جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

ساخت‌وساز‌های شوش مربوط به سال‌های پیش‌از ثبت جهانی است / گشت شبانه روزی یگان حفاظت میراث فرهنگی در شوش

0 انتشار:

مدیر پایگاه جهانی شوش در خصوص بازدید کنندگان و گردشگران محوطه شوش اعلام کرد: نیروهای  یگان حفاظت میراث فرهنگی شوش به صورت دایم و گشت های شبانه روزی تردد گردشگران از ورودی‌های مشخص و تعریف شده به این مجموعه را میسر می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ در هفته اخیر خبری با عنوان «به شوش دست نزنید» در فضای رسانه ای منتشر شد که به دسترسی آزاد بازدیدکنندگان به برخی از بخش های محوطه و ویترین های موزه، عدم پاکسازی محوطه، رطوبت روی دیوار قلعه فرانسوی ها اشاره داشت.

بیژن حیدری زاده با ارائه توضیحاتی گفت: پس از ثبت شوش در فهرست آثار میراث جهانی، یونسکو با تعریف ضوابطی مشخص برای محدوده‌های حریم و عرصه محوطه باستانی شوش، توسعه‌های منجر به تهدید این محوطه تاریخی و ارزشمند را کنترل می‌کند. از سوی دیگر، خانه‌های ساخته شده در بخش شرقی خیابان طالقانی پس‌از انجام مراحل قانونی و با پیگیری‌های کارشناس حقوقی این پایگاه برای تملک به سازمان میراث فرهنگی استان معرفی می‌شوند.

مدیرپایگاه جهانی شوش با اشاره به اینکه ساخت‌وساز‌های صورت گرفته مربوط به سال‌های پیش‌از ثبت محوطه باستانی شوش در فهرست میراث جهانی است گفت:  درصورت درخواست نوسازی توسط مالکین، مالک موظف است کلیه ظوابط عرصه و حریم میراث فرهنگی را اجرا کند.

وی در خصوص فضای سبز محوطه باز شهر باستانی شوش گفت: از آغاز ثبت شوش در فهرست میراث جهانی یونسکو دو سوم از لبه‌های بیرونی عرصه محوطه باستانی شوش توسط این پایگاه محصور شده و بخش‌های باقی‌مانده درحال محصور شدن است.

حیدری زاده با تاکید بر حضور دائم و گشت‌های شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی شوش که تردد گردشگران از ورودی‌های مشخص و تعریف شده را به این مجموعه میسر می‌کنند افزود: تا پایان محصور شدن کامل این محوطه رفت‌وآمدهایی از محدوده‌های مشخص –البته غیرمجاز- صورت خواهد گرفت.

وی استفاده از لفظ “پاتوق جوانان شوشی” را زیبنده حضور بومیان این شهر در محوطه باستانی که میراث‌دار آن هستند ندانست و گفت: یکی از برنامه‌ها و اهداف اصلی این پایگاه تعامل با مردم محلی به‌منظور آموزش و آشنایی جوامع محلی با میراث فرهنگیشان است و این روزها آب و هوای مطبوع و سرسبزی چشم‌انداز محوطه میراث جهانی شوش سبب شده تا مردم شوش و حتی شهرهای پیرامون در هر سنینی به‌صورت جمعی و انفرادی و خانوادگی به این محوطه بیایند.

مدیرپایگاه جهانی شوش حضور شمار زیادی از بانوان شهر شوش در ساعت‌های مختلف به‌ منظور پیاده‌روی در این محوطه  را که برای نخستین بار در این محوطه رخ داده را نکته‌ای حایز اهمیت و دلیلی بر ایجاد امنیت نسبی در محوطه چهارصد هکتاری شوش اعلام کرد.

حیدری زاده در خصوص موزه شوش با آثاری از دوره های پیش از تاریخ، ایلامی، هخامنشی، سلوکی و اسلامی اظهار داشت: برخی آثار شوش در ویترین‌های بدون سرپوش قرار داده شده‌اند و متاسفانه بازدیدکنندگان علیرغم وجود ویترین این آثار ٣٠٠٠ ساله را لمس می کنند و از این رو قسمت بیرون مانده این آثار از ویترین شیشه‌ای، بر اثر تماس زیاد بازدیدکنندگان اغلب تغییر رنگ داده‌اند.

به گفته وی بسیاری از اشیا سالن‌های موزه درون ویترین های محصور قرار گرفته اند اما محصورکردن  تعدادی دیگر به لحاظ جنس و حجم امکان‌پذیر نیست و از این رو پیرامون آنها با حفاظ‌های شیشه‌ای، متناسب با حجم آنها طراحی و اجرا شده است.

حیدری زاده در خصوص نگه‌داری پایه‌ستون‌ها و آثار سنگی در باغ موزه شوش نیز گفت: این پایگاه اقدام به طراحی و نصب سازه‌های پوششی مناسب کرده که نخستین نمونه آن اجرا و تعدادی به منظور حفاظت بیشتر به موزه منتقل شده‌اند.

وی در ادامه اظهار داشت: مقوله لمس ویترین‌ها بحثی فرهنگی و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد وکارشناسان و نگاهبانان مستقر در موزه به‌محض دیده شدن چنین مواردی تذکرات لازم را می‌دهند. هرچند در ساعت‌های پربازدید ممکن است ویترین‌ها لمس شوند اما این موضوع به‌دلیل استاندارد بودن آنها مایه نگرانی نیست.

حیدری همچنین به تأسیس یک سالن به‌نام معرفی و اطلاع‌رسانی در جنب موزه شوش به منظور ارایه خدمات و اطلاعات استاندارد محوطه میراث جهانی شوش به بازدیدکنندگان اشاره کرد و گفت:. بازدیدکنندگان پس از ورود در صورت تمایل می‌توانند از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ اطلاعات تصویری-نوشتاری (به‌صورت کلیپ و تابلوهای اطلاعاتی) و گفتاری (کارشناس حاظر در سالن) را دریافت کنند و کارشناسان مستقر در موزه و قلعه باستان‌شناسی به راهنمایی بازدیدکنندگان پرداخته و پاسخ‌گوی پرسش‌‍‌های آنها هستند. در نبود کارشناسان تابلوهای تصویری-نوشتاری راهنمای موجود در محوطه اطلاعات مفید را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

مدیرپایگاه جهانی شوش نصب تابلوهای راهنما با اطلاعات مستند برای بازدید کنندگان در محوطه و ۱۴ تابلوی راهنما  در کاخ آپادانا را از دیگر اقدامات پایگاه برشمرد و افزود: این تابلوها با توجه به شرایط جوی و گذر زمان دچار فرسایش و آسیب می‌شوند که با پایش پایگاه میراث جهانی شوش این تابلوها درصورت نیاز تجدید می شود. در همین راستا هفته گذشته پایگاه میراث جهانی شوش اقدام به سفارش چاپ مجدد این تابلوها کرده است و تصویر منتشر شده در رسانه ها در واقع مرحله پیش‌از رنگ‌آمیزی مجدد تابلوهایی است که اطلاعات فرسوده شده از سطح آنها برداشته شده بود و بارندگی روز بعد مانع از نصب اطلاعات تجدید چاپ شده بر روی آنها شده بود و اینک آن اطلاعات بر روی تابلوها نصب شده‌اند.

وی در بخش دیگری از توضیحات خود به آثار رطوبت روی دیوار قلعه فرانسوی‌ها پرداخت و افزود: پایگاه میراث جهانی شوش پیش‌از آغاز بارش‌های فصلی اقدام به تجدید کاه‌گل پشت‌بام قلعه و ناودان‌های تخلیه آب از سطوح مختلف کرده و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست اما با توجه به بارندگی‌های بسیار شدید شوش، دیده شدن نم و رطوبت بر روی نمای دیوارهای قلعه باستان‌شناسی امری است طبیعی و ویژگی است که بناهای آجری و خشتی در طبیعت با آن روبرو هستند. طبیعی است بخش‌های سایه‌گیر قلعه پس از بارندگی رطوبت بیشتری را در خود نگه ‌دارند.

حیدری زاده در خصوص پاکسازی محوطه از گیاهان هرز و خودرو در اثر بارش های اخیر تصریح کرد: در محدوده کاخ آپادانا، هدیش، دروازه شرقی کاخ آپادانا، لایه ۱۵ شهر شاهی و کاخ اردشیر دوم که مساحتی بالغ بر ۱۷ هکتار را شامل شده و در مسیر بازدید قرار دارند طی سه ماهه اخیر دست‌کم ۴ نوبت نسبت به حذف پوشش گیاهی اقدام شده که به‌دلیل بارندگی‌های مکرر امسال هر بار پس از حذف پوشش گیاهی مجددا شاهد رشد این پوشش بوده‌ایم. در حال حاضر نیز کارگروه اجرایی در حال حذف این پوشش به‌ویژه در کنار ساختارهای معماری نمایان مانند کاخ آپادانای داریوش، ترانشه بزرگ شهر شاهی و دیگر مسیرهای بازدید هستند. درخصوص پاک‌سازی گیاهان روییده شده روی مابقی سطح محوطه نیز که ناشی از تغییرات فصل و بارندگی‌های زیاد شوش بوده است پایگاه میراث جهانی شوش در حال پاکسازی این گیاهان خودرو است که در برخی از قسمتها همچون رویش گیاهان در نمای قلعه و روی دیوارهای تاریخی، پاک‌سازی باید با دقت وی‍ژه‌ای صورت گیرد که اثر آسیبی وارد نشود وبه همین دلیل و با توجه به حجم بالای رویش‌ها کار به کندی پیش‌می‌رود.

وی در پایان به سرستون سنگی که بدون محفظه در موزه نگهداری می‌شود و تغییر رنگ در آن بر اثر تماس زیاد مشهود است گفت: این سرستون سنگی که از محوطه ساسانی ایوان کرخه بدست آمده در محوطه باغ موزه شوش نگه‌داری می‌شد  که از ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ به‌دلایل حفاظتی و به‌منظور نگه‌داری در شرایطی بهتر به موزه منتقل شده است. هم‌اکنون طرح ویترین وی‍ژه این سرستون در حال ساخت و به زودی نصب می شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید