سه شنبه, ۰۷ فروردین, ۱۴۰۳

کارگردان نیمه تاریک ماه: روابط انسانی در کارهایم اهمیت بسیار دارد/ داود بنی اردلان: بیشتر کارهایم شبیه نقش های وودی آلن است/ نیمه تاریک ماه نمایش زوال روابط انسانی است

0 انتشار:

صدای میراث: نشست خبری نمایش نیمه تاریک ماه، صبح امروز با حضور داوود بنی اردلان کارگردان، نیکی مظفری، هانا کامکار، المیرا دهقان و سام کبودوند بازیگران، ندا سرمه طراح لباس، نیما محبى مدیر تولید، ایمان یزدى دستیار کارگردان، پریشاد مستوفى طراح صحنه و نماینده اسپانسر این نمایش و جمعی از خبرنگاران در محل تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش صدای میراث، «داود بنی اردلان» کارگردان نمایش نیمه تاریک ماه در ابتدای این نشست به تشریح متن نمایش و نحوه انتخاب و چیدمان بازیگران این نمایش پرداخت.

او گفت:نیمه تاریک ماه با اقتباس از ورژن اصلی فیلم ایتالیایی «غریبه های تمام عیار» قرار است به نمایش درآید. البته با اینکه فیلم غریبه های تمام عیار در سالهای اخیر توسط کارگردان های مختلف بازتولید شده است و در ورژن یونانی آن نیز تغییراتی متناسب با فرهنگ یونانی ها نیز ایجاد شده، اما در نمایش نیمه تاریک ماه به تناسب فرهنگ جامعه شرقی و سانسورهای موجود در جامعه تغییراتی لحاظ شد که این تغییرات به گونه ای نیست که اصل سناریو نادیده گرفته شود.

به گفته این کارگردان، متن نمایش نیمه تاریک ماه همچون فیلم ایتالیایی «غریبه های تمام عیار» موضوعی کاملا به روز دارد و فارغ از نگاه ملیت ها به یک موضوع بسیار جهان شمول می پردازد.

بنی اردلان تاکید کرد: درواقع دلیل اصلی که سبب شد که این متن را برای نمایش انتخاب کنم بدون مکان و زمان بودن موضوع و ایده فیلم بود. به طوری که حرفی که در متن نمایش زده می شود نه فقط در یک فرهنگ که مرتبط به همه فرهنگ ها می شود و تمامی روابط انسانی را در بر میگیرد.

او همچنین در رابطه با چینش و انتخاب بازیگران گفت: در انتخاب و چیدمان بازیگران معیارهای مختلفی مورد نظر قرار دارد که همراه بودن بازیگر با پروژه از جمله اولویت ها بود. هر چند که سال گذشته این نمایش با گروهی متفاوت از بازیگران از جمله امیر مهدی ژوله، امیر حسین رستمی و بانیپال شومون، دور خوانی شده بود که از نظر سنی با ترکیب بازیگران امسال بسیار متفاوت بودند، اما دلیل اصلی تغییر بازیگران این بود که متن نمایش به رده سنی بازیگران امسال بسیار نزدیک تر است.

کارگردان نیمه تاریک ماه، تاکید کرد: برای هر نقش چند گزینه را در نظر داشتیم، اما از آنجایی که این روزها به جز تئاترهای دانشجویی یا فیزیکال یا تجربی، هیچ تئاتر دیگری امکان تمرین چند ماهه را ندارد؛ بنابراین وقت آزاد، همراه بودن و قابلیت رسیدن به نقش با میزان تمرین کمی که در طول کمتر از یک ماه ونیم داشتیم، برای کارگردان اهمیت فراوان داشت.

داود بنی اردلان افزود: طبیعتا می توانستیم سراغ دوستان دیگری از سینما، تلویزیون یا تئاتر برویم اما باید انتخاب بازیگر براساس معیارها انجام می شد. البته ویژگی های کلامی و نمای بیرونی بازیگر هم از دیگر معیارهای ما بود و آنچه در انتخاب بازیگران این نمایش تاثیر داشت، تصویری بود که از شخصیت کاراکترها در ذهن داشتم و نتیجه کار همین گروهی شد که در این نمایش حضور دارند.

کارگردان نیمه تاریک ماه همچنین از حضور بهزاد عمرانی خواننده گروه بمرانی به عنوان بازیگر در این نمایش خبر داد و گفت: وقتی برخی از دوستان که بازیگر نیستند وارد عرصه تئاتر می شوند، عده ای به انتخاب و حضور آن ها در صحنه های تئاتری حمله می کنند که این موضوع اصلا برای من قابل درک نیست.

به گفته او، بهزاد عمرانی به عنوان موزیسین تجربه بسیاری در حضور بر صحنه داشته است که حضور او در گروه بازیگران نمایش نیمه تاریک ماه نخستین تجربه بازیگری او در هنر نمایش است.

بنی اردلان گفت: معتقدم که اساس هنر و هنرمند داشتن فضیلت و دارا بودن معرفت است. در آن صورت دیگر مهم نیست که درام می نوازی، روی صحنه ای یا در حال نجاری هستی. بهزاد عمرانی از نظر فیزیکی به کار ما نزدیک بود و تاکنون نیز برای انتخاب او هیچ بازخورد منفی از سوی مخاطبان عام ابراز نشده است.

این کارگردان تئاتر گفت: همه می توانند از طریق تحصیلات آکادمیک، آموزشگاه ها یا به صورت تجربی روی صحنه تئاتر حضور یبابند، اما مهم این است که چقدر ماندگار خواهند شد.

او افزود: اگر بازیگری به نقش نزدیک باشد و خوی خَلق و ذوق آفرینش داشته باشد، با فراگیری برخی تکنیک ها می تواند بر صحنه موفق و ماندگار باشد.

داود بنی اردلان همچنین در پاسخ به این سوال صدای میراث که نمایش نیمه تاریک ماه نمایشی است که به موضوعاتی همچون محیط زیست، صنایع دستی و همچنین دغدغه های اجتماعی پرداخته است. آیا نگاهی که در این نمایش به آن پرداخته شده است بصورت تصادفی شکل گرفته یا براساس اندیشه کارگردان و گروه همراه صورت گرفته است؟ گفت: طبیعتا بخش عمده ای از شکل گیری کار براساس همین دغدغه ها است. نخستین دغدغه برای بنده به عنوان کارگردان روابط انسانی موجود در جامعه و این که تا چه اندازه این روابط رو به زوال رفته است بود. این که آدم ها تا چه اندازه پیچیده هستند و در حالی که با یک مدل تفکر زندگی می کنند که برای خود تعریف کرده اند اما در لحظات متفاوت می توانند تفکرات خود را نیز براساس نوع ارتباطات اجتماعی خود تغییر دهند.

بنی اردلان ادامه داد: روابط انسانی برای من به عنوان کارگردان بسیار جذاب بوده و به همین دلیل نیز در طول سال های کاری خود بسیاری از کارهایم شبیه به نقش های وودی آلن است که این بخش از دنیای آدم ها را برجسته می کند.

کارگردان نمایش نیمه تاریک ماه افزود: زوال روابط اجتماعی در جامعه همیشه یکی از دغدغه های جدی من بوده و به همین دلیل بخشی از متن این نمایش نیز به زوال رفتن رابطه ها، جمع ها و رفاقت ها است و بخشی هایی نیز که به نمایش افزوده شده است دغدغه گروه نمایش بود.

او گفت: دغدغه گروه آن بود که حتی در تمرین نمایش نیمه تاریک ماه به بحث حفاظت از محیط زیست و استفاده نکردن از لیوان های یکبار مصرف پرداخته شود. به همین دلیل سعی شده است توجه به محیط زیست و حتی هنرهای از یاد رفته همچون صنایع دستی ایرانی هم در زندگی و هم در تمرین گروه نمایش به عمل تبدیل شود.

المیرا دهقان بازیگر نمایش نیمه تاریک ماه نیز در این نشست به اهمیت موضوع نمایش اشاره کرد و گفت: با اینکه مشغول بازی در پروژه دیگری هستم اما آنقدر موضوع نمایش نیمه تاریک ماه و مسئله روابط انسانی موجود در این نمایش اهمیت داشت که به هر شکل ممکن سعی کردم در این نمایش حضور داشته باشم.

او افزود:به نظر من در این دوران مهم نیست که یک بازیگر پرتلاش و همراه در چه سبکی کار کند، اما این ویژگی که بتواند در راستای همدل شدن روح دیگر بازیگران کار مثبتی انجام دهد، بر هر ویژگی دیگری ارجحیت دارد.

نیکی مظفری یکی دیگر از بازیگران نیمه تاریک ماه نیز دلایل حضور خود در این نمایش را اینگونه شرح داد: رزومه کارگردان، دغدغه هایش و متنی که نگاه روانشناختی به روابط انسان ها دارد، مرا برای حضور در این نمایش متقاعد کرد. درواقع دیدن و خواندن این نمایش به ما کمک می کند اگر در مقطعی از زندگی در مورد همراه یا شریک زندگی مان دچار شک شدیم بتوانیم خود را کنترل کنیم و این وضعیت را مدیریت کنیم.

او افزود: ریتم تند و مدت کوتاهی که این نمایش دارد هم برایم جذاب بود و این شیوه می تواند مخاطب را همراه نمایش کند.

در ادامه نشست خبری نمایش نیمه تاریک ماه، ندا سرمه طراح لباس این نمایش نیز به موضوعات جالبی درخصوص استفاده دوباره از لباس های مستهلک با تکیه بر حفظ محیط زیست اشاره کرد.

به گفته او، نزدیک سه سال از آغاز پروژه تحقیقاتی و کمپین مد یا مصرف گرایی می گذرد. در این کمپین سعی کرده ایم تا تابوی پوشیدن لباس تکراری را بشکنیم. ما با کمک خانم ترکاشوند و هانا کامکار، ابتدا از جشن حافظ این حرکت را آغاز کردیم. در واقع ما لباس های بلااستفاده و مستعمل هنرمندان را باز طراحی و قابل استفاده کردیم. اینبار نیز  افتخار آن  راداریم که در یک نمایش خوب با یک گروه حرفه ای بتوانیم این تجربه را داشته باشیم.

نماینده اسپانسر مالی نمایش نیمه تاریک ماه که از تولیدکنندگان گبه در ایران است نیز در ادامه این نشست اعلام کرد: تئاتر به نوعی با گبه شباهت دارد. چون گبه با خیالبافی زنان جوان عشایر بافته می شود و بازیگر هم در لحظه به خلق یک نقش و شخصیت می پردازد.

او افزود: عوامل این نمایش، گروهی جوان و ارگانیک پرور هستند و ما هم بر ارگانیک بودن محصولات تاکید داریم.‌ بنابراین بین ما با این پروژه هم ذات پنداری ایجاد شد و برغم اینکه نیازی به تبلیغ در داخل کشور نداشتیم اما با رضایت، اسپانسرینگ این نمایش را به عهده گرفتیم.

سام کبودوند دیگر بازیگر نمایش نیمه تاریک ماه نیز در این نشست، در مورد نقشی که در این نمایش عهده دار است گفت: نمایش ما در مورد پیچیدگی روابط انسانی است و سعی کردیم این نمایش را با شرایط بومی جامعه مطابق کنیم. در تئاتر کار رئالیستی کردن بسیار سخت تر از کار فرم است چرا که نیاز به تمرکز و باور دارد و باید باورپذیر هم بشود تا تماشاگر را با خود همراه کند.‌

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید