جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳

پل زال به خرم‌آباد؛ آزاد راهی گرفتار مشکلات و کاستی ها/فرهاد رهبری، کارشناس گردشگری

0 انتشار:

فرهاد رهبری

کارشناس گردشگری/

آزاد راه پل زال- خرم آباد، راهی که بنظر تنها با صرف پول و ایجاد تونل های متعدد ساخته شده است، جاده ای که برغم دریافت عوارض بسیار سنگین از خودروها، فاقد نکات فنی و ایمنی لازم است.

در این آزاد راه به علت رعایت نشدن اصول فنی، دیواره سازی و ایمنی لازم هر سال شاهده ریزش کِنارها بر جاده هستیم، بویژه با مقدار بارشی باران در پاییز و زمستان معضلات این راه دو چندان می شود.

آزاد راه پل زال – خرم آباد ماهیانه بین۱۰ تا ۱۲میلیارد تومان از دریافت عوارض درآمد دارد و از آغاز گشایش آن در سال۱۳۸۹ دریافت عوارض مرتبا رو به افزایش گذاشته است.

اصطلاح آزاد راه در شرایطی بر این مسیر گذاشته شده است که این مسیر امکانات رفاهی و اورژانسی لازم ندارد و تنها یک مجتمع خدماتی شامل پمپ بنزین و رستوران بین راهی در این آزادراه راه اندازی شده است.

کم شمار و نامناسب بودن کیوسک های پرداخت عوارض و ایجاد صف های طولانی، معطلی های آزاردهنده پشت کیوسک های عوارضی بویژه هنگام تعطیلات خاص و اوج سفرهای مردم، نبود گذرگاه ویژه پرداخت الکترونیک خودروها، ناکافی بودن نور راه، نامناسب بودن فضای اطراف عوارضی دو سوی جاده از لحاظ بهداشتی، انباشت زباله ها و سرویس های بهداشتی نامناسب برای مسافران و سرنشینان خودروهای در حال تردد نیز از دیگر کاستی های این مسیر است.

پیچ های تند، کاستی در علائم کنار جاده و هشدار دهنده لازم، نور کم و ناکافی در طی راه و در برخی از تونل ها، همچنین کمبود سیستم تهویه هوا در صورت بروز هرگونه حادثه و بحران و بعضا روان شدن آب در برخی تونل ها، ریزش کوه و تپه های حاشیه آزاد راه بر جاده نیز از جمله معضلات جاده ای است که آزادراه نامگذاری شده است.

ساخت آزادراه پل زال به خرم آباد با تخریب عرصه های طبیعی و گذر از میان جنگل های بلوط زاگرس انجام شد. جاده ای که با هزینه بسیار و بدون دارا بودن شرایط فنی بایسته و امکانات لازم برای ساخت یک بزرگ راه، احداث و راه اندازی شد.

براساس برآوردها جاده پل زال به خرم آباد سالیانه حدود ۱۲۰ میلیارد تومان درآمد دارد. اما فاقد نور و روشنایی در طول جاده است.

در کیلومتر ۴۵ خرم آباد به پل زال، مجموعه تاریخی غار “کوگان” قرار دارد که یادگاری از دوره اشکانیان است که با طی مسیر فرعی ۶ کیلومتری از آزادراه می توان به این اثر رسید. مسیری فرعی با روکش نامناسب آسفالت که بسیار فرسوده است. مسیری باریک و بدون نشان های ایمنی و علایم مورد نیاز برای دسترسی آسان و ایمن گردشگران و اتوبوس های گردشگری!

باید پرسید که چرا با گذر آزادراه از نزدیکی غار اشکانی کوگان و درآمد سرشار آزادراه از عوارض، همکاری در هزینه کرد برای ساماندهی، مناسب سازی و ایمن سازی مسیر این اثر مهم تاریخی انجام نمی شود تا گردشگران و علاقمندان با آسودگی خاطر بیشتر طی طریق کنند.

به جز اثر تاریخی غار کوگان، در طول این آزاد راه چند نقطه و جایگاه طبیعی و دره های پر آب وجود دارد که بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته بویژه در فصل تابستان، و خودروهای گردشگران و اتوبوس های توریستی، جای کافی برای پارک در کناره جاده ندارند و مجبورند هر یک در نقطه ای ناایمن و ناهموار پارک کنند. گویا متولیان و ذینفعان این آزادراه هیچ برنامه ای برای تسهیل و توسعه این مهم ندارند و مشخص نیست درآمد سرشار این آزادراه چگونه مدیریت و هزینه می شود؟

فرهاد رهبری
کارشناس گردشگر

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید