دوشنبه, ۲۸ اسفند, ۱۴۰۲

قیمت خدمات سفر گران می‌شود

0 انتشار:

قیمت خدمات سفر گران می‌شود

ایسنا – به دنبال افزایش قیمت‌ها؛ معاونت گردشگری در بخشنامه‌ای از بازنگری و اصلاح نرخ تأسیسات گردشگری خبر داد و همچنین این اجازه به تأسیسات گردشگری داده شده تا با تایید اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تابعه، برای یک‌بار قیمت‌ها را بازنگری و اصلاح کنند.

مطابق آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری، نرخ‌ خدمات تأسیسات گردشگری از جمله هتل، هتل آپارتمان، هتل بوتیک، مهمانپذیر، سفره‌خانه‌های سنتی، اقامتگاه سنتی، بومگردی‌ها و واحدهای پذیرایی و گردشگری معمولا به پیشنهاد بهره‌بردار و تایید تشکل صنفی، پس از تأیید نهایی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تعیین می‌شود که این قیمت‌ها معمولا  اعتبار یک‌ساله دارد که در این مدت، افزایش و یا تغییر قیمت‌ها بدون تأیید و نظر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ تخلف به شمار می‌آید.

با این وجود معاونت گردشگری در بخشنامه‌ای که اوایل نهم خرداد ماه ۱۴۰۱ به استان‌ها ابلاغ کرده از بازنگری و اصلاح نرخ تاسیسات گردشگری به دنبال افزایش قیمت‌ها، اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی خبر داده است. در این صورت نرخ خدمات گردشگری و سفر که در مهرماه سال ۱۴۰۰ و یا از ابتدای امسال با اعتبار یک‌ساله تعیین شده بود، به شکل رسمی و با اجازه وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی دستخوش تغییر و افزایش خواهد شد. این درحالی است که در ماه‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت‌ها به‌ویژه در مواد خوراکی و انرژی‌ها، برخی واحدهای خدمات گردشگری و پذیرایی غیررسمی و هفتگی قیمت‌ها را تغییر داده‌اند.

در بخشنامه معاونت گردشگری که به مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها ابلاغ شده، آمده است: «با توجه به اجرایی شدن برنامه اقتصادی دولت در طرح هدفمندی و اصلاح یارانه‌ها و واریز یارانه کمک معیشتی به مردم و حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و به تبع آن افزایش نرخ خدمات قابل ارائه به مسافران در تأسیسات گردشگری به اطلاع می‌رساند هرچند بازنگری دستورالعمل نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری در دستور کار این معاونت قرار گرفته است، لیکن حسب اقتضای شرایط و موافقت مقام عالی وزارت متبوع در راستای حمایت از بهره‌برداران، سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه گردشگری تا زمان اصلاح دستورالعمل مزبور، ادارات کل استانی با رعایت ملاحظات زیر و در چارچوب مقررات بالادستی برای یک بار مجاز به بازنگری و اصلاح نرخنامه تأسیسات گردشگری هستند.

۱. نرخ اغذیه و اشربه و سایر خدمات مستقل قابل ارائه در تأسیسات گردشگری به پیشنهاد بهره‌بردار و با هماهنگی اداره کل استان از سوی تشکل حرفه‌ای استانی ابلاغ می‌شود.

۲. با عنایت به این‌که نرخ اقامت با احتساب صبحانه محاسبه می‌شود، واحدهای اقامتی نیز مشمول این بخشنامه می‌شود تا با همکاری تشکل‌های حرفه‌های گردشگری استان‌ها، نرخنامه جدیدِ اینگونه واحدها تهیه و ابلاغ شود.

۳. نرخنامه‌های صادره به شرح مذکور تا اطلاع ثانوی دارای اعتبار هستند، بدیهی است پس از ابلاغ دستورالعمل جدید نرخ‌گذاری نحوه تجدید یا تمدید و مدت اعتبار آن بر اساس دستورالعمل مذکور اعلام خواهد شد.»

قیمت خدمات سفر گران می‌شود

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید