چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

چشم پادشاه اسپانیا ایران را گرفت

0 انتشار:
چشم پادشاه اسپانیا ، ایران را گرفت

ایران، فردا با دست پر نمایشگاه بین‌المللی گردشگری مادرید در اسپانیا را ترک می‌کند و با تلاش ۳۱تور اپراتور ایرانی در مهم‌ترین رویداد گردشگری جهان، جذب گردشگران خارجی به کشور در سال۲۰۱۹ افزایش خواهد یافت.

حضور فعالانه ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا حتی نظر پادشاه اسپانیا را نیز جلب کرد و فیلیپ ششم، پادشاه اسپانیا به همراه ملکه آن کشور و دولتمردان اسپانیایی به غرفه ایران در فیتور رفتند و برای سفر به ایران و بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشورمان ابراز علاقه کردند. این نخستین‌بار بود که در سی‌ونهمین نمایشگاه گردشگری فیتور مادرید، پادشاه اسپانیا به بازدید از غرفه ایران پرداخت و از موسیقی فولکلور ایرانی که از بوشهر به مادرید رفته است، تعریف کرد و برند صنایع‌دستی ایران، یعنی فرش ایرانی مزین به تصویر پادشاه و ملکه اسپانیا را به‌عنوان سوغات از علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و معاون رئیس‌جمهوری ایران دریافت کرد.

پادشاه و ملکه اسپانیا مهمان ایران شدند
«فیلیپ ششم» پادشاه اسپانیا در نخستین روز از برگزاری سی‌و‌نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری مادرید به همراه ملکه «لیتیسیا» همسر خود، «آنا پاستور» رئیس کنگره نمایندگان اسپانیا و «زوراب پلولیکاشویلی» دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی به غرفه ایران رفت و به گفت‌وگو با علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و معاون رئیس‌جمهوری ایران پرداخت.

فیلیپ ششم، پادشاه اسپانیا با ابراز خوشحالی از حضور در غرفه ایران، به سابقه تاریخی، تمدنی و فرهنگی ایران به‌عنوان یک ‌کشور بزرگ اشاره کرد و از علاقه خود به موسیقی ایرانی خبر داد. علی‌‌اصغر مونسان نیز با خوشامدگویی به پادشاه اسپانیا به معرفی جاذبه‌های گردشگری کشورمان به پادشاه اسپانیا و همراهان او پرداخت و یک تخته تابلو‌فرش ایرانی منقش به تصویر پادشاه و ملکه اسپانیا به او هدیه داد.

مونسان از فیلیپ ششم دعوت کرد که به همراه همسر خود نه در قالب یک سفر رسمی، که به‌عنوان یک گردشگر به ایران سفر کند و از جاذبه‌های گردشگری ایران لذت ببرد. پادشاه اسپانیا نیز در واکنش به این دعوت از علاقه شدید خود برای سفر به ایران سخن گفت.

سند همکاری ایران و سازمان جهانی جهانگردی امضا شد
اما نمایشگاه فیتور اسپانیا حواشی دیگری نیز به نفع ایران داشته است. علی‌اصغر مونسان سند همکاری گردشگری بین ایران و سازمان جهانی جهانگردی را به امضای خود و زوراب پلولیکاشویلی رساند. پلولیکاشویلی، دبیرکل جدید سازمان جهانی جهانگردی است که اصالت گرجستانی دارد و پس از انتصاب به این سمت در سازمان ملل متحد نخستین سفر خارجی خود را به ایران و شهر همدان انجام داد تا در رویداد همدان، پایتخت گردشگری آسیا در سال۲۰۱۸ شرکت کند.

زوراب پلولیکاشویلی در همدان به همشهری گفته بود که تمام تلاش خود را برای همکاری با ایران برای رونق گردشگری کشورمان در کسوت دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی خواهد کرد. او در شرایطی که آمریکا تحریم‌های یکجانبه‌خود علیه ایران را از سر گرفته بود، به همشهری گفت که سازمان جهانی جهانگردی تمام قد در کنار گردشگری ایران می‌ایستد.
زوراب پلولیکاشویلی حالا در حاشیه نمایشگاه فیتور اسپانیا سند همکاری‌های گردشگری سازمان جهانی جهانگردی با ایران را به امضا رسانده است.

سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرده ‌که براساس این سند که روز پنجشنبه ۴بهمن‌ماه۹۷ به‌امضای علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و زوراب پلولیکاشویلی، دبیر‌کل سازمان جهانی گردشگری رسیده است، دبیرخانه سازمان جهانی گردشگری در حوزه‌های فنی به جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند.

 فعالیت‌های سازمان جهانی جهانگردی در یاری‌رساندن به گردشگری ایران
براساس این سند، بازبینی برنامه ملی توسعه گردشگری ایران و ارائه پیشنهادهایی برای چگونگی روند پیگیری و تدوین و اجرای سیستم حساب‌های اقماری گردشگری کشور به‌عنوان ۲چالش مهم و حیاتی پیش روی صنعت گردشگری ایران است. همکاری در زمینه بومگردی و گردشگری روستایی نیز یکی دیگر از محورهای سند همکاری ایران با سازمان جهانی جهانگردی است. براساس این سند، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با مشارکت سازمان جهانی جهانگردی، چارچوب همکاری در زمینه بومگردی و گردشگری روستایی را تدوین می‌کنند. همچنین جمهوری اسلامی ایران و سازمان جهانی گردشگری در سال۲۰۲۰ همایش مشترک بین‌المللی بومگردی و گردشگری روستایی را برگزار خواهند کرد.
براساس مهم‌ترین بند سند همکاری ایران با سازمان جهانی جهانگردی که به امضای دو طرف رسیده است، سازمان جهانی جهانگردی متعهد شده ‌که در ایجاد تصویر مثبت از ایران در بازار جهانی و معرفی ایران به‌عنوان یک مقصد امن با هویت فرهنگی منحصربه‌فرد و تنوع غنی از کشورمان حمایت کند. ایجاد مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی و گردشگری در ایران نیز یکی دیگر از بندهای سند همکاری ایران و سازمان جهانی جهانگردی است که قرار شد با مذاکرات بیشتر ایران و سازمان جهانی جهانگردی بر سر جزئیات تاسیس این دفتر در ایران به مرحله اجرا برسد. دو طرف همچنین با امضای سند همکاری ایران و سازمان جهانی جهانگردی بر نقش مهم ایران در برنامه ابتکاری راه ابریشم تأکید و تأیید کردند که همکاری گسترده‌تر همه بخش‌ها، شرکا و ذینفعان برای اجرای برنامه‌های ابتکاری مشترک با هدف تقویت نقش ایران در روند توسعه‌ای و ترویجی راه ابریشم، ضروری است. گردشگری قابل دسترس نیز از دیگر بندهای ذکر‌شده در سند همکاری ایران با سازمان جهانی جهانگردی است که براساس آن پروژه پایلوت ترویج گردشگری قابل دسترس ایران اجرایی می‌شود.

تصمیم اسپانیا برای تبادل گردشگر
حضور ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا البته حضوری متفاوت نسبت به دوره‌های گذشته بود. برهمین اساس آرزوی دیرینه برای انعقاد قراردادهای چند‌جانبه و دوجانبه ایران با مقامات ملی و جهانی گردشگری تحقق یافته است، چون علاوه بر امضای سند همکاری ایران با سازمان جهانی جهانگردی، درست یک‌روز پیش از بازدید پادشاه اسپانیا از غرفه ایران در فیتور، علی‌اصغر مونسان در مذاکره با «ره یس ماروتو» وزیر صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا به روابط سنتی و تاریخی ۲کشور اشاره کرد و از ظرفیت‌های همکاری ایران و اسپانیا در حوزه‌های مختلف گردشگری و صنایع‌دستی سخن گفت. او با اشاره به افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران حتی پس از تحریم‌های یکجانبه آمریکا تأکید کرد که انتقال تجربه و توانمندی‌های اسپانیا در صنعت گردشگری می‌تواند یکی از حوزه‌های مهم همکاری میان تهران و مادرید باشد. وزیر صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا نیز در این دیدار از ورود ۸۲میلیون گردشگر خارجی به اسپانیا در سال۲۰۱۸ و سهم ۱۲درصدی گردشگری آن کشور در تولید ناخالص داخلی خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های اسپانیا متنوع‌کردن بازارهای هدف گردشگری است که ایران در این زمینه مورد توجه است و اسپانیا برای تبادل گردشگر با ایران آمادگی کامل دارد. وزیر صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا همچنین از آمادگی آن کشور برای انتقال تجربیات و اجرای طرح‌های گردشگری در ایران خبر داد و درخواست کرد که دیدار او با مونسان سرآغاز همکاری‌های جدی گردشگری اسپانیا و ایران باشد.

«ایران مهد تمدن‌ها» در شرق اسپانیا
علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سفارت ایران در مادرید با مقامات استانی و مسئولان موزه شهر «آلیکانته» در شرق اسپانیا نیز گفت‌وگو کرد. او با ابراز خرسندی از برپایی نمایشگاه «ایران مهد تمدن‌ها» که پیش‌تر در آلمان و هلند برپا شده بود و حالا قرار است به موزه باستان‌شناسی آلیکانته در شرق اسپانیا برود، گفت: علاوه بر نمایشگاه آثار تاریخی ایران در شهر آلیکانته که قرار است در تاریخ ۲۳اسفند۱۳۹۷ در این شهر به‌مدت ۵‌ماه افتتاح شود، نمایش فیلم‌های سینمای ایران و اجرای موسیقی ایرانی نیز برای بازدید‌کنندگان درنظر گرفته شده است. نمایشگاه «ایران مهد تمدن‌ها» ۲۳اسفندماه در آلیکانته برگزار می‌شود و ۱۹۶شیء تاریخی ایران در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد.


جایزه سفر رایگان به ایران با نام بردن جاذبه‌های گردشگری
ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا به ۶شرکت‌کننده در مسابقه جاذبه‌های فرهنگی سفرهای یک هفته‌ای رایگان اهدا کرد و شرکت‌کنندگانی که توانستند آثار ثبت‌شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو را نام ببرند، برنده جایزه سفر رایگان به ایران شدند.

مهم‌ترین رویداد گردشگری جهان اما فردا به‌کار خود پایان می‌دهد. این رویداد توانسته است سالانه به تبادل صدها میلیون گردشگر در کشورهای جهان کمک ‌کند. امسال ۱۰هزار و ۴۸۵شرکت از ۱۶۵کشور جهان در این نمایشگاه حضور یافتند و از ایران نیز ۳۱تور اپراتور فرصت جهانی مذاکره برای جذب گردشگر به کشورمان را یافتند.

در وصف فیتور همین بس که اسپانیا در سال۲۰۱۸ میلادی با کمک این نمایشگاه توانست ۸۲میلیون و ۶۰۰هزار گردشگر خارجی جذب کند و درآمد ارزی آن کشور از محل گردشگری به ۹۰میلیارد یورو برسد.

منبع: روزنامه همشهری

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید