شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

گاف بزرگ ضرغامی در انتصاب مدیران تخصصی/«چلمن» خان رییس موزه فرش ایران شد/حکم ریاست موزه فرش ایران برای پیرو آیین «چلمنیسم» صادر شد

0 انتشار:

صدای میراث: سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در تازه‌ترین انتصاب مدیران میراثی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سجاد نوروزیان، مشهور به «چلمن سیزدهم» را که تبلیغاتچی انجمن پیپ و توتون ایران بود و سابقه مربیگری کودک دارد، به عنوان رییس موزه فرش ایران منصوب کرد.

سجاد نوروزیان سابقه نوشتن یک کتاب کودک و همچنین اجرای برنامه‌های سرگرم کننده برای کودکان دارد. اما این همه ماجر نیست. او عضو انجمن پیپ ایران است که تولید پیپ، توتون و تنباکو را نیز در زیرمجموعه خود انجام می‌دهد. سجاد نوروزیان در این انجمن مسئولیت تبلیغات در فضای مجازی را دارد که با ساخت تیزرهای زرد خود را «لمپن سیزدهم» نامیده و به همین نام نیز مشهور شده است.

اما این که چرا عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور که زمانی کاندیدای ریاست جمهوری دوره سیزدهم بود و صلاحیت او از سوی شورای نگهبان رد شد، «لمپن» خان را رییس موزه مهم فرش ایران کرده است، به سابقه دوستی و مروادات سجاد نوروزی با او بازمی‌گردد.

سجاد نوروزی علاوه بر آن که به اجرای برنامه‌های سرگرم کننده کودک و تولید کننده محتوا برای انجمن پیپ ایران با عنوان «لمپن سیزدهم» بود، مربی عزت‌الله ضرغامی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی براساس آنچه منابع آگاه به رسانه‌ها خبر داده‌اند بود و پس از آن نیز صفحات اجتماعی عزت‌الله ضرغامی را مدیریت می‌کرد. این بالاترین سمت سجاد نوروزیان در مدیریت بود.

 

حالا او رییس مهمترین موزه فرش ایران است. موزه‌ای که مهمترین گنجینه‌های تاریخی فرش ایران را در خود جای داده است و ریاست بر آن نیازمند دانستن دانش فرش و تاریخ فرش در ایران است. سجاد نوروزیان اما هیچیک از این تخصص‌ها را ندارد و مشخص نیست که عزت‌الله ضرغامی چگونه حاضر شده است گنجینه فرش ایران را بدر اختیار «چلمن سیزدهم» قرار دهد؟

انتصاب «چلمن» خان از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ریاست مهمترین موزه فرش ایران البته با اعتراضات کارشناسان و رسانه‌ها مواجه شده است. اما براساس اطلاعات صدای میراث «سجاد نوروزیان» پس از اعتراض‌های صورت گرفته در حال برقراری تماس تلفنی با برخی خبرنگاران و معترضین به حکم انتصاب خود برای مذاکره حضوری است.

«چلمن» خان به خوبی می داند قباطی موزه فرش ایران که روایتگر تاریخ فرش کشور و برخوردار از گنجینه بی‌نظیر دستبافته‌های تاریخی ایران است، بر تن او گشاد است. اما مشخص نیست چرا حاضر به پذیرفتن مسئولیتی شده است که هیچ تخصص و دانشی در مورد آن ندارد؟

پیگیری‌های صدای میراث از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشخص کرده است که عزت‌الله ضرغامی هیچ مشورتی برای منصوب کردن یک تبلیغ کننده پیپ و سرگرم کننده کودک به سمت مدیریت موزه فرش ایران نداشته است.

ضرغامی با شعار مقابله با فساد و استفاده از متخصصین و ساماند دادن به وضعیت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کمیسیون‌های مختلف مجلس را در روزهای منتهی به رای اعتماد خود پشت سر گذاشت و حالا گاف بزرگ خود را در یکی از مهمترین و استراتژیک ترین موزه‌های کشور یعنی موزه فرش ایران که می تواند تاثیر مهمی در برقراری تعاملات جهانی برای بازیابی جایگاه فرش ایران در بازارهای جهانی داشته باشد و حتی می‌تواند به حلقه وصل صنعتگران و هنرمندان فرش با موزه‌ها و بازارهای جهانی فرش باشد، مرتکب شده است.

فرش ایران نماد شناختن ایران در جهان است و موزه فرش ایران معرف این نماد بین‌المللی به بازارهای جهانی است. حتی همین حالا که به دلیل کم‌کاری‌های سال‌های قبل بازارهای جهانی فرش ایران از دست رفته است و چین و ترکیه و حتی افغانستان نقش فرش ایران را سرقت می‌کند و بافته‌های بی‌کیفیت‌شان را غالب بازارهای جهانی می‌کنند، جهان هنوز هم ایران را با «پرشین کارپت» یا فرش ایرانی می‌شناسد.

فرش ایران زبان فرهنگی اقوام ایران است و مشخص نیست که «چلمن» خان از «چلمنیسم» به عنوان «میراث گرانبها» یاد می‌کند، تا چه اندازه با این زبان فرهنگی متفاوت اقوام ایران آشنایی دارد؟ و چرا وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بدون مشورت با متخصصین در همان وزارتخانه میراث‌فرهنگی یا حتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری حکم ریاست مهمترین موزه فرش ایران و منطقه را برای یک تبلیغ کننده پیپ و سرگرم کننده کودک که خود را «چلمن سیزدهم» نامیده است صادر کرده است؟

کارشناسان معتقدند انتصاب اخیر عزت‌الله ضرغامی که گاف بزرگ وزیر جدید میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در انتصاب مدیران تخصصی آن وزارتخانه ارزیابی می‌شود وزن و جایگاه هنرهای سنتی ایران را خدشه‌ دار و تخصص موزه‌داری در کشور را زیر سوال می‌برد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید