سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲

هجوم موتورسوارها به قلب بافت جهانی یزد/جگرکی‌ها معضل حل نشده مجموعه امیرچخماق

0 انتشار:

مریم جلیلوند

خبرنگار/

صدای میراث: فعالان میراث‌فرهنگی در شهر تاریخی و جهانی شده یزد، از وضعیت نامناسب مجموعه امیرچخماق خبر می‌دهند.

به گزارش صدای میراث و به گفته یکی از فعالان میراث‌فرهنگی در شهر یزد، این روزها مجموعه تاریخی امیرچخماق یزد وضعیت مناسبی ندارد.

رژه موتورسواران و ایجاد مزاحمت برای گردشگران خارجی در این مجموعه تاریخی – فرهنگی گرفته تا تعرض‌ متعدد مغازه‌داران و جگرکی‌های داخل بازارچه تکیه تاریخی امیرچخماق که خود به تنهایی قابلیت ثبت در فهرست جهانی یونسکو را دارد، بیانگر وضعیت نامناسب مجموعه امیرچخماق است.

وضعیت نامناسب امیرچخماق

«امیرترقی نژاد» فعال و دوستدار میراث‌فرهنگی یزد، در رابطه با وضعیت نامناسب مجموعه امیرچخماق و رژه موتورسواران در بافت تاریخی و محلات جهانی شده شهر یزد می‌گوید: سال‌ها است که مجموعه امیرچخماق با آسیب‌ها و مشکلات متعددی مواجه است.

به گفته او، تا قبل از دولت تدبیر و امید در مجموعه امیر چخماق با نبود ساماندهی مناسب و ترک خوردگی‌های پشت مناره‌ها مواجه بودیم. همچنین تخریب‌هایی نیز در اطراف مجموعه وجود داشت.

او می‌گوید: با شروع دولت تدبیر و امید، انتظار می‌رفت که تخریب‌های اطراف مجموعه امیرچخماق کمتر شود و ساماندهی مناسب این مجموعه انجام شود تا وضعیت نامناسب بصری این مجموعه که به دلیل وجود جگرکی‌ها و بستنی فروشی‌ها ایجاد شده بود برچیده شود. اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، که در حال حاضر محوطه امیرچخماق یزد تبدیل به زمین فوتبال شده است و همه نوع وسایل نقلیه اعم از موتور و وانت‌بارها در محوطه این مجموعه تردد می‌کنند.

جگرکی‌ها و پیتزافروشی‌ها امیرچخماق را احاطه کرده‌اند

این فعال میراث فرهنگی ادامه می‌دهد، شهر جهانی یزد در حالی با پیگیری‌های فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی و تمامی نهادها و ارگان‌ها به ثبت جهانی رسید که به نظر می‌رسد، با ثبت جهانی این شهر تاریخی، وظیفه مسئولان به اتمام رسیده است. چرا که اکنون هیچ برنامه‌ای برای مجموعه امیرچخماق که در قلب مرکزی بافت جهانی یزد قرار دارد در نظر گرفته نشده است.

مرمت‌های غیراصولی که در سنگفرش و کفپوش‌های بازارچه امیرچخماق اجرا شده است نیز منظر بصری این مجموعه تاریخی را برهم زده است. در این بین تجمع جگرکی‌ها، پیتزافروشی‌ها و بستنی‌فروشی‌ها در بازارچه امیرچخماق وضعیت نامناسبی به این مجموعه میراثی داده است.

امیر ترقی‌نژاد اما معتقد است که بازارچه امیرچخماق می‌توانست به گذر فرهنگی شهر یزد تبدیل شود که تاکنون چنین نشده است.

فعالان میراث‌فرهنگی شهر تاریخی و جهانی یزد معتقدند، ثبت جهانی یک شهر یا یک محوطه به تنهایی کافی نیست و برنامه‌ریزی اصولی و هماهنگی مردم و متولیان اقدامی است که باید برای حفاظت از شهر یزد عملیاتی شود.

مجموعه امیرچخماق یزد، یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری شهر یزد است و قدمت تکیه، مسجد و دو آب‌انبار این مجموعه به دوره تیموریان می‌رسد. اما درحال حاضر این مجموعه با مشکلات بسیاری همراه است و هنوز از یک نورپردازی مناسب نیز بی‌بهره است.

آب‌انبار تاریخی زباله‌‌دان شده است

ترقی‌نژاد می‌گوید: آب انبار «ستی فاطمه» که یکی از آب انبارهای تاریخی در نزدیکی مجموعه امیر چخماق است، مملو از زباله شده به طوری که پیگیری‌های فعالان میراث‌فرهنگی از اوقاف و مسئولان مربوطه نیز بی‌نتیجه مانده است و این اتفاقات زیبنده یک شهر تاریخی و جهانی نیست.

این فعال میراث‌فرهنگی در شهر یزد، بر ضرورت هماهنگی مدیریت شهری در ساماندهی مجموعه امیرچخماق تاکید دارد. او می‌گوید: متاسفانه در دولت تدبیر و امید که انتظار می‌رفت اتفاقات خوبی در حوزه میراث‌فرهنگی رقم بخورد، صرفا شاهد برنامه‌های مسئولان در حوزه گردشگری آن هم در حد ناچیز بودیم.

به گفته ترقی‌نژاد، شهر یزد نزدیک به  ۸ ماه شهردار نداشت و کمتر از دو هفته است که شهردار جدید انتخاب شد که همین اتفاق نیز نابسمانی‌های موجود در شهر را تشدید کرده بود.

او گفت: متاسفانه دولت نگاه مثبتی به حوزه میراث‌فرهنگی ندارد و پیگیری‌های فعالان میراث‌فرهنگی از مسئولان و متولیان شهر برای حفاظت از آثار تاریخی نیز مدام با این پاسخ مواجه می‌شود که پول و اعتبار نداریم.

شهر جهانی یزد با وجود ثبت در فهرست آثار جهانی، همچنان با مشکلات متعدد مواجه است. تداوم تخریب بناهای تاریخی در محلات و بافت‌های ثبت جهانی شده، نبود برنامه‌های آموزشی بلندمدت و عدم رسیدگی به مجموعه‌های تاریخی از جمله مشکلاتی است که این شهر جهانی همچنان با آن‌ها مواجه است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید