سرپرست هیأت گمانه زنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری هدف از انجام گمانهزنی را شناسایی آثارمربوط به دوره یا دورههای تاریخی و فرهنگی موجود پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری وگستره آن اعلام کرد.
او گفت: در این پروژه پس از تهیه نقشه آثار معماری و توپوگرافی محوطه، ۱۸ گمانه ( ۱۴ گمانه ۱×۱ متر و۴ گمانه ۲×۲) با فواصل متناسب با محدوده کاری جانمایی و کاوش شد.
زلقی در بیان دستاوردهای این پروژه به این موضوع اشاره کرد که اگرچه تفاوت در رنگ، بافت و ترکیب مواد طبیعی باعث تشکیل لایههای متفاوت شده بود؛ اما این تفاوت درلایههای طبیعی لزوماً متناظر با تفاوت درلایهها و دورههای فرهنگی و تاریخی نبوده است.
سرپرست هیأت گمانهزنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری تصریح کرد: همزمان با تغییر در لایههای طبیعی، دورههای فرهنگی تغییر نکردهاند.
وی افزود : سفالهای یافت شده متعلق به قرون ششم تا هشتم هجری هستند که فعالیتهای سدههای بعدی (قرون نهم تا یازدهم هجری) در زمینه ساخت آثار معماری و تدفین، این سفالها را از بستر اصلی خود خارج کردهاند.
این باستانشناس افزود: سفال با لعاب سبز یک دست در اکثر گمانهها در پایینترین عمق و بر روی خاک بکر قرار دارد.
زلقی گفت: باتوجه به مشاهده سفالهای مربوط به پایینترین لایهها در گمانه ۱ این احتمال وجود دارد که سفالهای بدست آمده متعلق به قرون چهارم و پنجم هجری نیز باشند.
سرپرست هیأت گمانهزنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری گفت: پژوهشهای اولیه بر یافتههای باستانشناختی از محوطه کاوش شده نشان میدهد که معدود آثار معماری شناسایی شده احتمالا مرتبط با تدفین وقبور تاریخی موجود پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری باشد.
او با بیان اینکه گمانهزنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری دزفول با مجوز پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری انجام شد افزود: برای شناخت بهتر از وضعیت آثار تاریخی پیرامون آرامگاه، گمانههای ۱۷ (درفاصله۱۰متری جنوب آرامگاه) و ۱۸ (در۲۰متری غرب آرامگاه) ایجادشدند که دارای سازههای معماری قابل توجه و تنوع سفال از نظر نقش، فرم و لعاب بودند.