جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

تخریب و بازسازی بازار تاریخی شهرضا

0 انتشار:

صدای میراث: چندی پیش بود که خبر مرمت غیراصولی گنبد مسجد امام اصفهان و پیشتر از آن مسجد شیخ‌لطف‌الله اصفهان منتشر شد. این دو اثر ثبت جهانی شده ایران چنان شهرت داشتند که مرمت غیراصولی هر دو اثر دوستداران و دغدغه‌مندان میراث‌فرهنگی کشور را حساس کرد.

به گزارش صدای میراث، فعالان میراث‌فرهنگی شهرستان شهرضا در استان اصفهان اعلام کرده‌اند که مرمت‌های غیرکارشناسی در بسیاری از شهرهای کوچک استان اصفهان در سکوت خبری کامل و البته با افتخار انجام می‌شود. بازسازی بازار تاریخی شهرضا(قمشه)، درست در همسایگی شهر اصفهان نیز از هماین دست اتفاقات است که یا در سکوت و یا در اوج افتخار و با سروصدای بسیار رخ می دهند.

به گفته این فعالان و براساس تصاویری که آن‌ها در اختیار صدای میراث قرار داده‌اند، بازار تاریخی شهرضا با داشتن بافت تاریخی و معماری متعلق به دوره سلجوقی، صفوی و قاجار، ۱۸ اثر ثبت ملی شده دارد و مهمترین بافت تاریخی این شهر در استان اصفهان است. سال گذشته، بخشی از بازار آهنگرها و ورودی شرقی بازار از سمت «حمام بازار» این بافت اما، بدون داشتن طرح مصوب میراث‌فرهنگی مرمت شد. در بخش ورودی شرقی، سقف و دیواره‌ها به طور کامل تخریب شدند و سازه‌ای جدید با معماری کاملا متفاوت جایگزین آن شد.

فعالان میراث‌فرهنگی شهرضا به صدای میراث خبر داده‌اند که در قسمت بازار آهنگرها در این بازار تاریخی نیز بخش‌های زیادی از پی بناها آسیب دیدند و در نهایت تزیینات متفاوت جایگزین تزیینات تاریخی پیشین شد. با اعتراض فعالین میراث‌فرهنگی به رییس پیشین اداره میراث فرهنگی شهرضا اما، این مقام مسئول در اداره میراث‌فرهنگی استان اصفهان، مدعی شد که طرح مصوب مرمت وجود دارد.

به گفته این فعالان، اشاره این مقام اما به پیشنویس طرحی مختصر بود که هرگز به تصویب کارشناسان استان نرسیده بود. شهرداری شهرضا نیز به عنوان مجری همین طرح، موضوع را به اداره میراث اصفهان و شهرضا حواله داد و در نهایت نتیجه کار تحریف بناها و وارد شدن آسیب جدی به سازه بناهای موجود در این بازار تاریخی بود که یادگارهایی از دوره سلجوقی، صفوی و قاجار را در دل خود جای داده است.

فعالان میراث فرهنگی شهرضا می گویند، هیچ یک از رسانه‌ها اما از این موضوع اطلاع نیافتند و شهرداری شهرضا و رییس وقت اداره میراث‌فرهنگی شهرستان مرمت این بازار را افتخارآمیز می‌دانند. شهرداری شهرضا حالا درصدد انجام بازسازی در بخش باقیمانده بازار آهنگرها در بافت تاریخی بازار شهرضا است.

براساس آنچه دلسوزان میراث فرهنگی شهرضا به صدای میراث گفته‌اند: بازار آهنگرها سالم‌ترین بخش بازار تاریخی شهرضا است و البته بخش‌های دیگر بازار که با خطر فروریزی مواجه هستند فراموش شده اند. بدین ترتیب انتظار می‌رود رییس فعلی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرضا از تخریب و بازسازی این بخش در پوشش مرمت بازار آهنگرها جلوگیری کند و اولویت مرمت و نه بازسازی را به بخش‌های دیگر بازار تاریخی این شهرستان که نیازمند توجه ویژه است بدهد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید