شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

پل ساسانی شاپوری از پنجه مرگ بیرون کشیده شد

0 انتشار:

پل شاپوری که یکی از مهمترین پل های تاریخی و باستانی لرستان است و قدمت آن به دوره ساسانی می رسد، درحالی به دلیل آسیب عوامل طبیعی و انسانی چند قدم بیشتر با مرگ فاصله نداشت که با تثبیت وضع موجود و استحکام بخشی و مرمت کارشناسان به حیات خود بازگشت.

به گزارش صدای میراث، لرستان سرزمین پل های تاریخی است. پل هایی که قدمت آن ها از دوره اسلامی تا ساسانی عقب رفته است. شاید به دلیل همین کثرت و شهرت است که مدیر پایگاه پل های تاریخی لرستان را برآن داشته تا برای ثبت جهانی این پل های تاریخی که حالا تعداد آن به یکصد رسیده پیش قدم کند.

«علی مصطفی نژاد» مدیر پایگاه پل های تاریخی لرستان می گوید: لرستان به عنوان سرزمین پل های تاریخی مشهور است و ما در پایگاه پل های تاریخی بنا داریم این شهرت را گسترده تر و در نهایت جهانی کنیم.

با این حال او معتقد است که پیش از ثبت جهانی، حفاظت و مهم تر از آن مرمت و نگهداری و تثبیت وضع موجود پلهای تاریخی لرستان اقدامی ضروری است. در این میان، پایگاه پل های تاریخی لرستان برای حفاظت و مرمت هر چه بهتر پل های تاریخی برنامه هایی را  در دست اقدام دارد.

به گفته مصطفی نژاد، مرمت و ساماندهی پل شاپوری خرم آباد از جمله فعالیت هایی است که در دستور کار قرار داده شد. به طوری که بستر وضع موجود پل استحکام بخشی و کف فرش آن با مصالح متناسب با پل ساماندهی شد.

او گفت: با اینکه پیشتر اقدامات مرمتی روی پل شاپوری صورت گرفته بود اما  هم اکنون با اعتبارات استانی درحال تکمیل کف فرش محدوده پل هستیم که امروز این عملیات در پل شاپوری به پایان رسید و گردشگران می توانند از این پل دیدنی بازدید کنند.

مدیر پایگاه پل های تاریخی لرستان همچنین تاکید کرد، از آنجا که مرمت یک امر مستمر و همیشگی است و هدف تثبیت وضع موجود و حفاظت بیشتر آثار تاریخی است بنابراین مرمت ها به آرامی و دقیق صورت می گیرد. این درحالی است که پل شاپوری در گذشته های دور مورد مرمت قرار گرفته بود که متاسفانه این مرمت ها و دخل و تصرف ها دقیق و علمی و کارشناسانه نبوده از همین رو هر مرمتی که در پل صورت می گیرد باید کاملا دقیق و اصولی باشد.

او تاکید کرد: استان لرستان تا قبل از سال ۸۴ تنها ۱۲ پل تاریخی را در فهرست میراث ملی کشور ثبت کرده بود که این عدد تا سال ۸۸ به ۷۹ پل رسید.

به گفته مصطفی نژاد، متاسفانه از ۸۹ تا سال ۹۶ هیچگونه فعالیتی در این حوزه صورت نگرفته و  از سال ۹۶ مجددا این فعالیت آغاز و با کمک دست اندرکاران فهیم استان لرستان ثبت ملی پل های تاریخی استان از ۷۹ به صد پل تاریخی رسید.

او گفت: بنا داریم با حمایت دفتر امور پایگاه های سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث فرهنگی لرستان تا حدامکان اقدامات مرمتی و حفاظتی را به نحو مطلوب و براساس دستورالعمل ها و منشورهای بین المللی مرمت در بناها و پل های تاریخی لحاظ کنیم.

پل شاپوری خرم آباد متعلق به دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی است. این پل به طور کاملا سنگی است و حتی یک عدد آجر و خشت هم در طاق ها استفاده نشده است.  پل دارای آب شکن هایی در قسمت میانی است، علت این آب شکن ها در این قسمت به دلیل نوع بارش نزولات جوی در منطقه زاگرس و لرستان است که معمولا بارندگی فصلی و طغیان رودخانه ها در زمستان و بهار به اوج می رسد. بنابراین آب شکن هایی که از زمان ساسانیان برای این پل ساخته شده به این دلیل بوده که مقاومت بهتر و بیشتری در برابر حوادث ناشی از طغیان رودخانه ها داشته باشد.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید