جمعه, ۰۳ فروردین, ۱۴۰۳

نیوساید اهواز هم زیر لودرها رفت/تعرض به بافت تاریخی اهواز ادامه دارد

0 انتشار:

صدای میراث: طی روزهای اخیر پس از تعرض به محوطه بافت تاریخی حمیدیه در سی کیلیومتری شهر اهواز، لودرها به محله نیوساید ثبت ملی شده اهواز رسیدند و یک خانه را در این محله با خاک یکسان کردند.

قاسم آل‌کثیر، فعال میراث فرهنگی در خوزستان با اعلام خبر تخریب خانه‌ای در محله ثبت ملی شده نیوساید اهواز به صدای میراث گفت: محوطه تاریخی حمیدیه سال ۸۱ به شماره ۷۹۳۰ ثبت شده بود که بارها مورد تعرض قرار گرفت و در عرصه آن ساخت و ساز شد. اکنون نیز برخی وارد حریم و عرصه این محوطه شده‌اند که گویا مسئولان مسکن و شهرسازی و شهرداری حمیدیه نیز در جریان این اتفاق هستند.

او با اعلام این که انتظار می‌رفت یگان حفاظت میراث‌فرهنگی از ساخت‌وساز و تعرض در بافت تاریخی اهواز نیز جلوگیری کند افزود: تعرض‌ها به بافت تاریخی اهواز رسید و در تازه‌ترین اتفاق محله نیوساید اهواز به عنوان یکی از محلات واقع در بافت تاریخی این شهر زیر چرخ لودرها رفت.

آل‌کثیر افزود: طی روزهای اخیر و پس از تخریب خانه احمد محمود، تعدادی بیل مکانیکی وارد محوطه نیوساید شدند و یکی از خانه‌های این محله را تخریب کردند.

او گفت: با آن که یگان حفاظت میراث‌فرهنگی از فعالیت بیشتر تخریبگران در نیوساید اهواز جلوگیری کرد، اما یک خانه واقع در این محله ثبت ملی شده کاملا تخریب شد و به گفته اهالی منطقه، در ماه‌های اخیر نیز چند خانه دیگر در محله نیوساید اهواز بدون رعایت ضوابط میراث فرهنگی تخریب شده‌اند.

این دوستدار میراث‌فرهنگی تاکید کرد: لازم است شهرداری اهواز نسبت به استعلام از میراث‌فرهنگی برای هر گونه تعمیر؛ بازسازی و تخریب آٍار واقع در بافت تاریخی اهواز جدیت بیشتر داشته باشد و رابطه خود با میراث فرهنگی را مستحکم کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید