چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

کشف دو ساختار ناشناخته هخامنشی در پاسارگاد

0 انتشار:

سرپرست فصل پنجم بررسی های ژئوفیزیکی، باستان شناسی محوطه هخامنشی پاسارگاد و دشت مرغاب از کشف دو ساختار جدید ناشناخته خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کوروش محمد خانی  امروز شنبه با اعلام این خبر گفت: طرح بررسی ها و مطالعات علوم  میان رشته­ای در باستان شناسی در محوطه و دشت پاسارگاد، توسط هیئت مشترک باستان شناسی ایران- فرانسه، با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده باستان­شناسی، گروه باستان­شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، پایگاه میراث جهانی پاسارگاد و دانشگاه لیون ۲- مرکز ملی پژوهش­های علمی فرانسه (CNRS) با مجوز رسمی از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور انجام شد.

وی افزود: این برنامه پنجمین فصل از برنامه پنج ساله تفاهم نامه مشترک بین ایران و فرانسه در این محوطه بود که از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است.

محمد خانی  هدف اصلی در مطالعات این هیئت مشترک را شناخت بهتر محوطه میراث جهانی پاسارگاد، شناسایی حدود پاسارگاد در دوره هخامنشیان، به دست آوردن دید کلی از سیستم احتمالی شهرسازی، پژوهش بر روی سیستم مدیریت آب و هیدرولوژی در دوره هخامنشی اعلام کرد.

وی از دیگر اهداف این مطالعات به بازسازی پوشش گیاهی باغ پاسارگاد به عنوان یکی از اولین باغ­های باستانی از طریق مطالعات دیرین اقلیم شناسی، مطالعه چشم­انداز پاسارگاد در دشت مرغاب و حفاظت بهتر از آثار این محوطه اشاره کرد.

به گفته وی، برای مطالعات گسترده میان رشته­ای در این محوطه از متخصصین مختلفی در علوم تلفیقی باستان­شناسی از جمله  ژئوفیزیک، دیرین اقلیم­شناسی، باستان گیاه­شناسی، زمین باستان­شناسی، هیدرولوژی، سنجش از دور و عکاسی هوایی، نقشه برداری در کنار باستان­شناسان بهره گرفته شد.

محمد خانی  در ادامه از انجام بررسی­های آرکئوژئوفیزیک با استفاده از روش مغناطیس­سنجی و یک روش جدید الکترومغناطیس با استفاده از دستگاه­های CMD در این فصل از پژوهش­ها خبر داد.

او افزود: در این فصل از فعالیت­ها، حدود ۳۰ هکتار از محوطه پاسارگاد مورد بررسی آرکئوژئوفیزیکی به روش مغناطیس­سنجی و الکترومغناطیسی قرار گرفت.

او با اشاره به تکمیل نقشه مغناطیسی کل محوطه حفاظت شده پاسارگاد گفت: در این فصل علاوه بر تکمیل­تر کردن نقشه مغناطیسی منطقه باغ پاسارگاد، گسترش بررسی­های مغناطیسی به طرف آرامگاه کورش ادامه داده و بررسی مغناطیسی تا شمال کاروانسرای مظفری انجام شد و بعد از آن به دلیل وجود آلودگی­های شدید مغناطیسی در زیر و روی سطح زمین، بررسی مغناطیسی متوقف شد.

وی گفت: نتایج اولیه در این بخش منجر به کشف دو ساختار جدید ناشناخته شد که از دوره و چگونگی این ساختارها تا تکمیل شدن مطالعات نمی­توان صحبتی به میان آورد.

محمد خانی  افزود: کشف این ساختارهای جدید در این قسمت از محوطه پاسارگاد بسیار مهم است چون تاکنون هیچ اطلاعاتی از ساختارهای موجود در این قسمت به دست نیامده بوده است.

او با اشاره به انجام نمونه ­برداری هایی از محوطه پاسارگاد در باغ سلطنتی برای  مطالعات گیاه باستان شناسی و گرده شناسی، هدف از این مطالعات را بازسازی پوشش گیاهی باغ سلطنتی پاسارگاد اعلام کرد.

او گفت: نتایج اولیه مطالعات گرده­شناسی و گیاه باستان­شناسی در محوطه، حکایت از وجود گرده در لایه­هایی رسوبی و وجود گرده درخت سرو در محوطه پاسارگاد دارد که منجر به پیگیری ادامه مطالعات و بررسی­های دیرین اقلیم­شناسی در این قسمت شد.

محمد خانی  افزود: مطالعات آزمایشگاهی در دانشگاه تور، مارسی و لیون فرانسه انجام خواهد شد.

او در ادامه گفت: مطالعات زمین باستان­شناسی در محوطه و دشت پاسارگاد نیز با حضور متخصصانی از ایران و فرانسه پیگیری و نمونه­برداری­های مختلفی از تراس­های رودخانه پولوار و جوی دختر دشت مرغاب انجام شد.

او افزود: مطالعات لندسکیپ، چشم انداز باستان­شناسی دشت پاسارگاد، با حضور متخصصان باستان­شناسی چشم انداز از ایران، فرانسه و ایتالیا دنبال شد.

محمد خانی  با بیان این نکته که تمرکز مطالعات در این فصل، در دو بخش تنگ بلاغی و جوی دختر پیگیری شد، گفت: بررسی­های باستان­شناسی و چشم­انداز تدفینی دشت پاسارگاد و سیستم مدیریت آب و هیدرولوژی دشت در قالب مطالعات چشم انداز دنبال شد.

او افزود: بررسی های توپوگرافی باستان­شناسی محوطه حفاظت شده پاسارگاد نیز دنبال شد و نقشه دقیق توپوگرافی باستان­شناسی محوطه تکمیل و نقشه توپوگرافی بین محوطه حفاظت شده و محوطه مقدس تهیه شد.

او اظهار داشت: بررسی­های علوم میان رشته­ای در باستان شناسی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد یکی از بزرگترین طرح های در دست اجرای سازمان میراث فرهنگی کشور است که با حضور متخصصان ایرانی و بین المللی انجام می شود.

محمد خانی  با اشاره به آغاز بررسی­های آرکئوژئوفیزیکی در این محوطه از سال ۱۳۷۸ به سرپرستی رمی بوشارلا گفت: در دور دوم تفاهم نامه مشترک میان دانشگاه لیون ۲ فرانسه و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور سرپرستی پژوهش­ها به عهده کورش محمدخانی از دانشگاه شهید بهشتی تهران و سباستین گندت از مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه، دانشگاه لیون ۲ است.

او افزود: این تفاهم نامه پنج ساله از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و تا سال ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید