شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

پروژه‌های کیش دامان مونسان را گرفت/درخواست امام جمعه کیش برای محاکمه وزیر میراث‌فرهنگی در ماجرای احداث فرودگاه هندورابی/حسن‌زاده: میلیاردها تومان از بیت‌المال هزینه کردند و به جای محاکمه وزیر شدند

0 انتشار:

صدای میراث: امام جمعه و رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کیش در اظهاراتی بدون اشاره به نام علی‌اصغر مونسان از وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به شدت انتقاد و او را به تضعیف حقوق مردم کیش در دوران مدیریت خود بر منطقه آزاد کیش متهم کرد.

حجت‌الاسلام احمد حسن‌زاده، امام جمعه کیش در سخنانی در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر کیش با اعلام این مطلب که ساخت فرودگاه هندورابی به صورت غیرقانونی انجام شده و میلیاردها تومان پول بیت‌المال در یک جزیره هزینه شده است افزود: با افرادی که چنین دستوری دادند نه تنها برخورد نشد که ارتقای مقام هم گرفته‌اند.

او بدون اشاره به نام علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که زمان احداث فرودگاه هندورابی رییس منطقه آزاد کیش بود گفت: طرف دستور ساخت داده است و الان وزیر شده است. در حالی که این فرد و گروه و تفکری که در ساخت فردوگاه هندورابی دخیل بودند باید محاکمه و مواخذه شوند و پول جزیره کیش را برگردانند.

فرودگاه هندورابی سال ۱۳۹۵ و در دوران علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر ریاست منطقه آزاد کیش در مساحت ۹ هزار متر مربع افتتاح شد و دارای تنها یک باند به طول ۱۶۳۰ و پهنای باند ۳۵ متر است. این فرودگاه که با هدف توسعه گردشگری جزیره هندورابی احداث شد، از آنزمان تاکنون تنها یک پرواز به خود دیده است و آن هم پرواز نخستین پرواز آزمایشی بهمن‌ماه سال ۹۵ بود که یک فروند هواپیما با ۱۸ مسافر با طی ۱۲ دقیقه از فرودگاه کیش در باند فرودگاه هندورابی به زمین نشست. البته پرواز رسمی دیگری نیز بر این باند فرود آمد که آن هم هواپیمای حامل اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی وقت و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ۲۷ تیرماه سال ۱۳۹۶ بود. این پرواز هم با هدف افتتاح برخی پروژه‌های عمرانی، گردشگری و اقتصادی جزیره کیش درفرودگاه هندورابی به زمین نشست. برآورد می‌شود هزینه ساخت این فرودگاه در سال ۹۵ حدود ۹۰ میلیارد تومان است. با توجه به قیمت دلار در سال ۹۵ که ۳۶۰۰ تومان بود می‌توان گفت، آنزمان ۲۵ میلیون دلار صرف احداث فرودگاه یک بانده هندورابی شده است. قیمت دلار عصر امروز دهم دیماه سال ۹۹در بازار ۲۵ هزار و ۷۰۵ تومان است و بدین ترتیب می‌توان گفت هزینه آنزمان برای احداث فرودگاه هندورابی به قیمت امروز ۶۴۲ میلیارد تومان است.

فرودگاه هندورابی و برخی طرح‌های دیگر همچون اسکله بندر هنورابی برای پهلوگیری کشتی‌ها درست در زمانی و در دوران مدیریت علی‌اصغر مونسان بر منطقه آزاد کیش به بهره‌برداری رسید که عباس آخوندی زیر فشار استیضاح مجلس بود و این احتمال وجود داشت که علی‌اصغر مونسان با رونمایی از پروژه‌های حمل‌ونقل دریایی و هوایی بتواند جای او را در وزارت راه‌وشهرسازی بگیرد. اما آنگونه نشد و علی اصغر مونسان سرانجام توانست به عنوان معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی و در نهایت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شود.

از آنزمان تاکنون فرودگاه هندرابی رنگ هیچ هواپیمایی را به خود ندیده است و بلااستفاده مانده است. حالا امام جمعه کیش و رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کیش درخواست کرده است که افراد دخیل در این پروژه از جمله وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که به تعبیر او میلیاردها تومان از پول بیت‌المال را صرف ساخت این فرودگاه کرده‌اند باید محاکمه و مواخذه شوند نه آن که بر منصب وزارت تکیه بزنند.

فرودگاه هندورابی تنها پروژه مورد انتقاد در دوران مدیریت علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر منطقه آزاد کیش نیست. برخی ناظران در منطقه آزاد کیش به صدای میراث خبر داده‌اند که در اسکله بندری هندورابی نیز که در دوران مدیریت مونسان بر جزیره و با هزینه گزاف ساخته شد هیچ کشتی قادر به پهلوگیری نیست و اسکله احداث شده و البته بی‌فایده جزیره هندورابی نیز بلااستفاده رها شده است.

پروژه دیگری که ناظران جزیره از آن سخن می گویند، پروژه باغ‌راه است که آن هم در دوران مدیریت وزیر فعلی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در سمت مدیرعامل منطقه آزاد کیش راه‌اندازی و با هزینه گزاف به اتمام رسید. این باغ‌راه که اهالی کیش از آن به عنوان یک پارک در کنار خیابان یاد می‌کنند که بازدیدکننده هم ندارد، در ۳۲ هکتار از مسیر حاشیه‌ای یک بلوار و حد فاصل دو میدان احداث شد که ماکت آثار تاریخی شهرهای مهم ایران از جمله تهران، اصفهان، شیراز و … به همراه دروازه‌های ورودی برخی شهرها در آن تعبیه شده است.

این باغ‌راه با هدف ایجاد جاذبه و معرفی فرهنگ اقوام مختلف کشور به ساکنان و گردشگران داخلی و خارجی جزیره کیش احداث شد. اما حالا ساکنان جزیره از آن با عنوان یک پارک در حاشیه خیابان یاد می‌کنند که حتی تاثیری در جذب گردشگران هم ندارد و هیچ استفاده‌ای از این پروژه هزینه‌بر در کیش نمی‌شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید