یکشنبه, ۲۷ اسفند, ۱۴۰۲

آخرین وضعیت پرونده ثبت ماسوله در یونسکو/ برنامه‌های نوروزی گیلان

0 انتشار:

آخرین وضعیت پرونده ثبت ماسوله در یونسکو/ برنامه‌های نوروزی گیلان

خبرگزاری مهر- سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان آخرین وضعیت پرونده ثبت شهر ماسوله در یونسکو و همچنین برنامه‌های نوروزی این استان را تشریح کرد.

ولی جهانی پیش از ظهر شنبه در نشست با اصحاب رسانه گفت: استان گیلان با دارا بودن ۵۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده و ۱۲۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی، وجود جنگل‌های ثبت جهانی هیرکانی با قدمت ۵۰ میلیون سال که به عنوان قدیمی‌ترین موزه طبیعی و مادر جنگل‌های جوان اروپا به شمار می‌رود و تأسیسات متنوع گردشگری و شهر و روستاهای متعدد ثبت ملی و جهانی صنایع‌دستی از ظرفیت مطلوبی برای تبدیل شدن به یکی از مقاصد سفر گردشگران در سطح ملی و بین‌المللی برخوردار است.

آخرین وضعیت پرونده ثبت شهر ماسوله در فهرست آثار یونسکو

جهانی با اشاره به پرونده ثبت منظر فرهنگی تاریخی شهر ماسوله در فهرست آثار یونسکو گفت: ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله با قدمتی ۷۰۰ ساله قریب به دو دهه است که به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم و فرهیختگان استان گیلان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: با تلاش‌های این اداره‌کل و با در نظر داشتن این نکته که هر سال تنها یک پرونده از هر کشور جهت ثبت آثار تاریخی یونسکو مورد بررسی قرار می‌گیرد، شاهد موفقیت در ارسال پرونده منظر فرهنگی- تاریخی شهر ماسوله به عنوان تک پرونده ارسالی کشور ایران بودیم.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در تابستان سال ۱۴۰۱ ارزیابان یونسکو به منظور بررسی نهایی عازم منطقه خواهند شد.

پیگیری ثبت جهانی کاروانسرای «تی تی» شهرستان سیاهکل

جهانی اضافه کرد: همچنین کاروانسرای «تی تی» شهرستان سیاهکل که قدمت آن به دوره ایلخانی مربوط می‌شود از دیگر پرونده‌های ثبت جهانی استان به شمار می‌رود که مقرر شده به عنوان یکی از ۵۶ قلعه در پرونده ثبت جهانی قلعه‌های ایران در فهرست آثار جهانی قرار گیرد.

وی ادامه داد: این امر در کنار ثبت جهانی شهر ماسوله می‌تواند نقش محوری در معرفی ظرفیت‌های تاریخی استان گیلان در سطح بین‌المللی ایفا کند.

جهانی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این اداره‌کل به منظور توسعه صنعت گردشگری در گیلان گفت: در حوزه صنعت اشتغال‌آفرین گردشگری تعداد ۲۴۱ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری قریب به ۸ هزار میلیارد تومان در دست اقدام بوده و با توجه به وجود ۷۱ منطقه نمونه گردشگری در استان می‌توان به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای توسعه استان گیلان یاد کرد.

تهیه ۱۰۶ بسته سرمایه‌گذاری طبیعی و تاریخی

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با اشاره به تهیه ۱۰۶ بسته سرمایه‌گذاری طبیعی و تاریخی گفت: پرونده تعداد ۴۱ بسته در حوزه طبیعی و ۶۵ بسته سرمایه‌گذاری در حوزه تاریخی با مالکیت دولتی و خصوصی توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با همکاری و هماهنگی استانداری، اداره‌کل امور اقتصاد و دارایی، امور اراضی، و راه و شهرسازی استان گیلان آماده شده است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد ۱۰ پرونده مجوز سرمایه‌گذاری با مالکیت بی‌نام نیز به منظور بهره‌مندی سرمایه‌گذاران آماده واگذاری است.

۴۰ هزار تخت تأسیسات گردشگری گیلان آماده خدمت‌رسانی

جهانی با اشاره به آمادگی تأسیسات گردشگری در میزبانی از گردشگران در طول ایام نوروز ۱۴۰۱ گفت: تعداد ۱۳ هزار اتاق با ظرفیت ۴۰ هزار تخت در تأسیسات گردشگری و اقامتی استان گیلان آماده خدمت‌رسانی است.

وی بیان کرد: در تلاشیم تا با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی استان و پیرو تأکیدات استاندار در نخستین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ استان که در هفته گذشته برگزار شد، در صورت صدور مجوزهای لازم از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا استان گیلان آمادگی کامل را در میزبانی از مسافرین و گردشگران نوروزی داشته باشد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان همچنین با اشاره به تحقق و عبور از سقف تعهد ایجاد اشتغال اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان گفت: در سال گذشته ایجاد اشتغال برای ۴۰۰ نفر در سطح استان گیلان برای این اداره‌کل با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ۵۰۰ نفر تا کنون شغل پایدار ایجاد شده است.

اجرای دقیق مصوبات ستاد مقابله با کرونا در طول ایام نوروز

جهانی ضمن تأکید بر اجرای دقیق مصوبات و شیوه‌نامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در طول ایام نوروز ۱۴۰۱ افزود: این اداره‌کل در تلاش است تا با برگزاری ۴۰۰ نمایشگاه، فروشگاه و جشنواره و اجرای ۲۷ مراسم نوروزخوانی در سراسر استان گیلان در طول ایام سفرهای نورزی شاهد ایجاد محورهای جدید گردشگری در سطح شهرستان‌های استان گیلان باشیم.

وی تصریح کرد: یکی از محورهای تأکیدات وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر احیای انجمن‌های میراث‌فرهنگی بوده و با توجه به عضویت ۷۰۰ نفر در انجمن‌های گیلان در سال‌های گذشته احیا این انجمن‌ها پس از نزدیک به ۸ سال در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید