جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

سند چشم‌انداز ۱۰ ساله میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابلاغ می‌شود

0 انتشار:

صدای میراث: سند چشم‌انداز ۱۰ ساله میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نهایی شد و بزودی به تمام استان‌های کشور ابلاغ می‌شود.

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی و معاون میراث‌فرهنگی کشور با اعلام این خبر گفت: سند چشم‌انداز ۱۰ ساله میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، طی یک سال و نیم اخیر تدوین شده و در مرحله نهایی برای ابلاغ است.

به گزارش وزارت میراث فرهنگی، معاون میراث‌فرهنگی کشور این خبر را صبح امروز در نشست معاونان میراث فرهنگی ادارات کل استانی به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی اعلام کرد و افزود: این سند به‌عنوان مبنای تمامی فعالیت‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار می‌گیرد و هر استان باید نقش خود را در چارچوب تحقق آن مشخص کند.

دارابی با تاکید بر برگزاری جلسات مستمر شورای فنی طرح‌های عمرانی با حضور کارشناسان متخصص استانی، گفت: باید اطمینان خاطر داشته باشیم که طرح‌ها فارغ از حواشی با نظرات کارشناسی تصویب می‌شود.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، میراث‌فرهنگی را گره خورده به هویت جامعه دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و افزود: باید از ظرفیت رسانه برای روایت‌گری دقیق پیرامون میراث‌فرهنگی کشور و تبدیل آن به فرهنگ عمومی استفاده کرد.

معاون میراث‌فرهنگی در ادامه این نشست از وجود ۸۰۰ موزه در کشور خبر داد که از این تعداد ۲۶۸ موزه تحت نظارت مستقیم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

او همچنین بر لزوم تشکیل انجمن‌های میراث‌فرهنگی در استان‌ها و استفاده از این ظرفیت برای پیشرفت کار، استفاده از ظرفیت دستگاه‌های استانی برای افزایش ضریب ایمنی موزه‌ها، ایفای مسئولیت اجتماعی استان‌ها، استفاده از ظرفیت تفاهمنامه‌ها با دستگاه‌ها، برنامه‌ریزی در استان‌ها برای ارائه فهرست ثبت جهانی و حفاظت و صیانت از آثار ثبت جهانی شده، تسهیل دسترسی مردم و تقویت زیرساخت‌های پایگاه‌های ملی و جهانی تاکید کرد.

دارابی گفت: ما گنجینه‌داران، حافظان و صیانت‌کنندگان بزرگ‌ترین گنجینه‌های بشری هستیم‌ و باید نسبت به انجام وظایف‌مان با جدیت و مطالعه بیشتر اقدام کنیم.

معاون میراث‌فرهنگی همچنین با استناد به آمار ارائه شده توسط رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور گفت: هم‌اکنون ۶۵ هزار پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد و به همین دلیل اولویت‌ها باید مشخص شوند و از پراکنده‌کاری پرهیز شود تا بتوان در پایان سال ۱۴۰۳ پروژه‌های مفتوح را به سرانجام رساند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید