یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

آغاز پیگیری حقوقی برای خروج زاغه‌نشینان قلعه هزاره

0 انتشار:

صدای میراث: معاون میراث‌فرهنگی استان هرمزگان از پیگیری حقوقی برای آزادسازی قلعه هزاره میناب و خروج زاغه‌نشینان از این قلعه تاریخی خبر داد.

اوایل دهه ۵۰ بود که زاغه نشینان میناب در عرصه تاریخی قلعه هزاره ساکن شدند. در این چهار دهه دخل و تصرف های بسیاری از سوی اهالی و خانوارهایی که تنها اثر تاریخی شهرستان میناب را برای زندگی انتخاب کرده بودند بر این بنای تاریخی وارد شد به طوری که ساختمان هایی بدون هویت چنان در قلعه و عرصه آن عرضه اندام کردند که فعالان میراث فرهنگی وضعیت تنها بنای تاریخی میناب را نگران کننده توصیف کردند.

روز گذشته اما خبر آمد که بخش‌هایی از قلعه هزاره میناب توسط مرمتگران، احیاء و مرمت شده است و وضعیت کالبدی قلعه در شرایط بهتری قرار گرفته است. خبرنگار صدای میراث نیز در گفت‌وگو با معاون میراث‌فرهنگی استان هرمزگان از وضعیت اسکان و جابجایی ۲۰ خانواری که در قلعه هزاره و عرصه آن زندگی می‌کنند پرسید. موضوعی که گویی هنوز به نتیجه نرسیده است و بنا به گفته نوروزی پیگیری حقوقی برای جابجایی خانوارهای ساکن قلعه آغاز شده است.

«عباس نوروزی» معاون میراث‌فرهنگی استان هرمزگان در رابطه با وضعیت قلعه اینطور گفت: با توجه به اینکه قلعه هزاره در طول تاریخ کاربری نظامی داشته است اما متاسفانه بخش اعظم این بنای تاریخی به دلیل فرسایش طبیعی و دخل و تصرف هایی مردم از بین رفته است.

او گفت: در اوایل دهه ۵۰ تعدادی از مردم در عرصه قلعه هزاره ساکن شدند به طوری که هم‌اکنون حدود ۲۰ باب خانه با متراژ حداقل ۱۰۰ متر در آن ساخته شده است.

نوروزی درخصوص اقدامات میراث‌فرهنگی برای آزادسازی قلعه گفت: اقداماتی برای آزادسازی قلعه صورت گرفته و در حال حاضر درگیر فعالیت‌های حقوقی هستیم تا از طریق شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی زمینی برای این افراد در نظر بگیریم. اما با توجه به اینکه امکاناتی از قبیل آب و برق و گاز به این خانوارها داده شده است آن‌ها خود را محق می‌دانند و هنوز مشکل جابه‌جایی وجود دارد.

صدای میراث پیشتر گزارشی از وضعیت قلعه هزاره و لزوم آزادسازی این قلعه تاریخی منتشر کرده بود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید