سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲

نخستین همایش بین المللی باستان شناسی هلیل رود در جیرفت آغاز بکار کرد

0 انتشار:

نخستین همایش بین المللی باستان شناسی هلیل رود در جیرفت آغاز بکار کرد

ایرنا – نخستین همایش بین المللی باستان شناسی و تاریخ حوزه فرهنگی هلیل رود با حضور نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، هیات رئیسه دانشگاه و جمعی از اساتید، پژوهشگران و باستان شناسان داخلی و خارجی بصورت مجازی در جیرفت آغاز بکار کرد.

رئیس دانشگاه جیرفت در ابتدای این همایش ضمن گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: جیرفت قدیم بسیار وسیع تر از جیرفت فعلی بوده و تمام منطقه جنوب کرمان را تا خلیج فارس در برمی گرفته لذا این منطقه از ظرفیت های خدادادی بی نظیری برخوردار بوده و این مهم باعث شده مورد توجه دنیا قرار گیرد.

حسین شکفته با بیان اینکه باید به دنبال ثبت جهانی تپه های باستانی کنارصندل باشیم، افزود: با برگزاری این همایش و حضور باستان شناسان و تاثیر گذاران در این  حوزه به دنبال ثبت جهانی تپه های باستانی کنارصدل بودیم که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا این همایش را به صورت مجازی برگزار شد و امیدواریم با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی بتوانیم این مهم را به سرانجام برسانیم.

رییس دانشگاه جیرفت با اشاره به حفاظت از آثار و اشیا تمدن جیرفت بیان کرد: متاسفانه آنگونه که باید از آثار، محوطه های باستانی و اشیا تاریخی تمدن جیرفت حفاظت نمی شود و این مهم باید در دستور کار مسولان این امر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: باید به هویت تمدن جیرفت و حوزه فرهنگی آن بالید وکم کاری در این حوزه قابل قبول نیست زیرا شواهد به دست آمده از جیرفت نشان دهنده فرهنگ غنی ایران در گذشته است.

شکفته با اشاره به مناطق طبیعی و گردشگری در جنوب استان کرمان گفت: در کنار حوزه باستانی می توان گردشگری را بصورت جدی دنبال کرد و این مهم باید با نگاه توسعه ای به منطقه دنبال شود.

در ادامه این نشست نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر شناساندن تمدن جیرفت به دنیا گفت: دانشگاه جیرفت با برگزاری این همایش و حضور باستان شناسان گام مهمی در راستای شناساندن تمدن و فرهنگ غنی جیرفت برداشته است و این مهم با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید به سمت ثبت جهانی این میراث سوق داده شود.

ذبیح الله اعظمی افزود: تمدن و حوزه فرهنگی جیرفت بسیار غنی است و این ظرفیت باید به عنوان یک میراث گرانبها ارج نهاده شود.

وی گفت: در دنیا آثار باقیمانده یکصد ساله خود را به نحوی ارج می نهند که بسیاری از مردم برای بازدید آن ها به این کشور ها سفر می کنند و امروز تمدن بیش از پنج هزار ساله جیرفت به فراموشی سپرده شده است.

نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که هشت سال دفاع مقدس نیز یکی از مهمترین میراث های ارزشمند کشور است، گفت: باید این میراث را به جهانیان بشناسانیم و در همین راستا سردار بزرگ اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که مطعلق به استان کرمان است باید به عنوان یکی از مهمترین داشته های کشور  به آن بالید.

در ادامه دبیر علمی همایش نخستین همایش بین المللی باستان شناسی و تاریخ حوزه فرهنگی هلیل رود گفت: شروع فعالیت دانشگاه جیرفت به عنوان دانشگاهی جامع از یک دهه پیش، پنجره تازه ای به روی فعالیت علمی در حوزه جیرفت شناسی گشود و این امر به رشد کمی و کیفی پژوهش ها در حوزه علم، فرهنگ، تاریخ، باستان شناسی و مردم-شناسی در حوزه هلیل رود انجامید.

دکتر صحت منش افزود: قبل از تأسیس دانشگاه جیرفت سه همایش در حوزه باستان شناسی جیرفت، ذیل «حوزه فرهنگی هلیل رود» برگزار گردید که جهت معرفی و شناساندن این تمدن ملی و بین المللی به منطقه جیرفت بسیار موثر واقع شد که از مهمترین فعالیت های دانشگاه جیرفت، برگزاری چندین همایش در سطح ملی و بین-المللی است که نه تنها زمینه را برای تبادل افکار و اندیشه های صاحب نظران حوزه تاریخ و باستان¬شناسی در منطقه فراهم نمود، بلکه موجب تحرک و پویایی مجموعه دانشگاه و رشد و اعتلای علم و فرهنگ منطقه نیز گردید.

وی تصریح کرد: اولین همایش بین المللی باستان¬شناسی و تاریخ حوزه فرهنگی هلیل-رود از اوایل سال جاری کلید خورد و پس از تصویب در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کسب مجوز بین المللی شروع به دریافت مقاله کرد.

صحت منش ادامه داد: بیش از ۱۰۷ مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از این تعداد حدود ۷۰ مقاله پذیرش شد که ۳۰ مقاله از این تعداد برای سخنرانی در همایش انتخاب شده است.

وی از چاپ مقالات این همایش خبر داد و بیان کرد: بعد از همایش مجموعه مقالات این همایش به چاپ خواهد رسید و در دسترس پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید