شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

مرمت سردر بقعه امامزاده خاتون قزوین آغاز شد

0 انتشار:

مرمت سر در ورودی امامزاده آمنه خاتون با هدف حفاظت و نگهداری از اماکن ارزشمند تاریخی– مذهبی با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و اداره کل اوقاف استان قزوین آغاز شد.

محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اعلام این خبر گفت: بقعه آمنه خاتون یا امینه خاتون از زیارتگاه‌های قدیمی شهر قزوین و بنای تاریخی مربوط به دوره صفوی است که از دیرباز محل زیارت و عبادت و برگزاری بسیاری از مراسم آئینی و مرکز تجمع مناسبت‌های مختلف مذهبی در قزوین بوده و حفظ و نگهداری آن به دلیل قدمت تاریخی بنا و جایگاه آن نزد مردم و حجم زائران و گردشگران داخلی و خارجی که در طول سال به این امامزاده مراجعه می‌کنند از اهمیت زیادی برخوردار است.

حضرتی در خصوص روند مرمت سر در ورودی امامزاده آمنه خاتون گفت: ساماندهی و مرمت ورودی این بنای تاریخی– مذهبی از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری با نظارت فنی و کارشناسی این اداره کل و همکاری اداره کل اوقاف آغاز شد و اقدامات مرمتی شامل خاکبرداری جهت آسیب شناسی، کف سازی، مرمت سر در ورودی امامزاده، نوسازی و مرمت ستون‌های آجری ورودی، بند کشی و ساماندهی تاسیسات مکانیکی تحت نظارت مهندس برجعلی زاده در حال انجام است.

بنای امامزاده آمنه خاتون یا امینه خاتون واقع در خیابان ملک آباد از بقعه‌ هاى قدیمى شهر قزوین است که در تاریخ ۲۴/۹/۱۳۷۵ با شماره ۱۷۸۹به ثبت رسیده است. این بنا تا چند دهه پیش در محوطه گورستان محله پنبه ریسه قرار داشت و با کشیدن دیوار به دور آن، بقعه داراى صحن بزرگ ‏شد و چند قبر قدیمى نیز هنوز در آن باقی است. بنای امامزاده آمنه خاتون از آثار ارزشمند دوره صفوی است که بر روی شالوده ایلخانی ساخته شده است. پلان هشت ضلعی در داخل که بیرون به طرح مدور تبدیل شده و با رسمی‌بندی، کاشی‌کاری، مقرنس سفالی و شباک گچی مزین گشته است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید