سه شنبه, ۰۷ فروردین, ۱۴۰۳

کدام گزینه را برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انتخاب کردید؟/جایگاه ضعیف مونسان در نظرسنجی‌های مجازی و رقابت او با پروانه سلحشوری در صدای میراث

0 انتشار:

صدای میراث: علی‌اصغر مونسان، گزینه پیشنهادی برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که همین امروز در کمیسیون‌های مجلس برای معرفی خود حاضر شده و آنطور که رییس کمیسیون اجتماعی مجلس به صدای میراث گفته است، دلیل حضور او نه ارایه برنامه که تلاش برای جمع‌آوری رای برای او در روز رای اعتماد در صحن مجلس است، چه جایگاهی در میان فعالان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارد؟

هفته گذشته چند نظرسنجی در مورد علی‌اصغر مونسان، بلافاصله پس از آن که رییس‌جمهوری او را به عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مجلس معرفی کرد در شبکه‌های اجتماعی و پس از آن که صدای میراث نظرسنجی در مورد گزینه‌های پیشنهادی مخاطبان تخصصی برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را منتشر کرد، انتشار یافت.

سایت صدای میراث باز هم به عنوان نخستین مرجع تخصصی اطلاع‌رسانی در مورد میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که اقدام به انتشار نظرسنجی در مورد گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی وزارت بر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام داد نام ۹ گزینه مطرح و شناخته شده را منتشر و این عنوان را برای این نظرسنجی انتخاب کرد: « به نظر شما از میان نام‌های ذیل کدامیک حائز شرایط نشستن بر کرسی «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» است؟»

این نظرسنجی تنها بر سایت صدای میراث قرار گرفت و پس از آن نیز فعالان بخش هتل و فعالان گردشگری اقدام به انتشار دو نظرسنجی دیگر با یک سوال کردند. «آیا مونسان گزینه خوبی برای وزارت میراث فرهنگی است؟» و «آیا اگر به جای نمایندگان مجلس بودید به علی اصغر مونسان رای اعتماد می دادید؟» عنوان نظرسنجی‌هایی بود که فعالان گردشگری و هتلداری آن ها را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

صدای میراث اما نام ۹ گزینه را در این نظرسنجی مطرح کرد و اختیار را به مخاطبان داد تا از بین آن ها گزینه مطلوب را انتخاب کنند. در بیش از یک هفته‌ای که نام این گزینه ها بر سایت صدای میراث قرار داشت، پروانه سلحشوری نماینده تهران در مجلس، عضو ناظر سابق مجلس بر عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همچنین از نمایندگان فعال در طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی رتبه نخست را به خود اختصاص داده بود. تا جایی که حتی نام علی‌اصغر مونسان و دیگر شخصیت‌های شناخته شده نیز نتوانسته بود جایگاه او را در رای‌گیری به دست آورد.

از ظهر دیروز (شنبه) اما به مدت حدود سه ساعت، ترافیک سایت صدای میراث به نفع مونسان چنان بالا رفت که رای ۸ درصدی علی‌اصغر مونسان به مدت بیش از یک هفته، ظرف سه ساعت هجوم به بیش از ۴۰ درصد رسید و آرای پروانه سلحشوری را که حدود ۴۰ درصد بود و ظرف یک هفته به دست آمده بود تحت‌الشعاع قرار داد. دلیل این اتفاق هر چه که باشد، صدای میراث وظیفه خود دانست که به منظور تنویر افکار عمومی ماجرای تغییر آراء را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

اکنون نتایج نظرسنجی‌ سایت صدای میراث و دیگر فعالان حوزه گردشگری و هتلداری منتشر می‌شود تا جایگاه وزیر میراث فرهنگی و دیگر گزینه‌های مناسب برای وزارت میراث فرهنگی مشخص شود.

از ظهر دیروز نام علی‌اصغر مونسان که توانسته بود تنها ۸ درصد آراء را در یک هفته به خود اختصاص دهد، از دیگر گزینه‌های مناسب برای وزارت پیشی گرفت و ناگهان به ۴۵ درصد رسید. با توضیحات ارایه شده به مخاطبان، ۱۱۰۳ شرکت کننده او را در فهرست گزینه‌های مناسب برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار دادند.

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس و ناظر سابق مجلس بر عملکرد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که آرای واقعی را در یک هفته اخیر کسب کرده است توانست با ۸۵۱ انتخاب ۳۵ درصد آراء شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی را به خود اختصاص دهد. نام او در مکتوبات مخاطبان زیر پست نظرسنجی نیز برجسته و حائز تعداد بالایی از آرای مکتوب بود.

حسن‌تقی‌زاده انصاری؛ رییس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران و فعال صنعت گردشگری نیز در جایگاه سوم با کسب ۱۱ درصد آراء و ۲۶۴ رای قرار گرفت.

حسین مرعشی، از روسای سابق سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نماینده اسبق مجلس نیز توانست تنها ۳ درصد آرا و ۶۴ انتخاب را از آن خود کند.

نکته جالب آن که مهدی حجت؛ بنیانگزار سازمان میراث‌فرهنگی و قائم مقام اسبق این سازمان و از چهره‌های شناخته شده میراث‌فرهنگی کشور تنها ۲ درصد آرا و ۵۱ رای را به خود اختصاص داد.

زهرا احمدی‌پور؛ نخستین رییس زن سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با ۲۹ رای، جمشید حمزه‌زاده؛ رییس جامعه هتلداران ایران با ۱۶ رای، غلامحیدر ابراهیمبای سلامی؛ نماینده سابق مجلس و موسس انجمن علمی گردشگری ایران با ۲۵ رای و پیروز حناچی؛ شهردار تهران و معاون سابق شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی نیز با ۲۳ رای هرکدام توانستند تنها ۱ درصد آرای مخاطبان برای کسب عنوان وزارت بر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را کسب کنند.

در نظرسنجی‌های انجام شده در شبکه‌های مجازی از سوی فعالان صنعت گردشگری و هتلداری با این عنوان که آیا مونسان گزینه خوبی برای وزارت است یا اگر به جای نمایندگان مجلس بودید به او رای اعتماد می‌دادید؟ نیز نتایج جالبی به دست آمده است. با در نظر گرفتن این موضوع که امکان رای دهی در شبکه‌های مجازی تنها یکبار ممکن است، نتایج به دست آمده در نظرسنجی هتلدارها که چهارشنبه شب به دلیل ملاحظاتی که خود اعلام کردند از شبکه‌های مجازی حذف شد، از بین ۶۵۵ شرکت کننده در این نظرسنجی، ۶۸ درصد مخالف رای اعتماد نمایندگان مجلس به علی‌اصغر مونسان و ۳۲ درصد موافق انتخاب مونسان به عنوان وزیر میراث‌فرهنگی بودند.

فعالان صنعت گردشگری نیز در یک نظرسنجی مشابه با این عنوان که آیا مونسان گزینه خوبی برای وزارت میراث‌فرهنگی است؟ تا عصر دیروز به این نتیجه رسیدند که از بین ۸۹۶ شرکت کننده در این نظرسنجی ۶۹ درصد در مخالفت با علی‌اصغر مونسان و ۳۲ درصد در موافقت با او اقدام به شرکت در نظرسنجی منتشر شده از سوی فعالان صنعت گردشگری کردند.

علی‌اصغر مونسان سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز سه شنبه برای رای اعتماد در صحن علنی مجلس حاضر می‌شود و اکنون باید دید با حضور امروز او در کمیسیون‌های مجلس و آنطور که رییس کمیسیون اجتماعی خبر داده است موفق به جمع‌آوری رای برای خود خواهد شد یا سرنوشت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به گونه‌ای دیگر تغییر خواهد کرد؟

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید