چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

واگذاری ابنیه تاریخی، موزه‌ها و نفایس به شهرداری‌ها در لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی

6 انتشار:

صدای میراث: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را با امضای حسن روحانی، رییس‌جمهوری به مجلس ارسال کرده است.

براساس این لایحه تمامی آثار و بناهای تاریخی و حتی نفایس و موزه‌های کشور قرار است به شهرداری‌ها و بخش خصوصی واگذار ‌شوند. پیگیری‌های صدای میراث از مجلس نیز مشخص کرده است که اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تنها با همین هدف و بصورت عجولانه تا پیش از تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه به مجلس ارسال شده است.

در صورت رای مثبت نمایندگان به اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور شناسایی، مرمت و احیاء و کاربری بناهای تاریخی در سراسر کشور از جمله بناهای نفیس به شهرداری‌ها و بخش خصوصی واگذار می‌شود و بدین ترتیب معاونت میراث‌فرهنگی این سازمان بطور کامل به حاشیه رانده می‌شود.

اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکبار در دوره ریاست مسعود سلطانی‌فر بر سازمان میراث‌فرهنگی مطرح شده بود که به دلایل کارشناسی مسکوت ماند. اما اینبار علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توانسته است امضای رییس جمهوری را پای این لایحه قرار بدهد و آنرا به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

تمامی ابنیه تاریخی واگذار می‌شود

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود و عضو هیات رییسه فراکسیون گردشگری مجلس در گفت‌وگو با صدای میراث با اشاره به جزییات لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور که به مجلس اعلام وصول شده و به هیات رییسه نیز ارجاع شده است گفت: جزییات اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری واگذاری موزه ها و آثار تاریخی به بخش خصوصی با اولویت شهرداری‌ها در صورت تمایل به اجاره آثار و موزه‌های کشور است.

به گفته این نماینده مجلس که در جریان جزییات لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است، براساس این لایحه، شناسایی، مرمت و بهره‌برداری از آثار تاریخی به شهرداری‌ها واگذار می‌شود و به نوعی آثار تاریخی شهرها با هدف مدیریت یکپارچه شهری به شهرداری‌های کشور واگذار می‌شود.

او در توضیح دلایل این اقدام به صدای میراث گفت: چون میراث فرهنگی پول ندارد و با محدودیت منابع دولتی مواجه است و نگاه ۱۰۰ درصد دولتی به آثار و بناهای تاریخی کشور دارد، آثار و بناهای کشور یکی پس از دیگری در حال نابودی و از بین رفتن است.

لاهوتی افزود: در تمام دنیا نیز آثار تاریخی در اختیار شهرداری‌ها است و چون شهرداری‌ها دارای منابع هستند به راحتی می‌توانند مدیریت و بهره‌برداری این آثار را در اختیار بگیرند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: واگذاری بناها و آثار تاریخی و موزه ها به شهرداری‌ها هم برای شهرداری‌ها خوب است و هم به نفع سازمان میراث فرهنگی است.

او افزود: شهرداری‌ها می‌توانند با در اختیار گرفتن آثار و بناهای تاریخی کشور در توسعه گردشگری موثر باشند. چون گردشگران در بدو ورود به شهرها به دنبال جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی هستند و از آنجا که آثار تاریخی نیز بخشی از فرهنگ و هویت شهرهای کشور است اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی به نگهداری از آثار تاریخی کشور نیز کمک می‌کند.

شهرداری‌ها مسئول شناسایی، مرمت و بهره‌برداری از آثار تاریخی می‌شوند  

عضو هیات رییسه فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی اما در پاسخ به این سوال صدای میراث که با توجه به سابقه برخی شهرداری‌های کشور در تخریب آثار تاریخی در گذشته و نبود تخصص در مرمت و نگهداری این آثار در شهرداری‌ها، اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی در واگذاری بناهای تاریخی کشور به شهرداری‌ها ممکن است نگران کننده باشد؟ گفت: شهرداری‌ها ترکیبی از همه تخصص‌های فنی و عمرانی هستند.

لاهوتی ادامه داد: درست است که شهرداری‌ها پروانه ساخت صادر می‌کنند ولی می‌توانند نظارت بر تمام بناهای تاریخی را براساس قانون عهده‌دار شوند.

نماینده لنگرود در واکنش به سوال صدای میراث گفت: بنده به هیچوجه این حرف را قبول ندارم که واگذاری بناهای تاریخی به شهرداری‌ها نگران کننده است. چون معتقدم تمام ظرفیت‌های قانونی برای شناسایی و نگهداری و بهره برداری از بناهای تاریخی در شهرداری‌ها وجود دارد و اگر برخی از آن‌ها نتوانسته اند از ظرفیت‌های قانونی خود به نحو احسن استفاده کند یک بحث دیگر است.

عضو هیات رییسه فراکسیون گردشگری مجلس با اشاره به آن که لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور به صورت عادی تقدیم مجلس شده و به هیات رییسه نیز ارجاع شده است گفت: در صورتی که دولت بخواهد این لایحه بصورت عادی مطرح باشد زمان رسیدگی به آن در مجلس طولانی خواهد بود. اما اگر دولت تقاضای فوریت کند در صورت امضای ۵۰ نماینده مجلس، براساس آیین‌نامه داخلی مجلس می‌توان نوبت بررسی لایحه دولت را تسریع و آنرا به فوریت در دستور رسیدگی قرار داد.

معاونت میراث حذف نمی‌شود، فقط نظارت می‌کند!

لاهوتی همچنین در پاسخ به سوال دیگر صدای میراث که آیا لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی با جزییات مطرح شده به معنای در حاشیه قرار گرفتن و حتی حذف معاونت میراث فرهنگی از سازمان میراث‌فرهنگی با هدف تبدیل شدن این سازمان به وزارتخانه است؟ گفت: معنای این لایحه حذف معاونت میراث‌فرهنگی نیست اما معاونت میراث فرهنگی می‌تواند هدایت، حمایت و نظارت بر بناهای تاریخی را در اختیار داشته باشد.

او گفت: معاونت میراث‌فرهنگی حتی در صورت واگذاری تمام بناهای تاریخی به شهرداری‌ها می‌تواند نقش هدایت کننده داشته باشد و بر نحوه بهره‌برداری و بازسازی بناهای تاریخی براساس الگوها و نقشه‌ها و طرح‌های فنی و تخصصی نظارت و حتی براساس الگوهای معماری و مرمتی پلان ارایه کند.

عضو هیات رییسه فراکسیون گردشگری مجلس حتی اعلام کرد که سازمان میراث‌فرهنگی پس از واگذاری بناهای تاریخی به شهرداری‌ها می‌تواند از شهرداری‌ها و بهره‌برداران بناهای تاریخی برای نگهداری از آثار و ابنیه تاریخی کشور حمایت مالی کند و سالیانه مبلغی به شهرداری‌ها بابت نگهداری آثار تاریخی پرداخت کند.

نماینده لنگرود و عضو هیات رییسه فراکسیون گردشگری مجلس اما در پایان گفت‌وگوی خود با صدای میراث به موضوع مهم دیگری نیز در لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور اشاره کرد و گفت: واگذاری بناهای تاریخی به شهرداری‌ها و بخش خصوصی حتی شامل نفایس نیز می شود و لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی تنها راه نجات آثار تاریخی کشور است.

print

Discussion۶ دیدگاه

  1. هم اکنون در تمامی شهرهای تاریخی ، بیشترین تخریب و تجاوز به آثار تاریخی ، توسط شهرداریها انجام میشود . اگر این آثار به آنها واگذار شود ، دیگه اثری از بناها و بافتهای تاریخی باقی نخواهد ماند.

  2. لطفا گزارشی از میزان تخریبی که شهرداری‌ها در سه دهه اخیر بر سر بناهای‌ تاریخی آوردند تهیه کنید. همدان، شیراز، اصفهان، مازندران، گیلان و… . در تعجبم از سازمانی که متولی نگهداری از آثار حتی در زمان جنگ بوده و اکنون به جای تلاش برای جذب و اعتبارات بیشتر به استناد کمبود اعتبار می‌خواهد آثار را به شهرداری‌ها واگذار کند. حتما هم به جز این دلیلش این است که در کشورهای دیگر هم شهرداری‌ها منولی هستند. اما میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از رمین تا آسمان است.
    با تشکر از روشنگریتان ممکن است‌ آغازگر حرکتی همچون خیریه مدارس باشید تا علاقه‌مندان به این خاک و تاریخ به خیریه‌ای کمک کنند که پاسدار هویت‌شان برای آینده‌گان است؟

  3. واقعا برای سازمان میراث فرهنگی متاسفم. سازمانی که دایم در حال دادن امار گردسگران است و می داند که‌بخش اعظم‌ گردشگرانش بجز گردشگران زیارتی و سلامتش جز گردسگران فرهنگی هستند و برای دیدن اثار تاریخی به ایران می ایند هرچند تعداد عنوان نمی شود و همیشه درصد اعلام می شود که معلوم نیست نسبت به چه تعداد افزایش اعلام می‌شود.

  4. بعنی سازمان میراث فرهنگی جز این پیشنهاد راه حل دیگری نداشت؟ سازمانی که حداقل نه به شکل کنونی از دوره پهلوی اول وجود داشته و حتی نخستین آثارش را در سال‌های ۱۳۱۰ به ثبت رسانده به راحتی همه‌ اقدامات، افراد باتجربه، دانشجویانی که برای کمک به میراث کشور تربیت کرده را کناری می‌گذارد و اختیار را به شهرداری‌ها می‌دهد که سابقه خوبی در حفاطت آثار نداشته‌اند؟

  5. فرار به جلوی سازمان برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت. سازمان امکانات فنی، تخصصی، دسترسی به متخصصان جهانی، اندوخته تجربی را به آسانی بدست نیاورده است. خوب آقایان لطف کنند از دولت‌بخشی از اعتبارات شهرداری‌ها را طلب کنند. شهرداری‌ها هم به‌ جز تخریب آثار مسئولیت اجتماعی هم دارند که بناها راحفظ کنند. البته معدود شهرداران علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ کشور را استثنا می‌دانم.

  6. بک پیشنهاد دارم حال که سازمان میراث به این حد از استیصال رسیده است کارخانجات و تولیدات پتروشیمی که به محیط زیست هم‌ آسیب می‌رسانند درصدی تعیین سود برای حفاطت از میراث. مانند انواع و اقسام دریافتی‌هایی که در قبوص اب و برق و گاز و… لحاظ می‌شود. اصلا ببایید بانی یک عمل خیر شوید خیرین میراث‌ساز تشکیل دهیم. قطعا دوستداران میراث استقبال خواهند کرد.

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید