جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

کشور را کرونا برد، میراث فرهنگی را دزد!/کاروان آموزش میدانی گنج‌یابی در کشور به راه افتاد

6 انتشار:

میلاد وندائی؛
باستان‌شناس/

صدای میراث: تصاویر عجیب و تکاندهنده‌ای در فضای مجازی منتشر شده است که براساس آن یک شخص توانسته است کاروانی از خودروها و ۵۰۰ علاقمند به گنج‌یابی و حفاری غیرمجاز در ایران راه بیاندازد و ۱۴۰ خودرو را نیز برای آموزش یافتن گنج در محوطه‌های تاریخی با خود همراه کند.

این تصاویر به خوبی گویای تلاش وزارت میراث فرهنگی برای جلوگیری از غارت اشیای تاریخی کشور توسط حفاران غیرمجاز است.

فضای مجازی این روزها تبدیل به جولانگاهی شده است برای آن‌ها که با همه پدیده‌ها سطحی برخورد می‌کنند و حتی برای دستیابی به دانش زحمت مطالعه نیز به خود نمی‌دهند. همین امروز فیلمی در فضای مجازی منتشر و دست به دست شده است که قلب هر باستان‌شناس و ایرانی را  به درد می‌آورد.

شخصی در فضای مجازی با نام مجازی خود را استاد و نخبه باستان‌شناسی معرفی می‌کند! او توانسته است با یک فراخوان بیش از ۱۴۰ خودرو و ۵۴۰ تن را برای آموزش عتیقه‌یابی و گنج یابی یا به عبارت بهتر سرقت میراث‌فرهنگی کشور دعوت و با افتخار تصاویر کلاس‌های میدانی آموزش گنج یابی خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذارد.

بدتر از او اما ۱۴۰ هزار مخاطبی هستند که او را در فضای مجازی دنبال می‌کنند و پست‌هایش را بیش از ۵۰ هزار مرتبه بازدید می‌کنند و نام استاد بر این مروج سرقت و غارت میراث‌فرهنگی کشور می‌گذارند.

مسئولان کشوری و استانی هم درخصوص این شخص که به احتمال فراوان و براساس تصاویر موجود در صفحه مجازی، اهل استان فارس است و برخی کلاس‌های میدانی‌اش را نیز در استان اصفهان برگزار می‌کند، هیچ واکنشی نشان نداده‌اند تا او و پیروانش با آزادی هر چه تمام‌تر و با دست باز فعالیت‌های خود را در محوطه‌های تاریخی کشور به سرانجام برسانند.

گویی میراث‌فرهنگی کشور در کنار صنعت گردشگری رو به نابودی گذاشته و هیچ اقدامی نیز برای ترمیم و احیای این وضعیت صورت نمی‌گیرد. مسئولان میراث فرهنگی کشور نیز چه در وزارت میراث فرهنگی یا در استان‌ها رمقی برای حفاظت از میراث‌فرهنگی ایران ندارند.

همین بی رمقی و کاستی در حفاظت از میراث فرهنگی کشور است که سودای شدید یافتن گنج و دفینه آن هم به صورت حضوری با برگزاری کلاس‌های میدانی که به تخریب محوطه‌های بسیار منجر می‌شود را شدت بخشیده است.

انتشار این تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی از برپایی کلاس‌های میدانی و پرتعداد آموزش حفاری‌های غیرمجاز در شرایطی صورت می‌گیرد که مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی در استان‌ها و ساختمان اصلی وزارت میراث‌فرهنگی می‌توانند با ارایه شکایت به پلیس فتا یا یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به راحتی افراد متخلف در حوزه میراث‌فرهنگی را شناسایی و از اشاعه فرهنگ هجوم به محوطه‌های تاریخی و غارت آثار در سودای یافتن گنج جلوگیری کنند.

print

Discussion۶ دیدگاه

  1. با سلام. همونطور که در جریانید و خودتون مشاهده کردین که ۵۴۰ نفر با خودروهای لوکس دارن میرن علم حفای غیرمجاز و کاوش و حفاری برای پیدا کردن طلا و خودتونم گفتین که چندین هزار نفر کلیپایی که میزاره در اینستاگرام را لایک میکنن. چرا خودمون اینارو توی رشته‌های دانشگاهی تحت عنوان گنج‌یابی و علایم‌شناسی به دانشجوهامون آموزش ندیم؟ حداقلش اینه که اشیای گرانبهای متعلق به کشور عزیزمون به خارج غارت نمیشه…

  2. سیده سمیه وحیدی

    سلام
    این شخص اهل شهر … در استان کرمانشاه است. اسمش … ملقب به پوارو
    اسم پدر … و اسم مادر … و سابقه داره قبلا به جرم قاچاق رسیور ماهواره زندان بوده.
    این شخص بسیار کلاهبردار و شیاد اما باهوشه

  3. درود بر همه شما هموطنانم
    این شخص اصلا استاد نیست،
    یک معتاد شیره ای بی سواد هست
    که قبلا با شخصی به اسم سلطان که اهل اردبیل هست یک گروه تشکیل دادند،
    بعد ها به دوست خودش هم خیانت میکنه و میاد توی فضای مجازی خودش رو به اسم استاد نخبه باستان شناسی معرفی میکنه!!!
    تا الان پول خیلی از افراد رو از طریق کارشناسی های دروغینش و فروش دستگاه های فلزیاب جعلیش بالا کشیده،
    بخدا بی سواد از این بیشتر میدونه،
    من فقط موندم چرا میراث فرهنگی جلوی این افراد کلاه بردار رو نمیگیره؟!!!

  4. سلام.تو رو خدا فکری به حال این شیادها بکنید. یک ای دی تلگرامی هست که یک کلاهبردار بیسواد هست. در گروه تلگرامی از افراد بعضا بیسواد و کم دانش سوء استفاده میکنه و با لاطائلات آسمان به ریسمان بافته، خودش رو دکتر و استاد جا زده برای مردم بدبخت. از هر نفر برای کارشناسی حضوری مبلغ ۷میلیون و از آموزش مجازی ۱میلیون اخاذی میکنه.

  5. دلسوخته ایران

    این شیاد حدود ۱۰۰ میلیارد کلاهبرداری کرده التماس میکنم از جناب رییسی به داد ملت برسه

  6. زمانی که تب یافتن طلا در آمریکا بالا گرفت یک نفر با فروش بیل ساده خودش را ثروتمند کرد قضیه این ابله هایی هست که دنبال یک شیاد تو بیابانها دنبال گنج می گردند و به اون شیاد پول می دهند درحقیقت شما گنج واقعی هستید برای اون فرد کلاهبردار
    بابا گنج چی کشک چی احتمال یافتن گنج از احتمال برخورد صاعقه به انسان کمتره
    میراث هم این را می دونه میگه اینقدر تو بیابانها بگردید تا بیابون مرگ بشید.

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید