چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

پشیمانی نمایندگان امضاءکننده طرح آزادسازی خریدوفروش آثار تاریخی و گنج‌یابی/۵ نماینده امضای خود را پس گرفتند/درخواست نمایندگان از قالیباف برای رد طرح «بهینه‌سازی استفاده از آثار باستانی و گنج‌ها»

2 انتشار:

صدای میراث: ۵ نماینده مجلس امضای خود را از پای طرح «استفاده بهینه‌ از آثار باستانی و گنج‌ها» برداشتند و تعدادی دیگر از نمایندگان پشیمان از امضای این طرح که براساس آن حفاری و کاوش در محوطه‌های باستانی و خرید و فروش آثار تاریخی در داخل و خارج از کشور آزاد می‌شود، در روزهای آینده نام و امضای خود را از این طرح پرحاشیه حذف می‌کنند.

جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس که یکی از نمایندگان امضاءکننده طرح «استفاده بهینه از آثار باستانی و گنج‌ها» بود در گفت‌وگو با صدای میراث با اعلام این که پیش از امضای طرح جزئیات آنرا مطالعه نکرده بود و پس از آن که متوجه جزئیات آن و حساسیت‌های ایجاد شده نسبت به ارایه این طرح در افکارعمومی و جامعه کارشناسی شد، امضای خود را از پای این طرح پس گرفته است، گفت: «هیات رییسه مجلس می‌تواند طرح‌های مغایر با قوانین بالادستی کشور را رد کند و روز یکشنبه نیز نمایندگان از محمدباقر قالیباف، رییس مجلس درخواست می کنند با طراحان اصلی طرح برای پس گرفتن آن رایزنی کند.»

نماینده شیراز از تصمیم نمایندگان برای پس گرفتن امضای خود از پای طرح جنجالی «استفاده بهینه از آثار باستانی و گنج‌ها» خبر داد و گفت: طراح اصلی طرح حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر نماینده مشهد و کلات در مجلس بود که تاکنون ۵ نماینده از ۴۶ نماینده مجلس که آنرا امضاء کرده بودند امضای خود را از این طرح پس گرفته اند که یکی از آن‌ها بنده بودم.

او اعلام کرد: نمایندگانی که امضای خود را از این طرح پس گرفته‌اند در جلسه آتی مجلس با محمدباقر قالیباف صحبت می‌کنند تا دوستانه از طراحان اصلی این طرح حساسیت‌زا بخواهد طرح خود را از هیات رییسه مجلس پس بگیرند.

حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر که طرح «استفاده بهینه از آثار باستانی و گنج‌ها» را طراحی و امضای ۴۶ نماینده مجلس را برای ارایه آن به هیات رییسه گرفته بود اما در تماس صدای میراث اعلام کرد که مصاحیه‌ای در این خصوص انجام نمی‌دهد.

حسینعلی حاجی دلیگانی، یکی  از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس نیز که امضای او پای طرح جنجالی مجلس که براساس آن حفاری و کاوش در محوطه‌های باستانی آزاد و خرید و فروش آثار تاریخی کشور نیز مجاز می‌شود قرار دارد، نیز در گفت‌وگو با صدای میراث اعلام کرد از جزئیات طرح خبر نداشته است.

او گفت: عصر یکشنبه در مورد این طرح در کمیسیون مربوطه صحبت خواهد شد و با توجه به اوصافی که از این طرح در بیرون از مجلس شنیده می‌شود بعید است این طرح مورد موافقت نمایندگان قرار بگیرد و پیش‌بینی می‌شود این طرح از هیات رییسه مجلس پس گرفته شود.

محمدمهدی فروردین، نماینده فیروزآباد در استان فارس نیز که از یک شهر تاریخی برخاسته و محور ساسانی فیروزآباد که به ثبت جهانی نیز رسیده است در حوزه اتخابیه او وجود دارد، اما همچنان مدافع طرح ارایه شده است و وقتی با این پرسش صدای میراث مواجه می شود که ماینده یک شهر تاریخی که آثار و محوطه‌های بسیاری در آن وجود دارد می‌تواند پای یک طرح جنجالی که براساس آن خرید و فروش آثار تاریخی و حفاری و کاوش در محوطه‌های باستانی آزاد می‌شود را امضا می‌کند؟ می گوید: بعید می دانم در این طرح موضوع سوءاستفاده از آثار تاریخی مانند آنچه گنج‌یاب‌ها دنبال می‌کنند مطرح باشد.

او در دفاع از طرح ارایه شده می‌گوید: آنچه مدنظر طراحان طرح بوده است آن است که حفاری و کاوش‌ در محوطه‌های باستانی به موضوع گردشگری در کشور کمک کند نه آن که بخواهد به آثار تاریخی کشور دستبرد بزند.

خبرنگار صدای میراث از محمدمهدی فروردین می‌گوید، تمرکز طرح «استفاده بهینه از آثار باستانی و گنج‌ها» بر آزادسازی حفاری و کاوش در محوطه‌های باستانی و خریدوفروش آثار تاریخی است که پیشتر براساس قوانین کشور جرم بوده است، بنابراین چگونه می توان این طرح را با توسعه و رونق گردشگری در کشور مقایسه کرد؟ می‌گوید: حوزه میراث‌فرهنگی باید ساماندهی شود و این که اینگونه آثار تاریخی کشور رها شده باشد مورد موافقت نیست. بنابراین اینگونه که مطرح شده است که این طرح بحث اکتشاف و دسترسی به آثار تاریخی را قانونی می‌کند بعید است اینچنین باشد اما با این حال اگر احساس کنیم این طرح مغایر با قوانین میراث فرهنگی و قوانین بالادستی کشور است حتما آنرا از هیات رییسه پس می‌گیرم.

نماینده فیروزآباد در مجلس در پاسخ به این سوال صدای میراث که چرا باید به جای طرحی که خریدوفروش و کاوش در محوطه‌های باستاین کشور را قانونی می کند، مجلس به فکر افزایش بودجه وزارت میراث فرهنگی برای حفظ آثار تاریخی کشور و افزایش نیروهای حفاظت از آثار و محوطه‌های باستانی نباشد؟ می گوید: همین امسال ۲۰ مکاتبه با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور داشتم تا مشخص شود بودجه‌ای که در ده سال به حوزه میراث فرهنگی تخصیص یافته است در کجا خرج شده است؟ اما هیچکس به این مکاتبات پاسخ نداده است. چه کسی پاسخگوی وضعیتی است که در قلعه دختر فیروزآباد و آتشکده و بناهای تاریخی محور ساسانی فارس است که رها شده و در حال تخریب هستند؟ بحث ما آن است که باید آثار تاریخی از این رهاشدگی در امان بمانند.

نماینده فیروزآباد در مجلس با اعلام این که روز یکشنبه موضوع طرح «استفاده بهینه از آثار باستانی و گنج‌ها در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح می‌شود در پاسخ به سوالی درخصوص واکنش های شدید صورت گرفته به اقدام برخی نمایندگان برای آزادسازی خریدوفروش آثار تاریخی و حفاری در محوطه‌های باستانی و اعلام بیخبری وزیر میراث فرهنگی از این طرح به صدای میراث گفت: مردم به خیلی موارد اعتراض دارند و برای بسیاری از مسایل در کشور هشتگ به راه می‌اندازند و اعتراض می‌کنند. ولی باید ببینیم اساس و ریشه این اعتراض‌ها چیست؟ چه بسا منافع عده‌ای با تصویب این طرح به خطر می‌افتد. رها کردن موضوع میراث هم بیشترین لطمه را به حوزه گردشگری ما زده است. رهبری هم تاکید فراوان دارند که باید بیشترین کار را برای رونق گردشگری کشور انجام داد.

خبرنگار صدای میراث در واکنش به این سخنان خطاب به نماینده فیروزآباد گفت که بزعم تمامی باستان‌شناس ها و کارشناسان و روسا و وزرای سابق و فعلی میراث فرهنگی کشور این طرح مغایر با قوانین کشور است که به تاراج آثار تاریخی ایران منتهی خواهد شد و افکارعمومی واکنش شدیدی به این طرح نشان داده است، پس بهتر نیست نمایندگان امضاء کننده امضای خود را از این طرح پس بگیرند و از تلاش برای قانونی کردن موضوع ازادسازی حفاری و کاوش در محوطه‌های باستانی و خریدوفروش آثار تاریخی کشور شوند؟ گفت: طرح «استفاده بهینه از آثار باستانی و گنج‌ها» هنوز در مرحله پیشنهاد است و نه تصویب شده و نه کسی به آن رای داده است. ما هم به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی باید منافع ملی کشور را در نظر بگیریم. اما خود بنده اگر متقاعد شوم که این طرح مغایر با منافع ملی و موجب خدشه به میراث فرهنگی کشور است حتما امضای خود را از این طرح پس می‌گیرم.

print

Discussion۲ دیدگاه

  1. واقعاشوکه شدم وهمچنین خیلی متاثر شدم،میراث مایادگارگذشتگان ماست،هویت ماست؛دستاوردتلاش باستان شناسانی است که ازدل وجان دراین راه مایه گذاشتند،امیدوارم که تجدیدنظرنمایند.

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید