پنج شنبه, ۰۹ فروردین, ۱۴۰۳

نشست روز موزه و معلولیت در سعدآباد برگزار شد

0 انتشار:

صدای میراث: نشست روز موزه و معلولیت با بازدید جمعی از اعضای انجمن معلولین پارس به همراه خانواده ها از مجموعه کاخ موزه های سعدآباد برگزار شد.

این برنامه فرهنگی – تفریحی با مشارکت و همکاری انجمن فرهنگی، ورزشی وگردشگری معلولان پارس و کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) با موضوع موزه و معلولیت در کاخ موزه سعدآباد برگزارشد.

به گزارش انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس، هدف از این برنامه تعامل و گفتگو جهت حضور همه جانبه معلولان در مکان های فرهنگی و تاریخی بود که پس از بازدید اعضای انجمن از کاخ موزه های سعدآباد نشست اصلی روز موزه و معلولان در سالن کنفرانس موزه ظروف سلطنتی سعدآباد برگزار شد.

سیداحمد محیط طباطبایی از طراحان و پیشگامان طرح مناسب سازی موزه ها برای معلولان و رییس ایکوم ایران در این نشست اعلام کرد: افراد دارای معلولیت به عنوان بخشی از اقشار اجتماعی باید در تعاملات و مباحث فرهنگی حضور پیدا کنند و در این نشست چند تن از مشاوران طراح شهری و موزه داران نیز حضور دارند تا با همکاری و همفکری زمینه تسهیل حضور اجتماعی در مکان های تاریخی برای معلولان فراهم شود.

قرایی، رئیس انجمن فرهنگ، ورزشی و گردشگری معلولان پارس با اعلام آن که افراد دارای معلولیت حق دارند از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور بازدید داشته باشند، از موانع پیش روی افراد دارای معلولیت و توجه به انعکاس این موانع به جامعه ومسئولان سخن گفت.

مهندس سعید سادات نیا معمار و شهرساز نیز در این نشست گفت: جای تبریک دارد که به معلولیت در ابعاد گردشگری فکر می شود و این نشست ها نشان از این دارد که جامعه به اقشار مختلف توجه داشته و این توجه جامعه را به سمت تعادل و سلامت فکر پیش می برد و اهمیت به حضور اجتماعی و فرهنگی افراد دارای معلولیت در جامعه نشان از توازن، عدالت و خردمندی در جامعه دارد.

وی افزود: ایمن سازی و طراحی عمومی شهر و آموزش به کارکنان در مکان های عمومی همچون موزه ها، بانک ها، مترو و … شرایط دسترسی معلولان به خدمات متعدد فرهنگی و شهری را تسهیل می کند.

امیری، معاونت سلامت شهرداری تهران نیز در این نشست به فعالیت های شهرداری تهران در حوزه معاونت اجتماعی برای معلولان اشاره کرد.

سید احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم ایران نیز در ادامه خطاب به حاضران گفت: حدود٨٠ موزه در تهران وجود دارد که آدرس مکان این موزه ها را در اختیار معاونت شهرداری قرار می دهیم و از اقای امیری معاونت امور اجتماعی شهرداری تهران درخواست می کنیم در همین جلسه قول اولویت امکان رفت و آمد شهری برای معلولان را در این نقاط بدهند.

الهام خادم حسینی راهنمای گردشگری نیز در این نشست گفت: گردشگری فعالیتی پویا ومتحرک است و برخلاف تعریف گذشته که گردشگری را یک فعالیت صرفا تفریحی و لوکس می دانستند، امروز گردشگری حقی از حقوق بشر و برای تمدد اعصاب است که به سیصد شاخه تقسیم می شود.

او افزود: یک شاخه از گردشگری، گردشگری معلولان و سالمندان است که متاسفانه در ایران این نوع گردشگری حلقه مفقوده است. بنابراین لازم است گردشگری معلولان در زنجیره گردشگری ایران جای بگیرد.

وی افزود: گردشگری و سفر از نظر توانبخشی برای معلولان و سالمندان نوعی درمان است.

به گفته خادم حسینی، بحث دیگر موضوع اهمیت به خانواده های افراد دارای معلولیت وسالمندان است که از عزیزان خود نگهداری می کنند و نمی توانند از جاذبه های گردشگری دیدار کنند.

این راهنمای گردشگری گفت: نگاه اجمالی به وضعیت کشور نشان می دهد که اغلب فضاها مناسب تردد اقشار بخشی از جامعه با محدودیت های جسمی نیست و از سویی افراد دارای معلولیت دارای انگیزه زیادی بزای سفر و بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی دارند که همین علاقه و انگیزه ایجاب می کند در تصمیم گیری ها جدی تر باشیم.

خادم حسینی تاکید کرد: خوب است به دانشجویان رشته های معماری ،عمران و گردشگری پیشنهاد دهیم در فعالیت های پژوهشی دردهای جامعه را پیدا کنند و برای حل آن ها راهکار ارائه دهند.

گفتنی است در پایان این نشست از مهسا رحمانی نیا دانشجوی رشته گردشگری به دلیل ارایه پایان نامه دانشگاهی با عنوان «توسعه واستانداردسازی زیرساخت های گردشگری معلولان و سالمندان» تقدیر شد.

لازم به ذکر است، مدیران موزه های ملی ایران، انقلاب اسلامی، علوم و فناوری، دفاع مقدس و رضا عباسی نیز گزارشی از عملکرد فعالیت خود و رفع موانع معماری در موزه های زیرمجموعه خود برای معلولان ارایه کردند.

 

گزارش: محبوبه نجومیان

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید