چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

همزمان با اجلاس ۲۰۱۸ همدان؛ لودرها در عمارت تاریخی نورمهال صف آرایی کردند

0 انتشار:

همزمان با اجلاس ۲۰۱۸ همدان؛ لودرها در عمارت تاریخی نورمهال صف آرایی کردند

عمارت تاریخی نورمهال که اواخر دوره قاجار به منظور اشاعه بهداشت و ترویج آموزش توسط کارشناسان امریکایی در همدان ساخته شد از سال گذشته برای ساخت یک برج دوقلوی ۳۵ متری بارها مورد تعرض قرار گرفت. هر چند که این ساخت و سازها با پیگیری فعالان میراث فرهنگی همدان به صورت مقطعی متوقف شد اما صبح امروز همزمان با اجلاس ۲۰۱۸ همدان لودرها به دور از چشم مسئولان و فعالان میراث فرهنگی در این عمارت مهم تاریخی صف آرایی کردند.

《حسین زندی》روزنامه نگار و فعال میراث فرهنگی همدان با اعلام این خبر به صدای میراث می گوید:《 عمارت تاریخی نورمهال که قدمت اش به اواخر دوره قاجار برمیگردد توسط کارشناسان آمریکایی روی تپه نورمهال با هدف گسترش بهداشت و آموزش ساخته می شود.》

او می گوید: اوایل انقلاب عمارت نورمهال توسط یکی از نهادها مصادره میشود و تا سال ۸۵ مردم آن را به عنوان یک باغ مخروبه آمریکایی ها می شناسند. تا اینکه سال ۸۵ شهرداری همدان، باغ و عمارت را تملک می کند و تلاشهای بسیاری برای احیا و بازسازی آن انجام می دهد. به طوری که گفته می شود برای بازسازی این بنا شهرداری همدان بیش از ۶۰۰ میلیون تومان هزینه می کند و برای تجهیز عمارت نیز بودجه ای به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان اختصاص می دهد.

زندی در ادامه می افزاید:سال ۹۵ بازسازی بنا به پایان رسید و باغ نیز در قالب پارکی به نام پرواز در اختیار عموم قرار گرفت و عمارت آمریکایی ها نیز به عنوان فرهنگسرا و نگارخانه پرواز مورد بهره برداری قرار گرفت.

این روند مرمت با هزینه بالا درحالی از سوی شهرداری انجام می گیرد که زندی معتقد است: آذرماه سال گذشته در ضلع جنوبی عمارت نورمهال مجوزی از سوی شهرداری صادر می شود تا برج دوقلویی به ارتفاع حدود ۳۵ متر در عرصه بنا ساخته شود.

به گفته این فعال میراث فرهنگی، در دو هفته گذشته بارها پیمانکار و سازنده این دو برج اقدام به خاکبرداری در  محوطه کرد که با ممانعت فعالان و یگان حفاظت میراث فرهنگی مواجه شد اما امروز صبح همزمان با اجلاس ۲۰۱۸ همدان پیمانکار در غفلت مسئولان و فعالان از این فرصت سوءاستفاده کرده و اقدام به خاکبرداری کردند که اینبار نیز با حصور به موقع یگان حفاظت متوقف شد.

با این وجود فعالان میراث فرهنگی همچنان ابراز نگرانی می کنند چراکه این برج دوقلو با ارتفاع ۳۵ متر درست در عرصه بنای ثبت ملی نورمهال قرار گرفته که نه تنها چشم انداز و منظر بصری عمارت را تخریب می کند که با گودبرداری آسیب جدی به بنا وارد می شود.

این اتفاقات درحالی رخ میدهد که به گفته زندی، استاندار همدان هفته گذشته در مراسم اختتامیه مراسم شهروندان برگزیده خطاب به انتقاد یکی از چهره های شاخص همدان  تاکید کرد که جلوی تخریب آثار تاریخی شهر همدان را گرفته است درحالی که هر روز خبر نابودی میراث تاریخی همدان شنیده می شود.

در اواخر دور قاجار دو مکان برای بهداشت و آموزش مردم همدان ساخته می شود. یکی از این بناها به سفارش بدیع الحکما پزشک نامی همدان ساخته می شود که امروز به عنوان بدیع الحکما شناخته میشود . عمارت دوم توسط کارشناسان آمریکایی بر روی تپه نور مهال ساخته میشود که بعدها معروف به عمارت آمریکایی ها می شود. پس از این دو بنا، بیمارستانی در محل خیابان طالقانی فعلی بیمارستانی ساخته می شود که ابتدا بیمارستان آمریکایی ها نام می گیرد و بعدها به بیمارستان اکباتان تغییر نام پیدا می کند که در سالهای اخیر این بنا هم توسط علوم پزشکی استان تخریب شد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید