سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲

هتل تاریخی شهر انزلی بدون مجوز میراث‌فرهنگی و زیر پوشش پروژه اقامتی – گردشگری تخریب شد/تعهد کتبی مالک هتل برای ساخت عین به عین هتل جدید/رییس اداره میراث فرهنگی انزلی به هشدارها در مورد تخریب هتل تهران انزلی بی‌اعتنا ماند/مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گیلان: عامل تخریب مجازات می‌شود

0 انتشار:

مریم جلیلوندفرد؛ خبرنگار

صدای میراث: هتل تاریخی شهرستان بندر انزلی که در میدان شهرداری این شهر و در چند متری ورودی به دریای خزر و تالاب بین‌المللی انزلی قرار داشت چند روز قبل توسط مالک هتل تخریب شد تا براساس تابلوی مقابل این ساختمان هتل جدید به جای هتل تاریخی ساخته شود.

عمده بناهای تاریخی موجود در شهرستان انزلی متعلق به دوره قاجار و پهلوی اول هستند که برخی از آن‌ها برغم داشتن ارزش‌های تاریخی همچون هتل تهران انزلی ثبت ملی نشده‌اند.

هتل تاریخی تهران نیز که معماری آن به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول بازمی‌گشت بدون اخذ هیچگونه مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی و توسط مالک بنا تخریب و مردم انزلی یکی از داشته‌های تاریخی خود را از دست دادند.

عزیز صنعتگر که عطاری او درست زیر هتل تاریخی تهران قرار داشت اما به صدای میراث گفته است، ۶ سال است پیش از تخریب هتل در گفت‌وگو با رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان انزلی موضوع تخریب هتل را به اطلاع او رسانده اما رییس این اداره به او گفته است خودت با مدیرکل میراث فرهنگی استان تماس بگیر و موضوع را به وی اطلاع بده!؟

عزیز صنعتگر چند ساعت پس از تخریب هتل تهران انزلی در گفت‌وگو با صدای میراث اعلام کرد: مالک هتل که بدهکار بانکی است و اسناد این بدهی موجود است، پیشتر کارمند اداره گمرک انزلی بود و پس از مهاجرت به دوبی صاحب دو شرکت به نام خود و همسرش در آن کشور است و حالا بدون اطلاع میراث فرهنگی اقدام به تخریب هتل تاریخی تهران در انزلی کرد.

به گفته این مغازه‌دار در میدان شهرداری انزلی، هتل تاریخی مالک هتل پیش از تخریب هتل تاریخی انزلی، به اداره میراث فرهنگی و شهرداری انزلی تعهد داه است که در صورت تخریب بنا، هتل تاریخی انزلی را عین به عین و مانند سابق بسازد. اما باید از وزیر میراث فرهنگی و مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان پرسید که آیا مصالحی که در ساخت بنای جدید استفاده می‌شود همان مصالح ۱۵۰ سال قبل است که هتل تهران با آن بنا شد یا مصالح بی‌کیفیتی است که در اختیار مالک برای بازسازی هتل قرار داده می‌شود؟

تخریب کننده هتل تهران انزلی مجازات می‌شود

در حالی که مالک هتل تاریخی انزلی که اقدام به تخریب این بنای تاریخی واجد ارزش‌های ثبت ملی کرده است و در دوبی نیز اقامت دارد، ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اعلام کرده است که این اداره کل هیچ مجوزی برای تخریب هتل تاریخی انزلی صادر نکرده و عامل تخریب این هتل تحت پیگرد قضایی قرار خواهد گرفت و مجازات می شود.

ولی جهان به رسانه‌ها گفته است: در آخرین مکاتبه که از سوی دستگاه‌های اجرایی شهرستان بندر انزلی مبحث رفع خطر بنا مطرح شد، این اداره کل مطابق با نقشه‌ها صراحتاً به حفظ پوسته ساختمان بر اساس تکنولوژی جدید تاکید کرده است.

جهانی با اشاره به تشکیل جلسات و بازدیدهای متعدد از بنای تاریخی هتل تهران گفت: اداره کل میراث فرهنگی تحت هیچ شرایطی نسبت به عمل ارتکابی خلاف قوانین و ضوابط ابلاغی کوتاه نخواهد آمد.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری انزلی در راستای احترام به درخواست‌های به حق فرهنگ دوستان و میراث فرهنگی (تا تعیین تکلیف نهایی موضوع در مراجع محترم قضائی) از صدور هرگونه مجوز ساخت‌وساز خودداری کرده و هر عملی باید تنها براساس ضوابط و موافقت کتبی میراث‌فرهنگی صورت پذیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با تاکید بر اینکه بنای تخریب شده باید به اصل خودش برگردد، گفت: براساس قوانین بنای تخریب شده بدون افزایش ارتفاع و براساس مستندات قدیمی موجود ساخته شود.

 

جهانی با تاکید بر پیگیری قضائی عامل اصلی تخریب بنای تاریخی هتل تهران بیان کرد: مجازات برای نابودکنندگان هویت ملی و آثار تاریخی ارزشمند مورد تاکید میراث فرهنگی است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید