چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

وظایف بر زمین مانده گردشگری در خوزستان به سرانجام می‌رسند؟

0 انتشار:

مجتبی گهستونی

فعال میراث‌فرهنگی و سخنگوی انجمن تاریانا در خوزستان/

حکمت موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی گردشگری خوزستان سرانجام دست به تغییر معاونان خود زد. پیمان نبهانی پس از کمتر از شش ماه تصدی معاونت گردشگری خوزستان، جای خود را به غلام شجاعی داد. غلام شجاعی در دهه ۸۰ و در زمان صادق محمدی هم معاون گردشگری خوزستان بود و در چندین سال اخیر او و برخی اطرافیانش تلاش کردند تا تصدی مدیرکلی را به دست بگیرند. اما سرانجام ایشان به معاونت گردشگری خوزستان بسنده کرد.

نبهانی با تحصیلات عمرانی و فعالیت در حوزه قراردادها، اگرچه کارمند اداره کل میراث فرهنگی خوزستان است. اما، عملکرد قابل توجهی از خود به جای نگذاشت و سرانجام دیروز تودیع شد.

اگر چه غلام شجاعی یک بار دیگر سابقه معاونت گردشگری را تجربه می‌کند، اما این امیدواری وجود دارد که انگیزه‌های میراثی و گردشگری‌اش بیش از پیش شود و اوضاع نا به سامان گردشگری خوزستان را بهبود بخشد.

غلام شجاعی بسیار کوشید تا بار دیگر به اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان ورود کند و حالا در کسوت معاون گردشگری باید به وظایف خود عمل کند. چرا که واحد نظارت و رسیدگی به شکایات و نظارت بر فعالیت مراکز اقامتی و پذیرایی از نظر کیفیت، کمیت اغذیه، تعیین نرخ، نظارت بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی ملزم به تلاش بیشتر است.

آنچه ضرورت دارد تا نظر بسیاری از گردشگران تامین شود، رسیدگی به شکایات مسافرین، اعلام نواقص و پیگیری رفع آن‌ها، اعلام نیازها و تجهیزات تاسیسات گردشگری، پیگیری تخلفات تاسیسات گردشگری و اعمال تشویق و تذکر و تعلیق و تعطیل است.

در سال‌های اخیر با رونق گردشگری، نیاز دست‌اندرکاران این حوزه به گردشگری بسیار است. لذا لازم است تا واحد آموزش تقویت شود. صدور مجوز اجرای دوره به مراکز آموزش، پیش‌بینی نیازهای آموزشی که خوزستان در این زمینه بسیار مظلوم است، نظارت بر فعالیت مراکز آموزشی، طراحی دوره‌های آموزشی، برگزاری آزمون‌های ورودی، برگزاری آزمون‌های پایان دوره به صورت مرتب و صدور گواهینامه پایان دوره از جمله خواسته‌های آموزش دیده‌ها در حوزه گردشگری است.

اما واحد بازاریابی و تبلیغات و نمایشگاه‌ها از جمله ضعیف‌ترین واحدها بود و بهتر است، سامان یافته‌تر از گذشته در این حوزه عمل شود. تهیه و چاپ اقلام تبلیغاتی، تهیه آرشیو، توزیع اقلام تبلیغاتی، راه‌اندازی مراکز اطلاع‌رسانی، شرکت موفق و البته کیفی در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، برگزاری نمایشگاه و جشنواره‌های خلاقانه، برگزاری تورهای آشناسازی، طرح‌ریزی و اجرای برنامه ترویجی گردشگری، حضور در مدارس و دانشگاه‌ها و مجامع عمومی به منظور ترویج سفر و گردشگری ضرورت انکارناپذیر است.

از جمله کارهایی که باید غلام شجاعی در آن امانتداری کند و به تخیلات و بزرگنمایی در آن ورود نکند، تهیه آمار صحیح و اطلاع‌رسانی است. بی‌شک برای رسیدن به یک نقشه راه در حوزه گردشگری، تهیه آمار ورود مسافرین به اماکن اقامتی، آمار بازدید کنندگان از جاذبه‌های استان خوزستان، اطلاع‌رسانی عملکرد معاونت، هماهنگی با مطبوعات و صداوسیمای استان خوزستان باید به صورت کیفی انجام شود.

حالا که به نوروز و تعطیلات این ایام خجسته نزدیک می‌شویم و البته خوزستان در ماه‌های مختلف قابلیت جذب گردشگر دارد، راه‌اندازی ستاد تسهیلات سفر باید با درایت معاون جدید گردشگری خوزستان خوش بدرخشد. می‌طلبد که نظارت مستمر بر تاسیسات گردشگری، توزیع بروشور و اطلاع‌رسانی، هماهنگی و انسجام بین دستگاه‌های استانی به منظور آمادگی دائمی برای استقبال از گردشگران و تامین امکانات مورد نیاز و تسهیلات لازم و برنامه‌ریزی مناسب برای سفرهای استانی با توجه به شعار همگانی و همه مکانی و همه زمانی کردن سفر صورت بگیرد

یکی از بخش‌هایی که معاونت گردشگری خوزستان باید در آن با کیفیت و البته با سرعت عمل و تکریم اقدام کند، توجه به واحد صدور پروانه و استانداردسازی است. صدور پروانه بهره‌برداری و اخذ استعلام‌های لازم، تمدید پروانه‌های بهره‌برداری، توزیع جزوات استانداردسازی و پیگیری استانداردسازی تاسیسات گردشگری مورد اجماع بسیاری از فعالان گردشگری خوزستان است.

نظارت بر عملکرد بازسازی و توسعه تجهیزات تاسیسات گردشگری هم دیگر خواسته فعالان این بخش است. جلب حمایت انجمن‌های صنفی و تشکل‌های غیردولتی، همکاری در برگزاری برنامه‌های اختصاصی صنف، همکاری در نظارت‌های صنف مربوطه، پیگیری مشکلات صنفی، شرکت در جلسات و کمیته‌ها و برگزاری همایش‌ها و سمینارهای تخصصی و خلاقانه از دیگر فاکتورهایی است که باید مدنظر این معاونت قرار بگیرد.

با توجه به اینکه خوزستان زمینه‌های لازم برای ارتباط‌های برون استانی و بین‌المللی دارد، ایجاد زمینه تبادل گردشگر بین دفاتر خدمات مسافرتی استان‌های منطقه‌ای باید با جدیت در دستور کار قرار بگیرد.

از جمله ضعف های عمده معاونت گردشگری خوزستان در دوره‌های مختلف، عدم ایجاد و راه‌اندازی سایت جامع اطلاع‌رسانی منطقه‌ای است که امید است معاونت فعلی گردشگری به اهمیت آن آگاهی پیدا کند.

حضور فعالانه در دبیر خانه کارگروه گردشگری و میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی، بررسی و تلفیق برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت بخش جهانگردی و میراث‌فرهنگی استان خوزستان در چارچوب برنامه‌های توسعه کشور، طرح‌های آمایش و توسعه و عمران استان نیز ضرورتی انکارناپذیر در معاونت گردشگری جدید استان خوزستان است.

اکنون که شریعتی، استاندار خوزستان هم تلاش فراوان کرده است تا غلام شجاعی را نه در کسوت مدیرکل بلکه در جایگاه معاون گردشگری خوزستان جای دهد، از ایشان انتظار می‌رود نظر استاندار و مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان را برای پیشبرد کیفی امور تامین کند.

غلام شجاعی، معاون جدید گردشگری استان خوزستان، باید پیشنهادات بودجه سالانه بخش گردشگری استان را در چارچوب بخشنامه‌ها و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور با دقت پیگیری کند تا بار دیگر شاهد بازگشت بخشی از بودجه به خزانه نباشیم.

از معاونت گردشگری خوزستان همچنین انتظار می‌رود تدوین اولویت‌های پروژه‌های پژوهشی در امور گردشگری و میراث‌فرهنگی و پیشنهاد آن به کارگروه پژوهش، آمار و فناوری اطلاعات را نیز با دقت انجام دهد.

یکی از موضوعاتی که معاونت گردشگری خوزستان باید به آن بپردازد توجه به اهمیت طبیعت‌گردی با زیر شاخه‌های متنوع این رشته است. لذا تقویت بخش کارشناسی و دادن اختیارات عمل در این بخش ضروری است. حضور موفق در این بخش می‌تواند خوزستان را در تمام ایام سال، حتی تابستان، مورد توجه گردشگران قرار دهد.

ساماندهی اقامتگاه‌های بومگردی و اقامتگاه‌های گردشگری روستایی موضوعی است که نیازمند توجه لازم است. برنامه‌ریزی برای جذب گردشگران خارجی و داخلی، ایجاد تسهیلات و رفع موانع، ارائه اطلاعات و خدمات رفاهی لازم در کنسولگری‌ها و مبادی مرزی خوزستان نیز موضوعی است که نباید به آن بی‌توجه بود. وجود ظرفیت‌های موجود آبی در خوزستان نیز می‌تواند خوزستان را در زمره استان‌های مهم کشور قرار دهد که این بخش نیز نیازمند درایت معاون جدید گردشگری خوزستان است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید