پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

پیشنهاد ثبت ملی مسیر دز به چال‌کندی/دزفول با اینسبورگ اتریش خواهر خوانده شود

0 انتشار:

صدای میراث؛ ۶۰ فعال شبکه مجازی با ۲ میلیون و دویست هزار فالوور به شهرستان دزفول سفر کردند تا اتفاق تازه ای در صنعت گردشگری ایران به ویژه در خوزستان رقم بزنند. جشنواره‌های سفرنگاری ایران با ایده آرش نورآقایی مدیر مسئول مجله گیلگمش در ماکو کلید خورد و بازتاب موفقی داشت و حالا این جشنواره به درخواست و حمایت شهرداری دزفول و پیگیری‌های مجتبی گهستونی سخنگوی انجمن فرهنگی تاریانا خوزستان و از فعالان میراث‌فرهنگی و گردشگری این استان به مدت ۴ روز در استان خوزستان و شهر دزفول برگزار شد.

«آرش نورآقایی» ایده‌پرداز جشنواره سفرنگاری دزفول‌گرام در رابطه با تاثیر این جشنواره بر رونق صنعت گردشگری دزفول گفت: دزفول یکی از شهرهای ایران است که می‌تواند به عنوان یکی از مقاصد ویژه در عرصه گردشگری مطرح شود.

او گفت: پس از مطالعات و ارزیابی‌هایی که از این جشنواره به دست آمد، مشخص شد که این شهر پتانسیل بسیار بالایی در جذب گردشگر دارد و جشنواره سفرنگاری دزفول گرام نیز بسیار تاثیرگذار بوده است.

نورآقایی با خطاب قرار دادن شهردار، رئیس شورای شهر و مسئولان میراث‌فرهنگی شهر دزفول خواستار آموزش‌های نرم‌افزاری به شهروندان دزفول با هدف جذب و پذیرش گردشگر به دزفول شد.

به گفته او، اینکه مردم بدانند چگونه باید به موضوع گردشگری نگاه کنند تا بتوانند از کنار رونق صنعت گردشگری منتفع شوند، مهم است.

نورآقایی گفت: ایرانی‌ها در مهمانوازی سنتی بسیار زبانزد هستند. اما متاسفانه آشنایی با مهمان‌نوازی صنعتی ندارند. به عنوان مثال؛ به ندرت می‌بینید که مسئول پذیرش یک هتل لبخند بزند. اما همان فرد اگر برای یک گردشگر مشکلی پیش بیاید در هر شرایطی حاضر است که کمک کند.

ثبت ملی و جهانی چال کندی

نورآقایی همچنین پیشنهاد ثبت ملی و آماده سازی پرونده ثبت جهانی مسیر رودخانه دز به سمت چال کندی را یکی از نکات حائز اهمیت در رونق گردشگری دزفول اعلام کرد.

او گفت: مسیری که از دزفول به سمت چال کندی می‌رود بسیار زیبا است که می‌توان هر چه سریعتر پرونده ثبت ملی و طبیعی این مسیر را آماده کرد.

به گفته نورآقایی، مسیر رودخانه دز تا چال کندی مشابه مسیر ۲۵ کیلومتری ماستریخت در هلند و بن در کشور آلمان است که هر دو کشور با ثبت جهانی این مسیر توانستند سالانه ۵ میلیون گردشگر فقط برای این دو مسیر جذب کنند.

نورآقایی با اعلام اینکه مسیر رودخانه دز تا چال کندی هیچ تفاوتی با کشورهایی که از این قابلیت برخوردارند، ندارد گفت: با قاطعیت می‌توانم بگویم مسیر رودخانه‌های هلند و کشور آلمان، زیبایی بیشتری از مسیر رودخانه دز تا چال کندی ندارد و اداره میراث فرهنگی با تهیه پرونده ثبت ملی این مسیر می‌تواند پیشگام ثبت جهانی آن نیز باشد.

او گفت: در تهیه پرونده البته باید ضوابطی رعایت شود که این ضوابط نیز منجر به حفظ توسعه پایدار گردشگری و حفظ میراث طبیعی دزفول می‌شود.

پیشنهاد خواهرخواندگی دو شهر دزفول و اینسبورگ اتریش

این مدرس و راهنمای گردشگری در بخش دیگر سخنان خود با پیشنهاد خواهرخواندگی شهر دزفول و اینسبورگ اتریش از مسئولان خواست با گسترش تبادلات فرهنگی زمینه را برای توسعه گردشگری دزفول فراهم کنند.

به گفته نورآقایی، نام شهر اینسبورگ اتریش درست همانند دزفول از رود و یک صخره و پل تشکیل شده است.

وی افزود: این دو شهر از دو دانشگاه معتبر برخوردارند، دو کوه دارند که می‌توانند برای توسعه ورزش‌های هیجان‌انگیز در آن‌ها سرمایه‌گذاری شود و هر دو نیز دارای پل هستند که همین المان‌های مشترک می‌تواند منجر به تبادل دانشجو و حتی برپایی شب‌های فرهنگی شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید