جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

هیات وزارت میراث‌فرهنگی هفته آینده برای نجات طاق کسری به عراق می‌رود/مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی: مستندنگاری طاق کسری و مذاکره برای مرمت اضطراری ایوان مدائن در دستور کار است

0 انتشار:

صدای میراث: همزمان با فرو ریختن مجدد بخشی از طاق کسری در جنوب بغداد، کارزارهای مردمی به منظور درخواست از وزیر میراث‌فرهنگی ایران و دولت ایران و عراق برای مرمت و نجات طاق کسری آغاز به کار کرد.

اکنون سیدهادی احمدی، مدیرکل دفتر حفظ و احیای آثار تاریخی – فرهنگی به صدای میراث خبر داده است که هفته آینده هیات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، متشکل از مدیران و استادکاران این وزارتخانه به عراق سفر می‌کنند تا طی سه روز اقامت در بغداد مستندنگاری طاق کسری را به پایان برسانند و درخصوص مرمت ایوان مدائن نیز با طرف عراقی به توافق برسند.

مدیرکل دفتر ثبت و احیای آثار تاریخی البته بر این نکته تاکید دارد که این سفر هیچ ارتباطی به کارزارهای عمومی درخصوص مرمت و نجات طاق کسری ندارد و سفری است که در ادامه یادداشت تفاهم‌های منعقد شده میان ایران و عراق برای نجات آثار تاریخی مشترک انجام خواهد شد.

سید هادی احمدی به صدای میراث گفت: یکسال است که آماده سفر به عراق هستیم و هربار این سفر به دلایل مختلف به تعویق افتاده است که علت آن شیوع کرونا و مسایل امنیتی بود.

او با اشاره به برنامه سفر هفته آینده تیم کارشناسی وزارت میراث فرهنگی به عراق برای نجات طاق کسری افزود: ۸ تن از کارشناسان میراث‌فرهنگی شامل مدیران و استادکاران پیشکسوت در برنامه سفر به عراق قرار دارند که متاسفنه سه تن از پیشکسوتان حوزه مرمت به دلیل ابتلا به کرونا و طی دوران نقاهت قادر به همراهی در این سفر نیستند.

وی افزود: قرار است در این سفر مذاکره با طرف عراقی به منظور برنامه‌ریزی برای مرمت اضطراری طاق کسری انجام و مستندنگاری ایوان مدائن نیز صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی – فرهنگی وزارت میراث فرهنگی با اعلام این که مرمت و نجات طاق کسری اقدامی کارشناسی و به دور از حاشیه‌ها است گفت: قبل از آن که کارزاری برای مرمت و نجات طاق کسری آغاز شود یادداشت همکاری دو کشور ایران و عراق برای نجات آثار تاریخی به امضاء رسیده بود و حداقل نیز یکسال است که اولین ویزا برای سفر تیم کارشناسی ایران به عراق صادر و گروه آماده سفر بود که موضوع ترور شهید قاسم سلیمانی در عراق پیش آمد و این سفر نیز کنسل شد.

به گفته سیدهادی احمدی، حتی پیش از راه افتادن کارزار عمومی مرمت و نجات طاق کسری، طی یکسال گذشته چهار مرتبه برنامه سفر به عراق تدارک دیده شد و تا مرحله گرفتن بلیت سفر نیز پیش رفت اما هر بار این سفر به دلایل امنیتی و کرونا به تعویق افتاد.

احمدی با اعلام این خبر که سه سال قبل نیز تیمی از وزارت میراث فرهنگی برای بررسی وضعیت آثار تاریخی مشترک به عراق سفر کرد گفت: هم‌اکنون نیز تعداد زیادی درخواست از دانشگاه‌ها و افراد و تشکل‌های مختلف به منظور همکاری برای مرمت طاق کسری به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شده است که البته در این سفر تنها کارشناسان و برخی مدیران وزارت میراث فرهنگی برای هماهنگی، برنامه‌ریزی و همچنین بررسی سوابق اقدامات مرمتی شرکت‌های خارجی در ایوان مدائن و بررسی میدانی وضعیت طاق کسری به عراق اعزام می‌شوند.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال صدای میراث که سه برنامه توسعه کشور بر مرمت و احیای آثار تاریخی ایران در کشورهای دیگر تاکید داشته و در این ۱۵ سال وزارت میراث فرهنگی چه عملکردی در مرمت آثار تاریخی ایران در خارج از مرزها داشته است؟ گفت: در دو برنامه قبلی توسعه کشور یک ردیف بودجه برای این موضوع اختصاص یافته بود که رقم آن تنها چند صد میلیون تومان بود و عملا هیچ کاری نمی‌توانست با این مبلغ انجام شود. با این حال و با توجه به برنامه‌های توسعه طی سال‌های گذشته تنها سه سال پیش اقدامات مرمتی در مسجد کبود ایروان در ارمنستان انجام شد و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی نیز اقداماتی در سطح شناسایی آثار و مستندنگاری تطبیقی در ۸ سال قبل در کشور ارمنستان انجام داد.

به گفته سیدهادی احمدی، در برنامه‌های توسعه کشور برای مرمت آثار تاریخی ایران در حوزه ایران فرهنگی و خارج از مرزها قانونگذاری شده است اما در این برنامه‌ها اعتبار و بودجه کافی برای اجرایی شدن قانون توسط وزارت میراث‌فرهنگی در نظر گرفته نشده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید