شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

پوآرو کیست و چگونه سر از محوطه‌های تاریخی ایران درآورد؟/«کوهسار بادفر» از جوانرود تا شاخ اینستاگرامی حفاری‌های غیرمجاز

22 انتشار:

صدای میراث: خبر برپایی آموزش میدانی گنج‌یابی با ۱۴۰ خودرو و حضور ۵۰۰ علاقمند به گنج‌یابی در روستایی در استان اصفهان که برای نخستین بار در صدای میراث منتشر شد با واکنش های متعدد مواجه شد و در نخستین اتفاق سردار امیر رحمت‌الهی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور از دستگیری سه عضو حاضر در تور آموزش گنج‌یابی «پوآرو» خبر داد و گفت، «پوآرو» نیز بزودی دستگیر می‌شود.

دکتر مهدی حجت نماینده شورای جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی(ایکوموس) در ایران در گفت‌وگو با صدای میراث برپایی آموزش میدانی گنج‌یابی در استان اصفهان را اقدامی «وقیحانه»، «دهن‌کجی» به تمامی قوانین میراث‌فرهنگی و مسئولین این حوزه ارزیابی کرد و آنرا یک «آبروریزی فرهنگی برای ایران» خواند.

اما پوآرو کیست و چگونه سر از محوطه‌های باستانی ایران درآورد؟ تا جایی که توانست در روز روشن ۵۰۰ علاقمند به گنج و دفینه را به بیابان‌های روستایی در استان اصفهان بکشاند و تور آموزش میدانی گنج‌یابی برگزار کند؟

قاچاقچی ماهواره مربی حفاری غیرمجاز شد

«کوهسار بادفر» نام اصلی «پوآرو» در فضای مجازی است. او اکنون حدود ۶۰ صفحه اینستاگرامی با هزاران دنبال کننده تنها در صفحات اینستاگرام دارد.صفحه اصلی او در تلگرام آمار ۱۷۴ هزار دنبال کننده را ثبت کرده است.

«کوهسار بادفر» یا همان «پوآرو» فعالیت خود در حوزه دفینه یابی و آموزش گنج‌یابی را از ۵ سال قبل آغاز کرد. او اهل استان کرمانشاه است و محل سکونت‌اش شهرستان جوانرود است.

«پوآرو» سابقه زندانی شدن به دلیل حمل کالای قاچاق دارد و براساس آنچه به صدای میراث رسیده است، به دلیل قاچاق تجهیزات ماهواره ره زندان محکوم شد. اما به صورت زندانی «بند باز» در زندان تردد می‌کرد. او ادمین اصلی تعداد زیادی از گروه‌های گنج‌یابی و تفسیر علایم دفینه‌ها در اینستاگرام و بخشی از گروه‌های گنج‌یابی در تلگرام است. کوهسار بادفر به تدریج و با افزایش طرفدارانش در فضای مجازی خود را به عناوین جعلی «استاد»، «باستان‌شناس بزرگ»، «مهمترین باستان‌شناس» و … نیز معرفی کرده است.

از فعالیت‌های او در شبکه‌های مجازی می‌توان به تبلیغ وسیع آموزش دفینه یابی، معرفی دستگاه‌ها و تجهیزات فلزیاب موثر در یافتن آثار تاریخی و زیرخاکی و همچنین برپایی تورهای آموزشی میدانی بدون مجوز رسمی به منظور معرفی محوطه‌های دارای آثار تاریخی اشاره کرد.

«کوهسار بادفر» براساس اخباری که برای صدای میراث ارسال شده است به تدریج شروع به راهنمایی علاقمندان به غارت آثار تاریخی و گنج‌یابی در ازای گرفتن وجه کرد و بسیاری از محوطه‌های تاریخی ایران را با عنوان «کارشناسی» در دسترس و مورد هجوم حفاران غیرمجاز قرار داد تا علاوه بر تخریب محوطه‌های تاریخی در سودای یافتن دفینه سهمی در غارت آثار تاریخی کشور داشته باشد.

فعالان میراث فرهنگی و حتی مخبرین حوزه میراث‌فرهنگی در پلیس بارها فعالیت‌های او را به یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور گزارش کرده‌اند. اما هربار به گفته برخی از این مخبرین تلاش‌شان برای متوقف کردن فعالیت‌های «پوآرو» به نتیجه نرسیده است.

کار به جایی رسید که به دلیل بی‌توجهی به فعالیت‌های غیرقانونی «پوآرو» در حوزه میراث‌فرهنگی و به گفته یکی از فعالان میراث‌فرهنگی، کوهسار بادفر خود را در گروههای تلگرامی با عنوان «معمار باستان» معرفی و اقدام به توزیع مدارک جعلی مبنی بر داشتن دکترای باستان‌شناسی از دانشگاه‌های اروپا کرد.

او حتی به بهانه کارشناسی اشیای تاریخی مبالغی نیز از مشتریان خود دریافت کرده است و توانست با کمک به فروش دستگاه‌های فلزیاب پول خوبی نیز به چنگ آورد. به تدریج اما براسای آنچه از سوی مالباختگان به صدای میراث ارسال شده است، به تدریج صدای افرادی که به او پول دادند تا به گنج و دفینه برسند و موفق به اینکار نشدند یا آن ها که فلزیاب‌های تقلبی از او خریداری کرده بودند درآمد. اما گفته می‌شود «پوآرو» توانست با تهدید مالباختگان به تنبه آن‌ها توسط هواداران و فداییانش از پیگیری منصرف کند.

حتی براساس آنچه برخی مالباختگان «پوآرو» و آن‌ها که او را از نزدیک می‌شناسند به صدای میراث گفته‌اند، «کوهسار بادفر» معترضان به خود را تهدید کرده است که در دستگاه‌های دولتی نفوذ دارد و می تواند آن ها را ساکت کند.

از توهم گنج‌یابی تا پرونده سنگین قضایی

توهم استادی «پوآرو» حتی کار را به جایی رساند که او تورهای آموزش میدانی گنج‌یابی برای افراد علاقمند به اشیای تاریخی راه انداخت که در آخرین آن‌ها حضور ۱۴۰ خودرو و ۵۰۰ شرکت‌ کننده در پست‌های اینستاگرامی او استان اصفهان را به چالش کشید. کوهسار بادفر تاکنون در استان اصفهان، در شهر اهواز در خوزستان، استان‌های شمالی کشور، استان کردستان و خراسان رضوی اقدام به فعالیت در زمینه گنج‌یابی و کمک به حفاری های غیرمجاز در کشور کرده است.

کوهسار بادفر پس از انتشار خبر اقدام غیرقانونی‌اش در حوزه میراث‌فرهنگی در استان اصفهان که با واکنش‌های بسیار مواجه شد، هم‌اکنون متواری است. او که خود را مخفی کرده است اما توانست دو روز قبل با انتشار یک لایو اینستاگرامی منتقدان و رسانه‌ها را تهدید به برخورد کند و با استفاده از واژه «بزودی همه‌تان را می‌زنیم»، اقدام به تهدید رسانه‌ها و مخالفان فعالیت‌های غیرقانونی خود کند. او اما به تازگی پست دیگری در اینستاگرام از فرزندش منتشر کرده که با چمدانی در دست در حال قدم زدن در فضای یک خانه است. او در این پست می‌گوید که فرزندش آماده مسافرت است. همین جمله نشان می دهد که «کوهسار بادفر» به فرار می‌اندیشد. اما از این موضوع غافل است که نام و نشان او به تمامی مراجع امنیتی و انتظامی در کشور ارسال شده و بزودی در دام قانون گرفتار می‌شود.

«کوهسار بادفر» یا همان «پوآرو» اینستاگرامی به خوبی می‌داند در وضعیت مناسبی نیست و هر لحظه در خواب و بیداری به دام قانون می افتد. به همین دلیل است که در لایو اینستاگرامی خود چندین‌بار نام رییس قوه قضاییه کشور را تکرار می‌کند و اقدام به تعریف و تمجید از حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی می‌کند تا شاید بتواند بر فعالیت غیرقانونی خود سرپوش بگذارد. او حتی در اقدامی خنده‌دار برای منحرف کردن جریان پرونده قضایی خود می‌گوید: «با این تعداد از دوستان برای کباب خوردن به بیابان‌های اصفهان رفته بودیم.»

صدای میراث در پیگیری‌های خود از مقامات مسئول در مقابله با قاچاق اشیای تاریخی کشور دریافته است که پرونده قضایی سنگینی در انتظار «پوآرو» است و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور قدم به قدم به او نزدیک‌تر شده است. براساس یافته‌های صدای میراث از پرونده «کوهسار بادفر»، او راه فرار ندارد و بزودی به دلیل فعالیت‌های منجر تخریب محوطه‌های تاریخی و ترغیب مردم به قاچاق اشیای تاریخی کشور بار دیگر به زندان بازمی‌گردد و اینبار با قرار وثیقه و بصورت زندانی «بند باز» تردد نخواهد کرد.

print

Discussion۲۲ دیدگاه

  1. این بنده خدا کاملا صادق و بی ریا داره میگه ک نکنید خراب نکنید حفر نکنید چ اشتباهی کرده نمیدونم باید کسایی رو بگیرید ک واقعا خلاف کارن ایشون پنج ساله تو این زمینه فعال هستن ب قول خودتون اگه خطایی کرده بود تا حالا هزار بار گیر افتاده بود و زودتر از این حرفا کارش تموم میشد سود جویی خیلیارو میگیره دشمنم زیاد داره انسان شریفی هست

  2. چرا اینقدر دورغ میگین اقا مردم دیگه خر نیستن حرفای شمارو باور کنن استاد پوآرو رو همه دوست دارن و هیچ شکایتی از استاد تا الان نشده دست خیلیاروهم گرفته دمشگرم ماهمه بد شماها خوب دوستداران استاد پوآرو عزیز

  3. چوخ قشه سیاست چیزی هست که کمتر کسی ازش سر در می آورد 😂😂😂😂

  4. با سلام.بنظر من باید ببینیم کل مجموعه میراث کشور در قبال حفاری غیر مجاز چه راهکاری در نظر دارند.در ابتدا بگم اگه قرار بر از بین بردن حفاری غیر مجاز با نیروی فشار و تهدید و زندان بود تا حالا باید این معضل حل میشد.پس بهتره که ارگانهای مسئول راهکار جدیدی در نظر بگیرند.کوهسار بادفر نظرش اینه که رابط بین حفارهای غیر مجاز و میراث باشه تا حداقل موارد کشف شده سر از خارج کشور در نیارن.هر چند به کوهسار بادفر ایرادات جدی وارده.که الان مجال گفتن نیست.و همچنین کوتاهی از میراث در بسیاری از موارد..

  5. بیفایدست هرچقدر شما تهمت بزنید بیشتر اعتماد به استاد بیشتر میشود

  6. اگه پوآرو برای دولت کار کنه وهمه گنجای ایران رو واسشون پیدا کنه که بزارن تو بانک واسه هفت نسل بعدشون ازش خوب یاد میکنن وخودشون بهش، یه لقب میدن حالا که میخواد مردم بینوا به یه چیزی برسن کلاهبردار هست و کاردان نبست

  7. مگه میراث کشور و این گنجینه ها مال پدر بعضیاس که مردم اجازه ی جست و جو و حفاری ندارن؟؟ حالا هی بیاید مردم رو سرکوب کنید و براشون جرم انگاری کنید. میراث فرهنگی اگر راست میگه با یه قیمت مناسب و نه مفت خری بیاد از مردم بخره این میراث رو

  8. راسنش من تو این راه نبودم ونیستم.واطلاع ازین قضیه ندارم.ولی طبیعتا اینو میدونم که هرشخصی که راه غیرمتعارف بره،شاید مدتی پولی به جیب هم بزنه،ولی آخرراه براش قطعا ناخوشایند میباشد.

  9. به نظر من قانون گنج در ایران غلطه و باید اصلاح بشه. چرا در کشور اسلامی طبق قران عمل نمیشه؟ به استناد قران گنج مال یابنده آن است.
    حداقل مثل بعضی کشورهای خارجی، دولت از یابنده گنج مالیات بگیره یا مال رو از او بخره. اینطوری بهتر نیست؟ اینطوری میراث کشور هم از کشور خارج نمیشه….

  10. به نظر من اگر سازمان میراث فرهنگی بیاد واموال رو از حفاران بخره بهترین کارو انجام داده لزا دست کلاه برداران هم کوتاه واز طرفی اموال از ایران خارج نمیشه درست مثل قوانین کشور های جهان

  11. داریوش بزرگ

    قاتون ایران باهمه جهان فرق داره..واین قانون تو کتاب اساسی باید اصلاح بشه همه موزهای جهان پر شده از جنس ایران ..چرا خود اربابان مملکت خریداری نمیکنن .. نصف قیمت یک سوم قیمت به کاوش گر پرداخت بشه این میراث کشور دست بیگانه ها نمیفته..این اشیا در زیر خاک اکسیده میشه واز بین میره ..وقتی که در بیاد وداخل موزهای ایران نگهداری بشه بهتر نیست تا زیر خاک پوسیده بشه..البته جنسهای که داخل ویترین موزه میره همش جعله اصلشو زور دارا ب. میدارن وجعلشو میزارن

  12. خوب چرا خود دولت مال را از جویندگان بر نمیداره تا از کشور خارج نشه

  13. سلام‌دوستان‌همه‌مابه‌خوبی‌میدونیم‌که‌هرشخصی‌‌عمل‌خلافی‌انجام‌بده‌‌دستش‌رومیشه‌،اگراین‌فردکارغیرقانونی‌انجام‌داده‌مطمئن‌باشیدکه‌گرفتارقانون‌میشدوبه‌همین‌سادگی‌‌رهانشده‌بود.حالااون‌افرادی‌که‌هزاران‌میلیاردازاموال‌ایران‌روبالا‌میکشن‌یه‌آب‌هم‌روش‌کسی‌اسمی‌ازاونهانمیبره…یکی‌ازوزارت‌خانه‌های‌ایران‌چندصدهزارمیلیاردازموجودی‌صندوقشون‌نیست‌کجارفته‌؟کی‌برده؟چراکم‌شده؟کسی‌هم‌جواب‌گونیست…چراازاینهااسمی‌نیست؟یاکسی‌سراغی‌نمیگیره؟…(پس‌لطفاندیده‌وندونسته‌هیچ‌شخصیتی‌رومتحم‌نکنید…انسانهاآبرودارن‌باآبروی‌هیچ‌کسی‌بازی‌نکتید…)متشکروسپاس‌ازنگاه‌مهربونتون

  14. چرا از اختلاص گرا و دزدی های کلان نامی نمیبرید

  15. باعرض ارادت آیادولت میخاد همه ی مردم کاوش کننداجناس را به نصف قیمت بخره امید وارم دولت به فکر مردم رعیت وزیرطبقه باشه

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید