یکشنبه, ۰۵ فروردین, ۱۴۰۳

وزیر میراث‌فرهنگی مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله را تأیید کرد/مونسان: تمام گنبد شیخ لطف‌الله باید آب گریز شود/رئیس ایکوموس ایران: مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله هزار عیب دارد

0 انتشار:

صدای میراث: وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که هفته گذشته به اصفهان سفر کرده بود ظاهرا به بازدید از ترک مرمت شده گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان در میدان نقش جهان نیز رفته است و در گفت‌وگو با ایسنا تمام آنچه مدیر پایگاه میراث جهانی نقش جهان و رئیس اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان درباره مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله گفته بودند را تکرار کرد و تلویحا مرمت‌های انجام شده بر این گنبد را تأیید کرد.

علی‌اصغر مونسان گفت: «در بازدید از مسجد شیخ‌لطف‌الله؛ مدیر پایگاه میراث جهانی نقش جهان در این خصوص به ما توضیح داد. استادکار در حال کار نیز به‌عنوان یکی از استادکاران خوب و قدیمی اصفهان است که زحمت زیادی کشیده بود و از فضای ایجاد شده دلخور بود. درحالی‌که ۹۵ درصد مصالح، همانی است که اکنون جابه‌جا می‌کنند.»

وزیر میراث‌فرهنگی گفت: « مردم گنبد را از نزدیک نمی‌بینند، چین خورده، رها شده و هر لحظه امکان فروریزی کامل وجود دارد. مرمتگران کار بسیار سختی را انجام می‌دادند. مدیر پایگاه نیز تأیید کرد که با استاندارد کامل و ورود اساتید پایه یک به مرمت این بنا، کار شروع شد. من هم مهندس عمرانم و می‌توانم نظر بدهم. یک معمار نیز می‌تواند نظر ‌دهد. اما کسی که کار را خوب بلد است، اساتیدی هستند که رشته آنها مرمت آثار تاریخی است.»

مونسان مرمت‌های صورت گرفته بر ترک گنبد مسجد شیخ لطف‌الله را تأیید کرد و گفت:« در حال فکر کردن روی موضوع آب گریزی در گنبد مسجد شیخ‌ لطف‌الله هستیم. بسیار خوب است اگر این اتفاق بیفتد. گفتم اگر بتوانیم گنبد را آب‌گریز کنیم، بسیار خوب است. آب روی گنبد نفوذ نمی‌کند، بنابراین طول عمر گنبد زیاد می‌شود. فقط نگران موضوعات دیگر هستیم، مثلا این کار جلوی تنفس بنا را می‌گیرد و پیشنهاد داده‌ام دانشگاه هنر و دانشکده فنی اصفهان به‌عنوان یک کار پژوهشی سفارش بگیرند که چطور می‌توان آب‌گریزی گنبد را انجام داد. اگر تا زمان مرمت ترک‌های گنبد رسید که بهتر وگرنه می‌توان دست‌کم در بناهای دیگر از آن استفاده کرد.»

مونسان افزود: « مدیر پایگاه میراث فرهنگی میدان نقش جهان معتقد است، حتما بابت مرمت گنبد مسجد از یونسکو لوح می‌گیرد.»

مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان از ماه‌ها پیش چنان جنجالی شد که تمامی رسانه‌ها و کارشناسان میراث‌فرهنگی تا شخص معاون اول رئیس‌جمهوری بر آن حساس شدند و سرانجام نیز همین وزیر میراث‌فرهنگی بود که به دستور معاون اول رئیس‌جمهوری مأمور رسیدگی به وضعیت مرمت نگین درخشان اصفهان (مسجد شیخ لطف‌الله) شد.

دو رنگ شدن ترک گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، نداشتن طرح مرمت، مطرح نشدن شیوه‌های مرمتی در شورای فنی میراث‌فرهنگی، شیوه واگذاری مرمت بنا به مرمتگران، دوغاب ریزی بر گنبد مسجد، ساییدن کاشی‌های گنبد و سرانجام آب‌گیری گنبد مسجد شیخ لطف‌الله که در برف اخیر اصفهان سوژه خبری عکاسان، مردم و رسانه‌ها شد، همگی ایراداتی بود که بر مرمت گنبد مسجد شیخ‌ لطف‌الله اصفهان وارد شد و مدیران میراث‌فرهنگی استان اصفهان و حالا وزیر میراث‌فرهنگی، همگی مرمت‌های انجام شده را توجیه و اقدامات صورت گرفته بر گنبد مسجد شیخ لطف‌الله را تأیید کرده‌اند.

با این حال مهدی حجت، بنیانگذار سازمان میراث‌فرهنگی کشور و رئیس فعلی شورای ملی حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی ایران وابسته به شورای جهانی (ایکوموس)، که نخستین بار موضوع مرمت نادرست گنبد مسجد شیخ لطف‌الله را اعلام کرد، بار دیگر به ایسنا گفت: « مرمت گنبد شیخ لطف‌الله هزار اشکال دارد.»

مهدی حجت اعلام کرد: « اگر قرار بود روی گنبد بسیار مهم و جهانی مسجد شیخ لطف‌الله، حرف بزنند و کار کنند، باید ابتدا هیأتی متخصص و خبره‌ای به‌صورت کارشناسی و تخصصی روی این موضوع صحبت می‌کردند و از آنها نظرخواهی می‌شد. بعد روش کار را تأیید می‌کردند، اما آنها این‌کار را نکرده‌اند. حالا می‌آیند و حسن را می‌برند و او می‌گوید خوب است، حسین را می‌برند و می‌گوید بد است، یکی می‌گوید داربست را باز کردند، یکی می‌گوید شابلون نبستند، یکی می‌گوید روغن زدند یکی می‌گوید نزدند؛ حرف من این است که این مرمت هزار اشکال دارد.»

او افزود: « اصل قضیه این است که شما وقتی می‌خواستید دست به بیماری به اسم گنبد مسجد شیخ لطف‌الله بزنید، آیا برای آن شورای پزشکی تشکیل دادید یا نه؟»

رئیس کمیته ملی ایکوموس ایران همچنین به نبود صورتجلسه مرمت با حضور کارشناسان و متخصصان امر مرمت و تشکیل نشدن جلسه شورای فنی در مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اعتراض کرده و در لفافه گفته است: «آیا یک صورتجلسه دارید که تمام آن‌کسانی که متخصصان این کار هستند، آمده‌اند و نشسته‌اند با یکدیگر صحبت کرده‌اند و یکی گفته ترک را پایین بیاورید و آن یکی گفته ترک را بالا ببرید، یکی گفته شابلون و آن یکی گفته نه، یکی گفته داربست را بازکنید و یکی گفته نه و همۀ این موارد را با هم بحث کردند و به یک جمع‌بندی رسیدند و آن جمع‌بندی را دست آن یکی دادند و گفتند تو برو اجرا کن، بعد او برود اجرا کند؟ نه اینکه یک نفر دست در جیبش کند و بگوید بهترین مرمت دنیا در این گنبد انجام‌شده است! آخر تا کی می‌خواهیم کارها را اینطور انجام دهیم؟»

وی تأکید کرد: «عقل حکم می‌کند که باید قبل از شروع به‌کار، در این خصوص نظرخواهی می‌شد.»

حجت افزود: « بعد از این به هرجایی که بخواهند دست بزنند، باید استاندارد بین‌المللی را رعایت کنند؛ یعنی قبل از انجام هر کاری نخبگان و خبرگان موضوع بنشینند و راه‌حل‌های مختلف را بحث کنند و حُسن و قبح‌ها را بررسی کنند و بهترین راه‌حل پیدا شود. همه هم باید زیر آن ‌را امضا کنند و بعد بروند دست‌به‌کار بزنند؛ نه اینکه یک کسی به تشخیص خودش یک پیمانکار پیدا کند و بیاورد و بگذارد روی چه چیزی؟ گنبد مسجد شیخ لطف‌الله! چنین چیزی می‌شود؟»

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید