سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲

۱۷ دستور وزیر میراث فرهنگی برای ارتقای وزارتخانه

0 انتشار:

۱۷ دستور وزیر میراث فرهنگی برای ارتقای وزارتخانه

خبرگزاری مهر – ضرغامی ۱۷ دستورالعمل را برای تحول و ارتقای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ادارات کل میراث استان‌ها برای اجرا ابلاغ کرده است.

در دفترچه‌ای که وزارت میراث فرهنگی تهیه و در اختیار استان‌ها قرار داده است، در ۱۷ بند آنچه که می‌تواند وزارت میراث فرهنگی را در ایجاد تحول یاری کند، آمده است.

در واقع عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی مهمترین راهبردهای تحقق تحول در سه حوزه مأموریتی را تبیین و در قالب مطالبات جدی مطرح کرده است.

این موارد از سخنرانی ضرغامی در جمع مدیران و کارکنان وزارت احصا و استخراج شده است.

۱. حرکت و اقدام در مسیر گفتمان تحول

در بند اول با موضوع حرکت در مسیر گفتمان تحول آمده: اگر بخواهیم یک شناسه برای دوره جدید و دولت سیزدهم در نظر بگیریم شناسه گفتمان احوال است این تحول هم در فکر و اندیشه و نگاه نظری ما به مأموریت هاست و هم تحول در روش‌ها، رویه‌ها و رفتار عملی در کارها و اقدامات.

به هر حال در هر دو عرصه نیازمند ساختارشکنی و برهم زدن کلیشه‌ها هستیم. روش‌های پوسیده و ناکارآمد را باید کنار بگذاریم در این دوره نیازمند مدیر شجاع و خلاق هستیم باید نوآوری داشته باشیم تا کارها پیش برود.

اگر شیوه‌های قبلی خوب بود این همه مشکل نداشتیم پس باید محافظه کاری را کنار گذاشت و بدون ترس اقدام کرد. تحقق این گفتمان خود نیاز به الزامات و راهبردهایی دارد که در بندهای بعدی آمده است.

۲. آشنایی دقیق با شرح وظایف

یکی از مهمترین آسیب‌های مدیریتی در سازمانهای ما غفلت و عدم آشنایی مدیران با شرح وظایف قانونی و سازمانی است. یک مدیر و البته همه کارکنان دقیقاً باید نسبت به وظایف خود آگاهی و اشراف داشته باشند.

همه در عین حال باید با زبان مشترک سازمانی آشنا باشیم تا بتوانیم در مسیر وظایف و عملکردها با یک هماهنگی و انسجام خاص هم افزایی داشته باشیم مدیری که به وظایف خود دقیقاً آشناست جرأت شجاعت و جسارت عمل نیز پیدا می‌کند.

۳. سعه صدر و خدمت بی منت برای رضای خدا

بر اساس آموزه‌های قرآنی و دینی ما هدف مدیریت در جمهوری اسلامی خدمت بی منت به مردم برای رضای خداست. مدیریت ما باید بر اساس بنیادهای معرفتی و اخلاقی دین اسلام باشد.

اگر آموزه‌های قرآنی را نشناسیم و عمیقاً به آن باور پیدا نکنیم و با همه وجود معتقد نباشیم نمی‌توانیم درست کار کنیم. خدمت بی منت به مردم و هموار کردن راه مردم به سوی خوبی‌ها و ارزش‌های الهی وظیفه ما در هر جایگاهی است صبر و تحمل خوش خلقی و سعه صدر در تعامل با همگان به ویژه همکاران ویژگی لازم یک مدیر در جمهوری اسلامی است.

۴. ارتقا شأن و جایگاه وزارتخانه

جنس کار و فعالیت‌های وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بسیار مهم و با ارزش در ابعاد فرهنگی اجتماعی اقتصادی سیاسی و در سطوح ملی و جهانی است متأسفانه این جایگاه هنوز شناخته و معرفی نشده و به همین دلیل وظیفه تک تک ماست که شأن وزارتخانه را آنگونه که شایسته هویت و نام آن است بالا ببریم لازمه این کار هم این است که سطح معلومات خود را نسبت به حوزه‌های مأموریت وزارتخانه ارتقا بخشیم تا بتوانیم در تمام جلسات و مجامع ملی و بین المللی به خوبی و در جایگاه یک کارشناس و تحلیلگر از شهر و جایگاه خودمان و کارمان دفاع کنیم و آن را به زیبایی برای دیگران معرفی کرده و به معرض نمایش بگذاریم.

۵. هم افزایی و تقویت روحیه جمعی

مجموعه وزارتخانه را یک خانواده بزرگ ببینیم. هر یک از ما عضوش هستیم یک نگاه موجب تقویت روحیه جمعی و هم افزایی داشته‌ها و توانمندی‌ها می‌شود وقتی همه ما در هر معاونتی و در هر استانی هوای همدیگر را داشته باشیم و نزد دیگران از کار یکدیگر تعریف کنیم.

وقتی از همدیگر حمایت کنیم و به جای عیب جویی و بزرگنمایی معایب و کاستی‌های هم نقاط مثبت یکدیگر را ببینیم و اقدامات هم را تبلیغ کنیم. وقتی حامی و یاریگر هم باشیم در نهایت مثل یک خانواده خوب که اعضای آن پشت یکدیگر هستند موفق خواهیم بود و انشاالله در سایه این وفاق و همدلی آیندگان از این دولت که داعیه تحول دارد به نیکی یاد خواهند کرد.

پس از کمک به هم دریغ نکنید و معاونت‌ها باید تعامل و تبادل امکانات و تجارب داشته باشند همین موضوع در استان‌ها باید جدی تر دنبال شود. چرا که در نهایت منافع این همکاری عاید کل وزارتخانه و در نگاهی فراگیرتر کل جامعه خواهد شد.

۶. مدیریت داشته‌ها

داشته‌هایمان را درست و بهینه مدیریت کنیم داشته‌های ما در سه حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بی انتهاست. مدیریت داشته‌ها مستلزم این است که ابتدا تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مان را بشناسیم و احصا کنیم و سپس آنها را در مسیر تحقق اهداف آن به کار بگیریم.

این داشته‌ها مجموعه‌ای از اماکن تجهیزات و امکانات موقعیت و فرصت‌ها تجارب و مهارت‌ها و از همه مهمتر نیروی انسانی را شامل می‌شود و هیچ مدیری نباید داشته‌هایش را احتکار کند.

احتکار فقط انبار کردن کالا نیز نادیده گرفتن داشته‌ها و بلوک کردن آن بدترین نوع احتکار است. از ترس اینکه ممکن است خطا کنیم از ریسک کردن فرار نکنیم. دیکته نانوشته غلط ندارد. بدون شک مهمترین شاخص در ارزیابی مدیران وزارتخانه همین مدیریت داشته هاست. پس این موضوع را خیلی جدی بگیرید.

۷. اصلاح هفت خوان بروکراسی

بروکراسی به رغم ماهیت علمی خود دارای ۷ نکته منفی یا به تعبیر معروف هفت خوان برای گذر کردن است که باید آن را شناخت و پیشگیری کرد. متأسفانه تبعات منفی بروکراسی در وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی زیاد به چشم می‌خورد و باید رویه‌ها را عوض کرد تا کارها تسهیل شود دیگر نباید چوب لای چرخ گذاشت به همه کارها باید به سادگی و در اسرع وقت و بدون سنگ اندازی انجام شود مسیرهای انجام کار را ساده سازی کنید تا اهداف وزارتخانه به راحتی تحقق پیدا کند و پنجره واحد خدمات باید خیلی جدی عملیاتی شود و مخاطبین ما باید در حداقل زمان ممکن از خدمات وزارتخانه بهره مند شوند. بی تردید رضایت یا شکایت ارباب رجوع از فرآیند خدمات رسانی نیز از جمله مهمترین شاخص‌ها در ارزیابی مدیران خواهد بود.

۸. صرفه جویی تا حد امکان

یکایک ما وظیفه داریم در سیستم سازمانی و در تمام امور و فرایندها صرفه جویی را در اولویت قرار دهیم. این یک دعوت همگانی و تذکر عمومی است به این معنا که به دیگران هم در این باره سفارش کنیم و مراقب باشیم صرفه جویی رعایت شود البته منظور از صرفه جویی، مصرف نکردن نیست و هر جا که لازم است باید هزینه کرد منظور این است که از هر هزینه‌ای که می‌توان صرف نظر کرد و لطمه‌ای به جایی نمی‌زند چشم پوشی کنیم گاهی دنبال نو کردن تجهیزات هستیم در حالی که واقعاً نیازی نیست و امکانات قبلی قابل استفاده از پس دلیلی برای اسراف وجود ندارد لذا به طور جدی باید صرفه جویی را در همه بخش‌ها و فعالیت‌ها مدنظر داشته باشیم.

۹. انگیزه بخشی برای کارکنان

نیروها در هر سازمان و دستگاهی برای خوب کار کردن نیاز به انگیزه دارند. بخش مهمی از این انگیزه از طریق حقوق و مزایا توجه به امور رفاهی و توجه به شأن و منزلت کارکنان تحقق پیدا می‌کند. در این زمینه امکانات بسیاری در اختیار وزارتخانه است که باید به نحو مقتضی برای استفاده همکاران احصا شود. دست خود را در این زمینه باز بگذارید هم تا حد امکان به امور رفاهی کارکنان توجه کنید.

۱۰. تمرکززدایی و اعطای اختیارات

تمرکززدایی از جمله سیاست‌های راهبردی وزارتخانه است که سریع باید عملیاتی شود تمرکز فعالیت‌ها و فرایندهای اداری در تهران کاملاً اشتباه است و باید با اعطای اختیارات به استان‌ها و به ویژه اختیار اعطای مجوزها کندی و روند پیچیده و بروکراتیک کارها رفع و تا حد امکان به نیاز مخاطبین در خود استان پاسخ داده شود.

۱۱. حمایت از بخش خصوصی

اعتقاد ما بر این است که بدون فعالیت بخش خصوصی عملاً هیچ کاری پیش نمی‌رود. لذا حمایت تمام قد از منابع بخش خصوصی و وظیفه و اولویت ماست کارهایی را که واقعاً امکانش هست باید به بخش خصوصی واگذار کنیم از هر امکان و ظرفیتی برای تشویق بخش خصوصی رفع مشکلات این بخش و تقویت و توانمندسازی آن استفاده کنیم اولویت ما تسهیل فرآیند کار سرمایه گذارانی است که نیازی به وام ندارند بلکه نیاز به حمایت‌های قانونی برای انجام سریع پروژه‌ها دارند و باید با جلسه و تعامل با آنان به سرعت مشکلات و موانع کارشان برطرف شود.

در این زمینه باید کمی شجاعت به خرج داد ترس و محافظه کاری را کنار گذاشت تا عرضه برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی باز شود و چوب لای چرخ آنان گذاشته نشود.

۱۲. توزیع عادلانه و مصرف درست اعتبارات

خوشبختانه تخصیص بودجه در سفرهای استانی دولت روند خوبی را طی می‌کند و ما با توجیه کارشناسی و دفاع معقول، اعتبارات خوبی جذب می‌کنیم. این اعتبارات را باید درست و به جا مصرف کنیم.

از این رو لازم است هزینه کرد بودجه برای پروژه‌ها اولویت بندی و بر اساس یک عدالت توزیعی دقیق انجام شود از هدر دادن حتی یک ریال از اعتبارات به شدت باید پرهیز شود و اولویت باید با پروژه‌هایی باشد که زودتر به نتیجه و بهره برداری می‌رسد.

۱۳. نظارت بر اماکن اقامتی و گردشگری

ما مجموعه‌ای هستیم که تمام اقشار مردم مستقیماً از خدمات مان استفاده می‌کنند بر این اساس هتل‌ها و رستوران‌ها و دیگر اماکن اقامتی و گردشگری نیاز به نظارت دقیق و مستمر دارند بی تردید اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وظیفه‌ای سنگین در این زمینه دارد اما همه ما نیز در این زمینه مسئول هستیم و باید خدمات را رصد کنیم و اگر جایی کم و کاستی بود که مرجع مسئول انتقال بدهیم همچنین باید توجه دقیقی به گزارش‌های مردمی داشته باشیم و هیچ شکایت و انتقادی را بدون پاسخ نگذاریم چراکه مردم هزینه می‌کنند و انتظار دارند خدمات مناسبی دریافت.

۱۴. صیانت از میراث فرهنگی کشور

یکی از ارزشمندترین داشته‌های ما میراث فرهنگی ماست. حفاظت و صیانت از این گنجینه ارزشمند نه تنها بر عهده همه ما کارکنان وزارتخانه بلکه یک وظیفه ملی است. در این زمینه باید از مشارکت مردمی به عنوان بهترین ناظران این موضوع بیشترین بهره را ببریم ما هزاران اثر فرهنگی تاریخی داریم که برخی از دورترین نقاط هستند که نیروهای ما در آنجا حضور ندارند.

اینجا پاسداران و دیده بان های واقعی ما مردم هستند و اگر کسی در صفحه اینستاگرام خود عکسی گذاشت و خبر داد که سقف یک بنای تاریخی در حال فرو ریختن است نه تنها نباید عصبانی و ناراحت شویم بلکه باید از او تشکر و قدردانی هم بکنیم اگر هم موضوع دروغ یا بزرگنمایی بود و وظیفه ما شفاف سازی و پاسخگویی است پس فراموش نکنیم فعالیت مردم در فضای مجازی بهترین ابزار رایگان ما برای نظارت و انجام مأموریت‌های من است لذا باید ساز و کاری برای استفاده بهینه از این فضا طراحی کنیم.

۱۵. پیوست رسانه‌ای و فرهنگی

وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی یک مجموعه عظیم فرهنگی و اجتماعی است که مخاطب آن نه تنها همه مردم ایران بلکه مردم جهان است. به همین دلیل برای همه فعالیت‌ها برنامه‌ها و اقدامات ما نیاز به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای داریم تا در همه حوزه‌هایی که مربوط به ماست فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.

۱۶. نظارت بر انتصابات و جذب و جابجایی نیرو

سازمان موفق یک سازمان سبک و چابک با نیروهای کارآمد است از این رو کنترل و نظارت بر انتخابات و جذب نیرو بسیار نقطه مهمی است. وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مثل بسیاری دیگر از دستگاه‌ها در بخشهایی که به لحاظ شمار نیروی انسانی متورم است.

نکته اول اینکه برای تمامی نیروها باید کار تعریف کرد تا ما هیچ نیروی حقوق بگیر بیکار در وزارتخانه نداشته باشیم. نکته دوم اینکه با توجه به تورم نیروی انسانی که ذکر شد جذب نیرو در بدنه وزارت خانه ممنوع است. برای این موضوع با راه اندازی یک سامانه نیروی انسانی بر اساس یک چارچوب و شیوه نامه مناسب برای شناسایی کارکنان و مهارت‌های آنان و در صورت لزوم جابجایی نیروها عمل خواهیم کرد.

۱۷. پرداخت به موقع مطالبات

مهمترین عامل در نارضایتی نیروی انسانی، عدم توجه به مطالبات مالی است. از این رو تحت هیچ شرایطی حقوق و دستمزد هیچ کسی با هر نوع قراردادی نباید عقب بیفتد.

حق و حقوق همه کسانی که حتی در پروژه‌های مرمت کار می‌کنند از هر محل ممکن عمرانی یا استانی باید به موقع پرداخت شود. مدیران، پدر دوم کارکنان هستند و باید دلسوزانه مشکلات معیشتی پرسنل خود را رفع کنند.

وظیفه مدیران است که برای جذب اعتبارات استانی چانه زنی کنند و اگر لازم شد بجنگند و از حقوق وزارتخانه به نحوه شایسته دفاع کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید