چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

چالش فنس‌کشی در سی‌وسه پل/رییس میراث اصفهان: اجبار اخلاقی و الزام‌آور داریم

2 انتشار:

فنس کشی در سی و سه پل سرانجام تایید شد و کارگران در حال سوراخ کردن دیواره ها و ستون های این پل تاریخی برای قرار دادن فنس های فلزی کابلی بر دهانه های سی و سه پل صفوی هستند.

براساس پیگیری های صدای میراث تاکنون کار صفحه گذاری بر تمامی دهانه های سی و سه پل غیر از دو یا سه دهانه به اتمام رسیده و کار نصب حفاظ های کابلی بر ۵ دهانه نیز آغاز و به انجام رسیده است.

نصب حفاظ بر دهانه های پل تاریخی سی و سه پل که از ۴۰۰ سال پیش استوار مانده است با مخالفت شدید دوستداران میراث فرهنگی و کارشناسان مرمت مواجه شده است.

آن ها می گویند اقدام به نصب حفاظ فلزی بر سی و سه با منطق حفاظت از آثار تاریخی سازگار نیست و درخواست توقف سریع فنس کشی بر این پل تاریخی را دارند.

موافقان فنس کشی بر سی و سه پل که دستگاه های دولتی اعم از شهرداری و سازمان میراث فرهنگی هستند استدلال می کنند که برای حفاظت از جان شهروندان و گردشگران سی و سه پل باید فنس کشی شود.

ماجرای فنس کشی در سی و سه پل زمانی بالا گرفت که یک کودک خردسال به دلیل بی توجهی والدینش به لبه این پل تاریخی رفت و سقوط کرد و جان باخت. یا زمانی یک نوجوان هنگامی که مشغول گرفتن عکس سلفی از خود بود بر لبه پل رفت و او نیز سقوط کرد.

ماجرای سقوط تعمدی از روی سی و سه پل هم ماجرای دیگری داشت که حالا مسئولان شهر اصفهان را به فنس کشی بر دهانه های سی و سه پل وادار کرده است.

فریدون الهیاری رییس اداره میراث فرهنگی استان اصفهان درخصوص فنس کشی سی و سه پل آن هم با کابل های فلزی و مخالفت با این اقدام از سوی فعالان میراث فرهنگی و کارشناسان مرمت به صدای میراث گفت: ماجرای فنس کشی در سی و سه پل داستان مفصل و طولانی دارد.

او افزود: عزیزانی که به فنس کشی سی و سه پل انتقاد دارند قبلا هم پاسخ این موضوع را شنیده اند.

الهیاری گفت: یکسری قوانین در مدیریت فضاهای شهری وجود دارد و مدیران شهری باید معابر شهرها را برای مردم ایمن سازی کنند.

صدای میراث از رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان پرسید که ظاهرا استناد شما برای فنس کشی در یک اثر تاریخی ثبت ملی شده آن است که چون در ۱۲ سال اخیر به گفته برخی دوستداران میراث فرهنگی اصفهان ۵ حادثه در پل تاریخی سی و سه پل اتفاق افتاده است پس باید تمامی دهانه های این پل مسدود شوند. در حالی که اگر چنین باشد ممکن است در تخت جمشید هم حادثه ای مشابه رخ دهد پس باید تخت جمشید را هم به روی گردشگرذان مسدود کرد یا این محوطه را هم فنس کشی کرد. آیا این شیوه در بناهای تاریخی معمول است؟ گفت: تعداد حوادثی که در پل های اصفهان رخ داده است بیش از این میزانی است که شما به آن اشاره کردید. دلیل آن هم افزایش تردد مردم و گردشگران روی پل های تاریخی اصفهان است. همین یکماه پیش یکنفر از پل خواجو پرت شد و هنوز در بیمارستان در کما است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به این موضوع که دستگاه قضایی در حوادث اینچنینی متولیان شهری و میراث فرهنگی را به لحاظ حقوقی و قانونی محکوم به پرداخت دیه می کند افزود: عزیزان منتقد اگر اعتراضی به فنس کشی سی و سه پل دارند بهتر است بروند و قوانین را تغییر بدهند. چون براساس قانون در صورت بروز چنین اتفاقاتی دستگاه های متولی باید پاسخگو باشند و حتی به پرداخت دیه محکوم می شوند.

او با اعلام این که هم مسئولان میراث فرهنگی و هم مسئولان شهری مسئولیت مدنی و اخلاقی در جلوگیری از حادثه برای شهروندان دارند گفت: موضوع فنس کشی سی و سه پل از ۵ سال پیش مطرح بود و طرح های مختلفی هم آمد ولی میراث فرهنگی با آن طرح ها موافقت نکرد. چون در طرح های ارسال شده مزاحمت های ساختاری در پل ایجاد می شد و سیما و منظر پل را نیز به هم می ریخت.

الهیاری تاکید کرد: فنس کشی پل با کابل های فلزی تنها طرحی بود که در شورای فنی استان مطرح شد و کارشناسان میراث فرهنگی و اعضای شورای فنی نیز هر روز در سی و سه پل حضور دارند تا نصب فنس های کابلی به دقت و بدون آسیب به سی و سه پل انجام شود.

رییس اداره میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین در پاسخ به این سوال صدای میراث که چگونه به پل آسیب نمی رسد وقتی ستون ها و کف پل را برای قراردادن صفخات فلزی تا نیم متر سوراخ کرده اند و بعد هم قرار است برای محکم کردن صفحات فلزی در این گودال ها بتن ریزی شود؟ گفت:در اجرای طرح فعلی هیچگونه مداخله ای صورت نمی گیرد. چون اصلا کف سی و سه پل سازه بتنی است.

او گفت: در دهه ۵۰ به دلیل استحکام بخشی سی و سه پل که تردد خوردوهای سنگین مانند اتوبوس و کامیون از روی پل صورت می گرفت این پل مرمت شد و کف پل بتن ریزی شده است. بنابراین بتن ریزی برای نصب ستون های فنس کشی در سی و سه پل روی همان کف بتنی انجام می شود و مداخله ای در سازه بنا صورت نمی گیرد.

او دلیل استفاده از فنس های فلزی کابلی در مسدود کردن دهانه های سی و سه پل را ایجاد کمترین مزاحمت بصری نسبت به طرح های دیگر در سی و سه پل اعلام کرد و گفت: در طرح فنس کشی تنها ورودی دالان ها بسته می شود و رواق های پل مسدود نمی شود. ضمن آن که سه دهانه برای گرفتن عکس باز می ماند تا اگر گردشگران علاقه داشتند از این دهانه ها عکس بگیرند مشکلی نداشته باشند.

الهیاری گفت: واقعیت آن است که خود ما نیز دلمان نمی خواهد سی و سه پل را حفاظ بگذاریم اما در یک اجبار اخلاقی و الزام آور گیر کرده ایم و باید از جان شهروندان و گردشگران که روی سی و سه پل تردد می کنند حفاظت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در حالی از فنس کشی در سی و سه پل دفاع کرده است که فعالان میراث فرهنگی استان اصفهان به صدای میراث گفته اند این طرح آغازگر اجرای طرح گسترده فنس کشی در تمامی پل های تاریخی شهر اصفهان به بهانه سقوط گردشگران یا شهروندان از روی پل های اصفهان است.

گرچه برخی متخصصان مرمت بناهای تاریخی به کار بردن صفحات فلزی، فنس های کابلی و سوراخ کردن بخش هایی از پل برای قرار دادن صفخات فلزی را با اصول مرمت بناهای تاریخی ناهمخوان می دانند اما فریدون الهیاری رییس اداره میراث فرهنگی استان اصفهان به صدای میراث گفته است که این اقدامات کمترین مداخله در سی و سه پل تاریخی را دارد و از فنس کشی سی و سه پل دفاع کرده است.

print

Discussion۲ دیدگاه

  1. همون پسر

    ببخشید،کدوم احمقی گفته اون پسر داشت سلفی می‌گرفت.
    شما که از اصل ماجرا بیخبرین چرا دروغ میگین؟؟

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید