جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

طرح ساماندهی بافت پیرامونی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بررسی شد

0 انتشار:

مدیر کل امور پایگاه های جهانی از بررسی مرحله شناخت طرح ساماندهی بافت پیرامونی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، در کمیته تخصصی امور پایگاههای میراث جهانی روند مرحله شناخت طرح ساماندهی بافت پیرامون بقعه شیخ صفی اردبیلی مورد بررسی قرار گرفت.

فرهاد عزیزی مدیر کل دفتر امور پایگاه های جهانی با اعلام این مطلب گفت: طرح ساماندهی محدوده بقع شیخ صفی با رویکرد حفاظت ارزشهای برجسته مجموعه میراث جهانی و با هدف ترسیم و تعیین چشم انداز، بازخوانی هویت تاریخی، مذهبی، آیینی و قرابت محلی به عنوان کانون و قلب تپنده شهر اردبیل توسط مشاور ذیصلاح در حال انجام است.

او به مطالعات تاریخی، معنایی- کارکردی و محتوایی بافت اشاره کرد و افزود: مطالعات تاریخی و محتوایی بافت به همراه مستند نگاری، سنجش وضعیت و تحلیل یکپارچه عوامل موثر به منظور ایجاد تعادل در بافت تاریخی و شهری با ضوابط خاص جهانی از جمله اهدافی است که در این طرح لحاظ شده شده است.

عزیزی تاکید کرد: در ادامه تهیه طرح تلاش شده تا ضمن توانمند سازی و احیا، بافت پیرامونی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، طرح مورد نظر پاسخ گوی نیازهای جامعه محلی، زیر ساخت های مورد نیاز گردشگری با حفظ شان بقعه در بافت شهری در نظر گرفته شود.

گفتنی است: مجموعه میراث جهانی بقعه و خانقاه شیخ صفی الدین اردبیلی به نام عارف نامدار شهر اردبیل، به سبب دارا بودن ارزش های برجسته جهانی در سال ۱۳۸۹ نشست سی و چهارم برزیل به شماره ۱۳۴۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید