جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

هتل فردوسی رشت تخریب نمی‌شود/معاون میراث‌فرهنگی استان گیلان: مالک نمی‌تواند بنای تاریخی را تخریب کند

0 انتشار:

هتل فردوسی رشت تخریب نمی‌شود

صدای میراث: «هتل فردوسی رشت تخریب نمی‌شود.» این تازه‌ترین جمله‌ای است که معاون میراث فرهنگی استان گیلان در ارتباط با گزارش‌های منتشر شده از تصمیم مالک هتل فردوسی رشت برای تخریب این اثر و چند پلاک دارای ارزش تاریخی دیگر در مجاورت هتل فردوسی برای احداث یک هایپر مارکت ۲۰ هزار متری در بافت تاریخی شهر رشت گفته است.

صدای میراث چند روز قبل در گزارشی براساس اظهارات دوستداران میراث فرهنگی در شهر رشت از احتمال تخریب این اثر تاریخی هخارج شده از ثبت ملی به تصمیم مالک این بنا خبر داد.

هتل فردوسی رشت با خروج از فهرست آثار ملی به همراه سه پلاک تاریخی همزمان تخریب می‌شوند

حالا معاون میراث فرهنگی استان گیلان به ایسنا گفته است که اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان پیگیر حفظ این بنای تاریخی و البته خارج شده از فهرست آثار ملی کشور است.

ولی جهانی با اعلام قدمت ۹۰ ساله هتل فردوسی شهر رشت گفت: پیش از ثبت شدن هتل فردوسی رشت در فهرست آثار ملی کشور نامه‌ای از شهرداری این شهر به اداره کل میراث‌فرهنگی استان گیلان ارسال شده بود تا ضوابط ثبت ملی در مورد این اثر ارسال ‌شود.

به گفته جهانی، هتل فردوسی شهر رشت ۹۰ سال قدمت دارد و در دوران پهلوی اول احداث شده است و اکنون نیز اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان پیگیر بازگرداندن این اثر به فهرست آثار ملی کشور است تا با ثبت ملی این بنای تاریخی حفظ شود.

او افزود: مالک بنا در سال ۱۳۹۷ از میراث‌فرهنگی شکایت کرد و در نهایت رای دادگاه به نفع میراث ثبت شد؛ اما مجدد مالک با عنوان تعمیرات، شکایتی به دیوان عدالت اداری ارائه داد که شعبه دو دیوان عدالت اداری ثبت هتل فردوسی رشت در فهرست آثار ملی را ابطال کرده است.

ولی جهانی با تاکید بر این که مالک نمی‌تواند هتل فردوسی رشت را تخریب کند، اعلام کرد: پیشنهاد می‌کنیم مالک با مراجعه به اداره میراث‌فرهنگی استان گیلان از مزایای تسهیلات مشارکتی بهره‌مند شود و این بنای تاریخی را در قالب هتل بوتیک حفظ کند.

جهانی گفت: در حال حاضر پیگیر هستیم تا خیابان شریعتی رشت و بناهای ارزشمند موجود در حدفاصل میدان شهرداری تا صیقلان ثبت ملی شود که هتل فردوسی رشت نیز در این محدوده قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی استان گیلان افزود: با ثبت این محدوده از ابنیه تاریخی موجود با نظارت میراث‌فرهنگی حفاظت و صیانت می‌شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید