پنج شنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳

هم‌اندیشی وزارت ارتباطات و کارشناسان میراث برای احیای خانه مستوفی‌الممالک

0 انتشار:

نشست هم‌اندیشی احیای خانه مستوفی‌الممالک با حضور کارشناسان میراث‌فرهنگی، تهران شناس‌ها و اهالی فرهنگ در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود تا راه‌های دستیابی به شیوه صحیح مرمت و احیای این بنای تاریخی بررسی شود.

به گزارش صدای میراث، خانه مستوفی الممالک متعلق به اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار است و بیش از ۱۱۰ سال قدمت دارد. این خانه با همان سبک معماری دوره ناصری که تلفیقی از معماری غربی و ایرانی با ماهیت برونگرایی است احداث شد و مکان آن در گذر مستوفی الممالک واقع در کوچه چال حصار بازار تهران است.

میرزا یوسف خان مستوفی الممالک از رجال سرشناس و خوشنام عصر ناصری در تهران بود و خانه او زمانی ساخته شد که میرزا حسن خان ۱۹ سال بیشتر نداشت.

گفته می شود نظارت بر ساخت خانه مستوفی‌الممالک برعهده محمد تقی خان، رییس بناخانه و معمار باشی ناصرالدین شاه قاجار بود که نظارت بر احداث بناهای درباریان را برعهده داشت.

مرمت و احیای خانه مستوفی الممالک زمانی جدی شد که محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار تصویری از خانه مستوفی الممالک در توییتر و فضای مجازی اعلام کرد که با مرمت و احیای این خانه تاریخی ثبت ملی شده در تهران موافق است. خانه مستوفی الممالک در تهران در تملک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود و حالا محمد جواد آذری جهرمی نخستین وزیر کابینه است که یک خانه تاریخی را با اعلام خود برای مرمت و احیاء در اختیار کارشناسان قرار می‌دهد.

برهمین اساس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر امروز از برخی کارشناسان میراث فرهنگی، تهران شناس‌ها و اصحاب فرهنگ و رسانه دعوت کرده است تا با حضور در نشست هم اندیشی احیای خانه مستوفی الممالک که روز سه شنبه برگزار می‌شود حضور بیایند تا روش‌های بهینه بازسازی و تعریف کاربری جدید بنا به بحث گذاشته شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید