جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳

کشف آثار اسلامی پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری

0 انتشار:
صدای میراث: سرپرست هیأت گمانه‌زنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری با اشاره به اینکه مطالعات انجام شده بر یافته‌های باستان‌شناختی حاصل از گمانه‌زنی پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری نشان می‌دهدکه پراکنش آثار عمدتاً در نواحی جنوب و غرب آرامگاه متمرکز است.
یعقوب زلقی به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: آثار به دست آمده مربوط به دوران اسلامی است.

سرپرست هیأت گمانه زنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری هدف از انجام گمانه‌زنی را شناسایی آثارمربوط به دوره یا دوره‌‏های تاریخی و فرهنگی موجود پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری وگستره‏ آن اعلام کرد.

او گفت: در این پروژه پس از تهیه‏ نقشه‏ آثار معماری و توپوگرافی محوطه، ۱۸ گمانه ( ۱۴ گمانه‏ ۱×۱ متر و۴ گمانه  ۲×۲) با فواصل متناسب با محدوده کاری جانمایی و کاوش شد.

زلقی در بیان دستاوردهای این پروژه به این موضوع اشاره کرد که اگرچه تفاوت در رنگ، بافت و ترکیب مواد طبیعی باعث تشکیل لایه‎های متفاوت شده بود؛ اما این تفاوت درلایه‎های طبیعی لزوماً متناظر با تفاوت درلایه‌‏ها و دوره‌‏های فرهنگی و تاریخی نبوده است.

سرپرست هیأت گمانه‌زنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری تصریح کرد: همزمان با تغییر در لایه‎های طبیعی، دوره‌‏های فرهنگی تغییر نکرده‎اند.

وی افزود : سفال‌های یافت شده متعلق به قرون ششم تا هشتم هجری هستند که فعالیت‌های سده‌های بعدی (قرون نهم تا یازدهم هجری) در زمینه‏ ساخت آثار معماری و تدفین، این سفال‌ها را از بستر اصلی خود خارج کرده‎اند.

این باستان‌شناس افزود: سفال با لعاب سبز یک دست در اکثر گمانه‌‏ها در پایین‌ترین عمق و بر روی خاک بکر قرار دارد.

زلقی گفت: باتوجه به مشاهده سفال‌های مربوط به پایین‌‏ترین لایه‌‏ها در گمانه ۱ این احتمال وجود دارد که سفال‌های بدست آمده متعلق به قرون چهارم و پنجم هجری نیز باشند.

سرپرست هیأت گمانه‌زنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری گفت: پژوهش‌های اولیه بر یافته‌‏های باستان‌شناختی از محوطه کاوش شده نشان می‏‌دهد که معدود آثار معماری شناسایی شده احتمالا مرتبط با تدفین وقبور تاریخی موجود پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری باشد.

او با بیان اینکه گمانه‌زنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری دزفول با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد افزود: برای شناخت بهتر از وضعیت آثار تاریخی پیرامون آرامگاه، گمانه‏‌های ۱۷ (درفاصله۱۰متری جنوب آرامگاه) و ۱۸ (در۲۰متری غرب آرامگاه) ایجادشدند که دارای سازه‌‏های معماری قابل توجه و تنوع سفال از نظر نقش، فرم و لعاب بودند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید