چهارشنبه, ۰۸ فروردین, ۱۴۰۳

چالش ماندگاری باغ عباس‌آباد بهشهر در فهرست میراث جهانی یونسکو

0 انتشار:

صدای میراث: باغ جهانی عباس‌آباد بهشهر، نخستین اثر ثبت جهانی شده استان مازندران در فهرست یونسکو وضعیت خوبی ندارد. با این حال مهدی ایزدی معاون میراث‌فرهنگی استان مازندران که یکسال است به این سمت منصوب شده است می‌گوید: سازمان میراث‌فرهنگی در تلاش برای اجرایی شدن طرح مدیریت یکپارچه باغ عباس آباد است تا علاوه بر پایگاه میراث‌جهانی باغ عباس‌آباد دستگاه‌های دیگر همچون اداره آب منطقه‌ای، اداره کل منابع طبیعی استان مازندران و دیگر دستگاه‌های دخیل در باغ جهانی عباس‌آباد ملزم به رعایت ضوابط مرتبط با حفاظت از این اثر جهانی شوند.

به گفته او، مرمت برخی آثار واقع در این باغ و همچنین کفسازی تاج سد تاریخی باغ عباس آباد بهشهر که در دوره صفویه احداث شده است انجام شد.

مهدی ایزدی، معاون میراث‌فرهنگی استان مازندران در شرایطی از بهبود وضعیت باغ ثبت جهانی شده عباس‌آباد خبر می‌دهد که اواخر سال گذشته یونسکو کارت زرد خود را به دلیل مداخلات صورت گرفته در باغ جهانی عباس آباد به روی میراث کشید و اکنون ممکن است در صورت تداوم بی‌توجهی به موازین یونسکو در باغ جهانی عباس‌آباد، تنها اثر ثبت جهانی شده مازندران از فهرست میراث جهانی یونسکو خط بخورد.

اعتبار متعلق به باغ جهانی عباس آباد از سال ۹۶ تاکنون اختصاص نیافته است. سال ۹۶ تنها ۷۰۰ میلیون تومان به باغ جهانی عباس آباد اختصاص یافت و از آن سال تاکنون این اثر ثبت جهانی شده ایران هیچ اعتباری با هدف حفاظت، صیانت و مرمت این باغ تاریخی اختصاص نیافته است.

براساس آمارهای موجود نیمی از اعتبار تخصیص یافته در سال ۹۶ به باغ جهانی عباس آباد تاکنون صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان پایگاه میراث جهانی عباس آباد شده است و نیمی دیگر طی سه سال صرف اجرای برخی طرح‌های محدود آن هم برای ایجاد ثبات در وضعیت باغ جهانی عباس آباد شده است.

باغ ثبت جهانی شده عباس آباد بهشهر ۴۲۰ هکتار عرصه دارد و لکه‌های تاریخی موجود در آن که در دوره صفوی احداث شده است، شامل دریاچه، باغ مرکزی، سد، آسیاب آبی، کاخ شمالی، برج‌های آجری فشارشکن آب و راه سنگفرش دسترسی به شهر ۴۷ هکتار مساحت دارد.

باغ جهانی عباس آباد اما چالش‌های بسیار دارد. مداخلات اداره آب منطقه‌ای بهشهر در حجم آبگیری سد تاریخی و البته سنگی باغ عباس‌آباد، زمین‌های در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، اردوگاه فرهنگی احداث شده در ۲۵ هکتار از زمین‌های متعلق به سپاه در سال‌های گذشته و زمین‌های ۱۰ هکتاری فنس کشی شده و متعلق به نیروی انتظامی و احداث بازارچه‌ها و سازه‌های ناهمگون و واحدهای پذیرایی در ۶ هکتار از زمین‌های متعلق به منابع طبیعی که همگی در عرصه این باغ ثبت جهانی شده قرار دارند، وضعیت باغ جهانی عباس آباد بهشهر را با پیچیدگی مواجه کرده‌اند. تا جایی که این نگرانی وجود دارد که به دلیل تداوم مداخلات و نبود مدیریت یکپارچه در این گستره ثبت جهانی شده، یونسکو رای به خروج باغ جهانی عباس آباد از فهرست باغ‌های ایرانی صادر کند.

مهدی ایزدی معاون میراث‌فرهنگی استان مازندران که شب گذشته در یک برنامه چالشی در رادیو فرهنگ حضور داشت اما گفته است که حال باغ جهانی عباس آباد خوب است و نگرانی از خروج این اثر از فهرست یونسکو بی معنا است. به گفته او، کارکنان پایگاه میراث‌جهانی باغ عباس آباد بهشهر شبانه روز در حال تلاش برای حفاظت و نگهداری از این اثر تاریخی-طبیعی مازندران هستند و اخطار یونسکو نیز به دلیل احداث سازه‌های سبک در باغ جهانی عباس‌آّاد بود که برچیدن آن‌ها بسیار آسان است.

صدای میراث در بخش رادیویی این سایت، برنامه چالشی شب گذشته میدان آزادی در رادیو فرهنگ را بازنشر و قضاوت درخصوص وضعیت باغ ثبت جهانی شده بهشهر را برعهده مخاطبان و شنوندگان قرار می‌دهد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید