جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

۷ میلیون انسان قربانی سالانه آلودگی هوا

0 انتشار:
تازه‌ترین آمار سازمان بهداشت جهانی گویای آن است که بشر در مبارزه با آلودگی هوا به بن‌بست رسیده است. به‌ویژه مردم کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای بزرگ آینده بیشترین آلودگی‌ها را متحمل می‌شوند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که سالانه ۷ میلیون شهروند جهان هر سال به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی آنطور که دویچه وله آلمان اعلام کرده است، می‌گوید: آلودگی‌ هوا همه انسان‌ها و بیش ‌از همه فقیرترین‌ها را تهدید می‌کند.

براساس آنچه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، بیش از ۹۰درصد از موارد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نصیب کشورهایی می‌شود که درآمد سرانه کم یا متوسط دارند و قربانیان آلودگی هوا به ویژه در آسیا و آفریقا مشاهده می شوند.

ماریا مریا، مدیر بهداشت عمومی در سازمان بهداشت جهانی نیز می‌گوید: «در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان تراکم آلاینده‌ها ۵ برابر میزان مجازی است که سازمان ما اعلام کرده است.»

به گفته او، در کشورهایی با درآمد سرانه بالا، در اروپا، آمریکا و کانادا، استرالیا و نیوزیلند هوا در بهترین وضعیت قرار دارد.

براساس این گزارش که سازمان محیط زیست ایران نیز آنرا نقل کرده است، از هر ۱۰ نفر در جهان ۹ نفر هوایی تنفس می‌کنند که غلظت آلاینده‌هایی مانند سولفات، نیترات و دوده در آن زیاد است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، این ذرات سمی و ذرات مشابه عامل یک‌چهارم مرگ ومیرهایی هستند که به دلیل بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی در افراد بالغ روی می‌دهد. نزدیک به ۳۰درصد سرطان‌های ریه و ۴۳درصد ضایعات ریوی مزمن نیز دلیلی ندارند جز هوای آلوده.

سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوای درون و بیرون از منازل را متمایز از یکدیگر می‌داند. در داخل منازل، اغلب دود حاصل از آتش‌ ‌و سوزاندن نفت و چوب برای پخت وپز یا روشنایی مسبب آلودگی است و حدود ۳ میلیارد تن از مردم دنیا برای برآوردن نیازهای خود هنوز به این نوع سوخت متکی‌اند.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی،‌ حدود ۴ میلیون و ۲۰۰هزار نفر بر اثر استنشاق هوای آلوده در فضاهای باز جان خود را از دست می‌دهند و دودهای منتشرشده صنعتی یا دودهای خارج‌شده از خودروها و وسایل نقلیه سهم زیادی در آمار مرگ و میر دارند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، برخلاف سال ۲۰۱۶ که تنها ۳ هزار شهر داده‌های خود را در اختیار نهادهای مسئول قرار دادند، این بار ۴۳۰۰ شهر حاضر به همکاری شدند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید