱۹ در گردشگری جهان و حتی در گردشگری ایران یک رویا است.

او وضعیت گردشگری کشور را نیز وخیم توصیف می‌کند و می‌گوید: گردشگری خروجی کشور با وضعیت ارزی موجود تعطیل است. وضعیت گردشگری ورودی نیز با توجه به آن که ایران در رنگینگ پاندمی جهانی کرونا قرار گرفته است کاملا تعطیل است و در این شرایط صنعت گردشگری کشور آسیب جدی دیده است.

به گفته محمدحسن کرمانی، صنعت گردشگری ایران با تمامی زنجیره‌های وابسته به آن همچون رستوران‌ها، تور لیدرها، برگزار کنندهگان تور و ناوگان حمل‌ونقل عمومی بطور کامل نابود شده است.

او به صدای میراث می‌گوید: یک زمان می‌گفتند هر گردشگر ۱۸ شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند که اکنون ۸ ماه است به دلیل تعطیلی کامل صنعت گردشگری تمامی آن شغل‌ها نیز نابود و از چرخه مشاغل خارج شده است.

او در پاسخ به این سوال که در همین شرایط کرونایی دستگاه‌های دولتی از آمار گردشگران ورودی به ایران سخن می گویند، افزود: این که تلاش شود آن عراقی که برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد رفته است و شب ها در حسینیه می‌خوابد یا خانه‌ای اجاره کرده‌اند و چندین زائر در آن اقامت کرده‌اند یا آن فردی که با کیف سامسونت برای انجام یک کار به ایران سفر کرده است را در آمار گردشگران ورودی حساب کنیم درست نیست. چون باید مشخص شود از میان آن‌ها که به ایران سفر کرده‌اند چه تعداد گردشگر بوده‌اند که در هتل اقامت داشته و به بازدید موزه رفته و تمامی چرخه گردشگری را منتفع کرده است.

محمدحسن کرمانی تاکید کرد: باز هم می گویم و هشدار می دهم که صنعت گردشگری ایران شاید بتواند تا پایان سال‌های ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ به وضعیت قبلی خود در سال ۲۰۱۹ بازگردد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید