پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

کتاب «نمایشنامه های قدیمی ایرانی» منتشر شد

0 انتشار:

کتاب« نمایشنامه های قدیمی ایرانی » اثر جبار عسکر زاده (باغچه بان ) به کوشش پروانه باغچه بان و داود کیانیان توسط مرکز فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به چاپ رسید .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، این کتاب مشتمل بر نمایشنامه های «گرگ و چوپان ، پیرو ترب  و خانم خزوک » برگرفته از نسخه خطی به همراه تصویر است .

در مقدمه این کتاب به قلم سید احمد محیط طباطبایی مشاور سرپرست پژوهشگاه  آمده است ؛ جبار باغچه بان اولین کودکستان را در آذربایجان تأسیس کرد و  برای انتقال تجربه و آموزش به کودکان از اجرای تئاترهای مخصوص این سن بهره برد ، باغچه بان یکصد سال پیش نخستین نمایشنامه های کودک را قلمی نمود؛ از این رو او او را می توان پدر تئاتر کودک ایران نامید .

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، در جهت شناخت هر چه بیشتر ویژگی های امر آموزش و انتقال میراث فرهنگی به آینده این رویداد مهم را نیز مورد توجه قرار داده ودر مقام بزرگداشت جبار باغچه بان و توسعه مفاهیم میراث غیر ملموس معاصر این نمایشنامه ها را به چاپ رسانیده است تا نسل جدید با ابداعات ، خلاقیت و تلاش های بزرگان این دیار بیشتر آشنا شوند .

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید