شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

کاوش‌های باستان‌شناسی جیرفت دوباره آغاز می‌شود

0 انتشار:

صدای میراث: رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در شانزدهمین گردهمایی باستان‌شناسی ایران از آغاز مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی در جیرفت خبر داد.

به گزارش صدای میراث، بهروز عمرانی با تاکید بر اهمیت از سرگیری کاوش‌های باستان‌شناسی در جیرفت اعلام کرد: باستان‌شناسان در بدترین شرایط آب و هوایی به فعالیت می‌پردازند و کاوش‌های ارزشمند باستان‌شناسی را انجام می‌دهند، همانند کاوش‌هایی که در محوطه‌های باستانی «چغاسفلی» و «جیرفت» انجام شد و در جایگاه سیر تحول مدنی و بنیان‌های ایجاد تمدن در جهان تاثیرگذار بود.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: به دلیل اهمیت همین فعالیت‌هااست که قرار است مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی در جیرفت از سر گرفته شود.

او به خلاءهای جدی در جدول گاهنگاری نیز اشاره کرد و افزود: به رغم فعالیت یکصد ساله باستان‌شناسی در ایران، هنوز در جدول گاهنگاری مطالعات انسانی خلاء جدی وجود دارد و گرچه تعدادی از باستان‌شناس‌ها در کاوش‌های باستان‌شناسی به واکاوی این موضوعات پرداختند، اما لازم است از باستان‌شناسان درخواست کنیم کاوش‌های خود را با پرسش محوری انجام دهند.

عمرانی همچنین به مفاد برنامه ششم توسعه در رابطه با موضوع میراث‌فرهنگی اشاره کرد و گفت: در یکی از بندهای این برنامه تاکید شده است برای اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی پیوست تخصصی میراث‌فرهنگی لحاظ شود و دستگاه‌ها علاوه بر پیوست زیست‌محیطی باید پیوست میراث‌فرهنگی نیز داشته باشند.

وی آسیب پروژه‌های عمرانی بدون برنامه و پلان را تنها مربوط به آثار تاریخی ملموس کشور ندانست و افزود: میراث‌فرهنگی تنها آثار ملموس نیست. پروژه‌های عمرانی بی‌ضابطه، مردم‌شناسی و زبان‌شناسی و دیگر حوزه‌های فرهنگی را نیز تهدید می‌کنند.

او اهمیت پرداختن به موضوع ایران فرهنگی را یکی دیگر از بندهای برنامه ششم توسعه خواند و گفت: اگر بتوانیم دایره مطالعاتی خود را افزایش دهیم به اطلاعات فرهنگی بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلومتر دست پیدا می‌کنیم.

عمرانی تاکید کرد: براین اساس لازم است مشارکت جدی با کشورهای همسایه در حوزه باستان‌شناسی داشته باشیم و در این میان تفاهمنامه‌هایی بین پزوهشگاه میراث‌فرهنگی و موسسات آموزشی منعقد شده است که هم‌اکنون ۸۰ مورد از آن‌ها فعال شده است.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری آموزش و ارتقاء نیروی انسانی را امری مهم خواند و گفت: پزوهشکده باستان‌شناسی باید موضوع تعامل سازنده با دستگاه‌ها را جدی بگیرد.

عمرانی همچنین بی‌توجهی هیات‌های باستان‌شناسی به امر حفاظت را یک نقطه ضعف و آسیب جدی در کاوش‌های باستان‌شناسی خواند و خواستار توجه بیشتر باستان‌شناس‌ها به امر حفاظت از آثار و محوطه‌های تاریخی شد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید