جمعه, ۰۳ فروردین, ۱۴۰۳

چهره ماندگار میراث‌فرهنگی: سر وزارت میراث‌فرهنگی از بدن جدا شده است/محمدحسن محبعلی: وزارت میراث‌فرهنگی در سیطره گردشگری است و بخش میراث فرهنگی قدرت ندارد

0 انتشار:

صدای میراث: محمدحسن محبعلی چهره ماندگار مرمت و میراث‌فرهنگی ایران، نتیجه ادغام میراث‌فرهنگی و گردشگری را بلندتر شدن صدای قاشق و چنگال در برابر صدای کلنگ باستان‌شناس‌ها و مرمتگران آثار تاریخی اعلام کرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی باید کار خود را انجام می داد و گردشگری تبدیل به وزارتخانه می‌شد. اما متاسفانه در اواخر دولت اصلاحات این دو بخش ادغام شدند و بعد از ادغام نیز تصمیم اشتباه دیگر آن بود که این تشکیلات از وزارت ارشاد به ریاست‌جمهوری منتقل شد. در حالی که ریاست‌جمهوری تشکیلات کاملا سیاسی و چهار ساله بود و قرار گرفتن سازمان میراث فرهنگی در زیر مجموعه نهاد ریاست‌جمهوری شکالات سیاسی زیادی در این مجموعه تخصصی ایجاد کرد که یکی از نتایج آن تغییر ۶ رییس سازمان در ۸ سال دولت سابق بود.

او که دقایقی قبل در یک گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با مسئولان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سخن می‌گفت، افزود: متاسفانه تشکیلات در ۸ سال دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد تا همین دو سال قبل در زیرمجموعه معاونت ریاست‌جمهوری قرار داشت و خوشبختانه با بحث‌هایی که شکل گرفت سازمان میراث‌فرهنگی از ریاست‌جمهوری جدا و تبدیل به وزارتخانه شد.

محبعلی افزود: وزارت میراث‌فرهنگی اکنون از جنبه سیاسی صرف خارج شده است. چون تبدیل به تشکیلاتی شده است که زیر سوال است و مجلس می‌تواند در مورد آن بحث کند.

این پیشکسوت مرمت و کارشناس میراث‌فرهنگی با اعلام این که از علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی خواسته است که برای ایجاد تشکیلات جدید در وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با افراد با تجربه مذاکره کند تا ضعف‌های کنونی وزارت میراث فرهنگی برطرف شود افزود: تشکیلات درست برای وزارت میراث فرهنگی یعنی آن که سه سازمان مستقل زیر نظر وزیر تشکیل شود. سازمان میراث‌فرهنگی، سازمان گردشگری و سازمان صنایع دستی که از نظر مالی و کاری مستقل باشند و از نظر حکومتی و دولتی وزیر سرپرستی هر سه را برعهده داشته باشد.

او تاکید کرد: اگر این سازمان‌ها تشکیل شوند، وضعیتی که الان در وزارت میراث فرهنگی وجود دارد و در آن بحث گردشگری و افراد گردشگری و مدیران گردشگری قدرت گرفته‌اند و بالعکس بخش میراث فرهنگی در آن تضعیف شده است سامان می‌گیرد.

محمدحسن محبعلی جدا شدن پژوهشگاه میراث فرهنگی از وزارت میراث‌فرهنگی را آسیب جدی دیگری برای فعالیت‌های این وزارتخانه تخصصی اعلام کرد و گفت: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری فقط در تهران فعالیت دارد و اگر هم کاری بخواهد انجام شود تنها به بستن قرارداد با پژوهشگاه منتهی می‌شود. در صورتی که پژوهشگاه میراث و گردشگری مغز این وزارتخانه است و جدا ماندن آن از وزارت میراث فرهنگی مانند آن است که مغز را از بدن جدا کنند.

این چهره ماندگار میراث فرهنگی کشور اعلام کرد: پژوهشگاه میراث فرهنگی باید به وزارت میراث‌فرهنگی بازگردد. چون در شرایط فعلی این پژوهشگاه یا تعطیل است یا فعالیت آن محدود به بستن قراردادها شده است که موجب تضعیف مغز در بدن میراث فرهنگی شده است و وزارت خانه ای که باید در مسیر حفاظت و مرمت حرکت کند از پژوهشگاه میراث فرهنگی جدا شده است.

او در توصیف وضعیت فعلی بخش میراث فرهنگی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در حال حاضر وزارت میراث‌فرهنگی متفرق است و تشکیلات آن همگن نیستند و با یکدیگر کار نمی‌کنند که ضروری است پژوهشگاه میراث فرهنگی به عنوان سر به بدن وزارت میراث فرهنگی کشور بازگردانده شود.

 

 

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید