چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

«چِش بابِل» گونه منحصربه فرد بوشهر ثبت شد

0 انتشار:

یکی از گونه های درخت «چِش بابِل» که به عنوان یکی از گونه های منحصربه فرد استان بوشهر محسوب می شود در مواریث طبیعی کشور برای نخستین بار ثبت شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی، ۱۹ پرونده در این جلسه از استان های اصفهان، گلستان، قزوین و بوشهر مطرح شد که از این تعداد، ۱۵ پرونده در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد.

«فرهاد نظری» مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی با اعلام این خبر گفت: ۱۵ پرونده در کمیته میراث طبیعی درحالی ثبت شد که از این تعداد ۵ پرونده مربوط که استان اصفهان، ۵ پرونده از قزوین و ۴ اثر از گلستان و یک اثر طبیعی از استان بوشهر به ثبت رسید.

او گفت: ۵ اثر از قزوین شامل ۴ چنار کهنسال و یک درخت توت می شود. همچنین یک رویشگاه طبیعی گردو و سه چنار در استان گلستان در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسید.
او به آثار طبیعی در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: در استان اصفهان دریاچه نمک بین استان اصفهان، قم و سمنان به صورت مشترک ثبت شد و یک محوطه فسیل در فسیل آباد، سه درخت کهنسال چنار و چشمه آب معدنی آب سرخ از جمله آثار طبیعی استان اصفهان است که به ثبت رسید.

نظری همچنین به یک اثر طبیعی در بوشهر اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار یکی از گونه های منحصر به فرد درخت چـِش (بابِلی بهمنی) در استان بوشهر در فهرست میراث طبیعی ثبت شد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید