یکشنبه, ۰۵ فروردین, ۱۴۰۳

کلاف سردرگم بنزین سفر/پاسکاری بنزین سفر در وزارت نفت و وزارت میراث‌فرهنگی/سفر نوروزی ایرانی‌ها هم کنسل می‌شود؟

0 انتشار:

صدای میراث: اختصاص بنزین سفر در سفرهای نوروزی سال ۹۹ و حتی انتظار فراتر فعالان گردشگری برای تخصیص بنزین سفر در دوفصل بهار و تابستان به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است و وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یکبار می‌گوید، سخنگوی دولت در اینباره اطلاع‌رسانی می‌کند و بار دیگر اعلام می کند که وزارت نفت متولی تخصیص بنزین سفر برای سفرهای نوروزی ایرانی‌ها است.

کمتر از یکماه به آغاز سفرهای نوروزی در کشور باقی است و با کنسل شدن تورهای ورودی به ایران و کاهش شدید گردشگران خارجی ورودی به کشور به دلیل حوادث رخ داده از ابتدای سال ۹۸ تاکنون که به گیر افتادن گردشگران داخلی در سیلاب نوروز ۹۸ و پس از آن کنسل شدن پروازهای خارجی به ایران به دلیل مسایل سیاسی اخیر در کشور انجامید و سرانجام آن که هشدارهای سفر به ایران صادر شد و از حجم گردشگران ورودی به کشور کاست، توجه ویژه به سفرهای داخلی تبدیل به شعار استراتژیک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شده است.

هنوز اما نه دولت تصمیم به اختصاص بنزین سفر برای افزایش حجم سفرهای داخلی ایرانی‌ها در نوروز گرفته است و نه وزارت میراث‌فرهنگی توان به پیش بردن طرح درخواست برای بنزین سفر در دولت را دارد و نه وزارت نفت علاقه‌ای به اختصاص بنزین سفر به قیمت ۱۵۰۰ تومان برای سفرهای نوروزی دارند.

پس از سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زمزمه‌های نامه‌نگاری با دولت برای تخصیص بنزین سفر را آغاز کرد و سرانجام نیز مسئولان آن وزارتخانه اعلام کردند که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌ای به معاون اول رییس جمهوری درخواست کرده است، نوروز سال ۹۹ سهمیه بنزین سفر به ایرانی‌ها اختصاص بیابد.

بعدتر اما مشخص نیست که در دولت چه اتفاقی برای علی‌اصغر مونسان افتاد که او ناچار به تکذیب آن نامه شد. با این حال متولیان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در چندین گفت‌وگو اعلام کرد که این وزارتخانه همچنان پیگیر سهمیه بنزین سفر است، از تمام این پیگیری‌ها اما یک صدا از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خارج شد که ابهام‌ها در مورد اختصاص بنزین سفر نوروزی را بیشتر کرد.

علی‌اصغر مونسان در پی فشار رسانه‌ها برای مشخص شدن وضعیت بنزین سفر، اوایل همین هفته اعلام کرد که سخنگوی دولت مسئولیت اطلاع‌رسانی در اینباره دارد. او اما همین امروز بار دیگر گفته است که وزارت نفت مسئول تخصیص دادن بنزین سفر است.

سخنگوی وزارت نفت اما هفته گذشته به روزنامه همشهری گفته بود که دولت هنوز هیچ دستوری برای اختصاص بنزین سفر به وزارت نفت نداده است و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز پیگیر اختصاص سهمیه بنزین سفر از وزارت نفت نشده است. کسری نوری به این روزنامه گفته بود که البته حتی در صورت نامه‌نگاری وزارت میراث فرهنگی با وزارت نفت برای اختصاص سهمیه بنزین سفر نیز نمی‌توان اقدامی انجام داد چون دستور آن باید مستقیم از سوی دولت به وزارت نفت داده شود.

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز از ابتدای طرح موضوع بنزین سفر و با گذشت دو ماه از مطرح شدن شایعه درخواست وزارت میراث‌فرهنگی برای تخصیص بنزین سفر، هیچ واکنشی به این درخواست و خبرهای منتشر شده پیرامون بنزین سفر نداشته است. بدین ترتیب و با توجه به وضعیت بنزین در کشور و سیاست‌های کلان برای سهمیه‌بندی و کاهش سهم ایرانی‌ها از بنزین دولتی به قیمت ۱۵۰۰ تومان و با توجه به تحریم‌های اعمال شده بر کشور، به نظر می‌رسد موضوع بنزین سفر تنها در حد زمزمه‌ها و لفاظی‌های دو وزارتخانه نفت و میراث فرهنگی باقی بماند و ماجرای آن در پاسکاری‌های وزارت میراث‌فرهنگی با وزارت نفت فراموش شود.

اگر اینگونه نبود علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به صرافت نمی افتاد که اعلام کند، سفرهای نوروزی ایرانی‌ها به دلیل شرایط پیش آمده برای بنزین چه در صورت تخصیص بنزین سفر و چه در صورت مخالفت دولت با اختصاص سهمیه بنزین سفر برای سفرهای نورزی ایرانی‌ها به مقاصد کوتاه و پیرامونی شهرها محدود خواهد شد.

همین اعلام نیز بیانگر آن است که حجم سفرهای نوروزی ایرانی‌ها در شرایطی که وضعیت گردشگری ورودی کشور به دلایل مختلف از جمله شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان وخیم شده است، با پیش‌بینی فعلی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاهش بسیار داشته باشد و ایرانی‌ها ترجیح دهند به جای سفر در نوروز که ظاهرا با شرایط آب و هوایی نامساعد نیز مواجه خواهد شد، در خانه بمانند یا به پیک‌نیک‌های یکروزه در مناطق پیرامونی شهرها دلخوش باشند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید