سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲

یارانه ای که به جیب گردشگران خارجی می رود

0 انتشار:

یارانه ای که به جیب گردشگران خارجی می رودمهر- رئیس جامعه هتلداران کشور مدعی است که در حال حاضر هیچ هتلی نرخ ارزی از گردشگران خارجی نمی‌گیرد این در حالی است که خارجی ها در سفر به ایران از یارانه های پنهان زیادی برخوردار شده اند.

چند روز پیش اعضای هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران نشستی را برگزار کردند و در آن اعلام کردند که اعضای جامعه تورگردانان نقش مهمی در اشغال اتاق هتل‌ها توسط گردشگران خارجی ایفا می‌کنند. از این رو ضروری است تبعیضی بین گردشگران داخلی و خارجی گذاشته نشود و نرخ‌ها ریالی باشد و بی رویه افزایش پیدا نکند.

ابراهیم پورفرج رئیس این جامعه گفت: اعضای جامعه در ۱۱ نمایشگاه بین المللی گردشگری خارجی حضور می‌یابند و هزینه‌های آن در عمل، خدمات رایگان بازاریابی جذب و اقامت گردشگران خارجی به هتل‌ها محسوب می‌شود.

ممنوعیت دریافت نرخ ارزی توسط هتل‌ها

پیش تر هم، یحیی نقی زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در نامه‌ای به مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها درباره صدور نرخنامه تأسیسات گردشگری تاکید کرده بود که بازه زمانی اعتبار نرخنامه های صادره از ابتدای مهر ماه سال جاری تا پایان شهریور ۱۴۰۱ بوده و هر گونه تغییر نرخ و صدور نرخنامه جدید در این بازه زمانی ممنوع است. همچنین نرخ تأسیسات گردشگری برای گردشگران خارجی و داخلی یکسان بوده و هر گونه اقدام برای تعیین نرخ متفاوت برای گردشگران داخلی و خارجی از سوی بهره برداران تأسیسات گردشگری و الزام به اخذ وجه به صورت ارزی فاقد وجاهت قانونی است. بنابراین با توجه به نزدیکی ایام تعطیلات نوروزی و افزایش سفرها، ضروری است بازدیدهای میدانی تشدید و نظارت مؤثر بر حسن اجرای امر انجام شود.

بخشنامه‌ای دریافت نکردیم که اعلام کند نرخ ارزی نگیرید

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور در این باره به خبرنگار مهر گفت: ما هیچ بخشنامه یا نامه‌ای را دریافت نکرده‌ایم که اعلام کند هتل‌ها باید نرخ ریالی از مسافران خارجی بگیرند و یا نرخ ارزی دریافت نکنند در حال حاضر هیچ هتلی نرخ ارزی از گردشگران خارجی نمی‌گیرد اگر دوستان می‌شناسند به ما بگویند تا بررسی کنیم.

وی در ادامه گفت: الان نرخ بلیت موزه‌ها برای مسافران ایرانی و خارجی دو نرخی است اما چرا کسی به آن اعتراض نمی‌کند ما نمی‌گوییم که هتل‌ها ۴ برابر نرخ ریالی از مسافران خارجی پول دریافت کنند اما باید این را هم مد نظر قرار دهیم فقط در ایران است که هتل پنج ستاره شبی ۲۰ دلار قیمت دارد دولت در حال گران کردن همه چیز است اما چرا کسی اعتراضی نمی‌کند.

حمزه زاده گفت: چرا باید مسافر خارجی یا یک هیئت تجاری که به ایران می‌آید از همان سوبسیدهایی استفاده کند که یک مسافر ایرانی استفاده می‌کند. ما می‌توانیم این سوبسید را به آژانس‌ها بدهیم یعنی اگر مسافران بین المللی، خارج از حیطه کاری آژانس‌ها در هتل اقامت داشته باشند و یا خارج از تور اتاق بگیرند، همان نرخ همیشگی را به آنها اعلام می‌کنیم اما اگر کسی با هماهنگی آژانس مسافرتی در هتل اقامت داشته باشد به آژانس تخفیف هم می‌دهیم.

فعلاً برای عید ۱۴۰۱ افزایش نرخ نداریم

حمزه زاده در ادامه بیان کرد: برای عید نوروز ۱۴۰۱ افزایش نرخ نداریم هرچند که باید ببینیم سویه جدید امیکرون چه سرنوشتی را برای سفرهای نوروزی رقم می‌زند ما در حال حاضر قصد افزایش نرخ برای هتل‌ها را در نوروز نداریم اما اگر حامل‌های انرژی تأمین نشود تجدیدنظر خواهیم کرد. با معاونت گردشگری توافق کردیم که نرخ‌ها متناسب با تورم باشد اما آیا در حال حاضر تورم حفظ شده است؟ خیر. بلکه چند برابر شد. هر سال مهر ماه نرخ هتل‌ها را اعلام می‌کنیم امسال ۲۰ درصد افزوده شد اما نرخ تورم ۷۰ درصد بود از مهرماه تاکنون چند درصد دیگر به نرخ تورم افزوده شده است؟

وی گفت: با توجه به پیگیری‌هایی که انجام گرفته است گفته شده در کمیسیون تلفیق قرار است تعرفه حامل‌های انرژی تأسیسات گردشگری اصلاح شود اما این موضوع باید در صحن علنی مجلس تصویب شود تا آن زمان نمی‌توان با قطعیت گفت که این اتفاق افتاده است.

چرا خارجی‌ها از سوبسید استفاده کنند؟

در پی این موضوع، احمد رضایی نسب از کارشناسان گردشگری به خبرنگار مهر گفت: چرا باید وقتی ایرانی‌ها می‌توانند از سوبسید و یارانه استفاده کنند این شرایط را برای گردشگران خارجی نیز فراهم کنیم؟ یک گردشگر زمانی که به ایران می‌آید از تعرفه‌های دولتی استفاده می‌کند. از آب و برقی که به آن یارانه تعلق می‌گیرد بهره می‌برد، اما وقتی ایرانیان به خارج از کشور می‌روند، چنین سوبسیدی عاید هیچ بخشی از سفر آنها نمی‌شود. از طرف دیگر تفاوت نرخ ارزی و ریالی در حال حاضر بسیار زیاد شده است و باید فکری به حال این موضوع کرد. اگر آژانس‌های مسافرتی می‌گویند سفر به ایران گران است باید صحت گفته‌های آنها بررسی شود چون این موضوع ناشی از اتفاقات دیگر است و گرنه همه می‌دانند که در حال حاضر طبق شاخص‌های بین المللی ایران ارزان‌ترین کشور دنیا شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید