سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲

نزاع و قمه‌کشی در میدان نقش جهان اصفهان/گردشگران خارجی تصویر میدان جهانی را با نزاع ثبت کردند

0 انتشار:

صدای میراث: عصر دوشنبه گذشته درست زمانی که گردشگران خارجی در میدان نقش جهان اصفهان حضور داشتند، یک نزاع برپا شد و ۳۰ نوجوان با قمه و چاقو به جان هم افتادند.

میدان نقش جهان اصفهان یک اثر ثبت جهانی شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است و به جرات می‌توان گفت هر گردشگر خارجی که به ایران سفر می‌کند سری هم به این میدان باشکوه و بینظیر می‌زند و ساعاتی را به بازدید از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری نقش جهان می‌گذراند.

میدان نقش جهان در کنار میدان تیان آن من در پکن و میدان سرخ مسکو یکی از سه میدان بزرگ جهان است که از سال‌ها قبل برند گردشگری ایران را در اذهان گردشگران خارجی ساخته است.

حالا دو روز پیش درست زمانی که گردشگران خارجی در میدان نقش جهان حضور داشتند حدود ۳۰ نوجوان به جان هم افتادند و با قمه و چاقو در حال دویدن در طول میدان و زدن یکدیگر بودند.

این اتفاق نگران کننده در قطب گردشگری ایران در حالی رخ داده است که گردشگران خارجی نیز در حال تصویربرداری از چرخش قمه‌های رقصان در هوای نقش جهان بودند و تصاویر زیادی از این نزاع بر تلفن همراه گردشگران خارجی ثبت شده است.

سعید مختاریان زواره خبرنگار سابق صداوسیما و از فعالان کنونی میراث‌فرهنگی در استان اصفهان که اتفاقا همانزمان در نقش جهان حضور داشت در تشریح اتفاق رخ داده در میدان نقش جهان، با ابراز تاسف از چنین رخدادهایی در قلب گردشگری ایران به صدای میراث گفت: بین ساعت ۵ و نیم تا شش بعداز ظهر روز دوشنبه حدود ۳۰ نفر از بچه‌های جوان در میدان نقش جهان با یکدیگر درگیر شدند و یکدیگر را با قمه و چاقو زدند. توریست‌های خارجی هم آنجا بودند و شروع به فیلم گرفتن کردند.

مختاریان زواره با اعلام این که میدان نقش جهان سومین میدان مشهور جهان پس از تیان آن من و میدان سرخ مسکو است گفت: درست است که گردشگران خارجی در این نزاع واکنشی نشان ندادند اما وقتی به ضبط و ثبت چنین نزاعی آن هم در میدان نقش جهان اصفهان اقدام می‌کنند چه تعریفی از فرهنگ ایرانی خواهند داشت؟

او گفت: چنین اتفاقاتی آن هم در مراکز مهم گردشگری کشور همچون میدان نقش جهان که با مشاهده و تصویربرداری گردشگران خارجی همراه می‌شود تاثیر منفی بر تبلیغ فرهنگ ایرانی در سطح جهان دارد و حتی امنیت روانی یکی از مهمترین سایت های گردشگری و تاریخی ایران را از بین می‌برد.

به گفته سعید مختاریان زواره حدود یکساعت و نیم زد و خورد و درگیری و قمه‌کشی در میدان نقش جهان اصفهان در جریان بود اما از کیوسک پلیس گردشگری حاضر در میدان یک مامور خارج نشد تا به این نزاع پایان دهد و قمه‌کشی در میدان را جمع کند.

این فعال میراث فرهنگی و گردشگری در شهر اصفهان البته وضعیت میدان نقش جهان اصفهان با استانداردهای گردشگری را مناسب نمی‌داند.

او به صدای میراث می‌گوید: وضعیت نقش جهان به اندازه‌ای رها شده است که مردم عصرها بساط آبگوشت و دوغ و سبزی را روی چمن‌های میدان پخش می‌کنند و در گوشه‌ای دیگر والیبال بازی می‌کنند و توپ را به درو دیوار بناهای تاریخی می‌کوبند. حتی در خیابان سپه که به میدان نقش جهان می‌رسد نیز دلارفروش ها بساط می‌کنند و برخی آدم‌های بیکار نیز که دو کلام زبان انگلیسی یاد گرفته‌اند و می‌خواهند با توریست‌ها صحبت کنند راهنمایی‌های اشتباه به گردشگران خارجی می‌دهند یا آن‌ها را سرکیسه می‌کنند.

به گفته سعید مختاریان زواره، میدان نقش جهان اصفهان به دلیل ضعف‌های موجود در نظارت دستگاه‌های مسئول اکنون تبدیل به پاتوقی شده است که هیچ نظارتی روی آن وجود ندارد.

او با اعلام تاثیر منفی راهنمایی غلط برخی افراد بیکار که نقش جهان را برای صحبت کردن با گردشگران خارجی برگزیده‌اند بر گردشگری ایران گفت: باید مراکز عمومی برای معرفی اماکن تاریخی به گردشگران خارجی وجود داشته باشد تا راهنمایی‌های غلط افراد بیکار به گردشگری ایران و اصفهان آسیب نزند.

به گفته زواره، بلیط فروش‌های اماکن تاریخی میدان نقش جهان نیز آموزش درست نحوه برخورد با گردشگران را ندیده‌اند و رفتار مناسبی با گردشگران نمی‌کنند که باید فکری به حال این وضعیت کرد و میدان نقش جهان را از این وضعیت رهایی بخشید.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید