جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

تجلیل از «صابئین مندایی» به دلیل تلاش برای ثبت ملی اهواز در فهرست شهرهای صنایع‌دستی

0 انتشار:

صدای میراث: آئین تشکر از میناکاران صابئین‌مندایی به دلیل ثبت شهر اهواز در فهرست شهرهای صنایع‌دستی با عنوان شهر ملی مینای صبی در محل همایش‌ صابئین مندایی در اهواز برگزار شد.

به گزارش صدای میراث، در آئین «تشکر از میناکاران صابئین مندایی اهواز شهر ملی مینای صبی» علاوه بر معاون صنایع‌دستی و معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مشاور فرهنگی اجتماعی استانداری خوزستان و رئیس شورای شهر اهواز، تنی چند از فعالان گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی حضور داشتند.

در این آئین همچنین، «گنزورا» طالب دراجی از روحانیون برجسته صابئین‌ مندایی، حبیب عابدی سرپرست انجمن صابئین مندایی خوزستان و مانی صابوری از میناکاران صبی سخنرانی کردند و گروه سرود اکلیل‌های نورانی به اجرای سرود و دعا پرداختنه و سپس از صنعتگران میناکاری صابئین مندایی اهواز تقدیر شد.

شهر اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی تیرماه امسال در فهرست شهرهای صنایع‌دستی کشور ثبت ملی شد.

نقش میناکاران صبی در صنعت گردشگری اهواز 

سرپرست معاونت گردشگری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به حق بزرگ صابئین مندایی بر گردن گردشگری استان خوزستان بویژه در شهر اهواز تاکید کرد: صابئین میناکار نقش بسزایی در صنعت گردشگری ایفا می‎کنند. چون یکی از جاذبه‌های خوب گردشگری در هر منطقه میراث برجای مانده از گذشتگان است.

به گزارش صدای میراث از خوزستان، غلام شجاعی با اشاره به این‎که ترکیب میان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  ترکیب بی‌ارتباطی نیست و این سه حوزه برای ایجادیک صنعت درآمدزا باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند گفت: برخی مواقع حوزه‎های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرادهایی به یکدیگر وارد می کنند اما واقعیت ایناست که اگر ما در راستای همگرایی هر سه جریان حرکت کنیم به یقین کمک بزرگی به صنعت گردشگری خواهد شد و نیاز اصلی جامعه ما یعنی اشتغال‌زایی و درآمدزایی تأمین می‎شود.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان به شعار امسال هفته گردشگری از سوی سازمان جهانی جهانگردی اشاره کرد و گفت: انتخاب شعار «آموزش، مهارت و اشتغال» بسیار‎به‎جا و خوب بود؛ چراکه آموزش منجر به ایجاد مهارت و مهارت منجر به ایجاد اشتغال می‎شود.

مسئولیت بزرگی برعهده میناکاران مندایی اهواز است

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان نیز در این مراسم با بیان این‎که ثبت اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی، اتفاقی مهم برای استان خوزستان است گفت: مینای این شهر ظرفیت جهانی شدن دارد و در این مورد میناکاران مندایی مسئولیت بزرگی دارند.

شکرالله قاسمی در آئین تشکر از میناکاران صابئین مندایی اهواز که همزمان با آخرین شب از هفته گردشگری در محل مندی افشونکار برگزار شد افزود: از صنعتگران این حرفه درخواست می‎کنم با ارتباط موثر با معاونت صنایع‌دستی کمک کنند این شهر به عنوان مرکز جهانی میناکاری صابئین به دنیا معرفی شود.

او با اظهار تأسف از معرفی نشدن صنعتگران صابئین هنر میناکاری گفت: ارتباط با هنرمندان شاخص این صنعت بسیار ضعیف است و بسیاری از آنان آنچنان که باید شناخته شده نیستند.

معاون صنایع‌دستی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اعلام کرد: هرچند که صنعت هنری میناکاری بازار فروش دارد و هنرمندان در نمایشگاه‎های داخلی و خارجی نیز شرکت می‎کنند، اما اگر پنج صنعتگر شاخص میناکار صابئین را نام ببرند من نمی‌شناسم چرا که از میراث‌فرهنگی کارت شناسایی دریافت نکرده‎اند.

وی افزود: مسئولیت بزرگی برعهده میناکاران مندایی اهواز است. آن‎ها می‎توانند پیگیر نامگذاری یکی از میدان‎ها یا خیابان‎های شهر اهواز به نام صنعت هنری میناکاری مندایی شوند. از سوی دیگر اهواز دارای چهار ورودی است که می‎توان پیگیر نصب تابلوی خوش آمدگویی به شهر میناکاران مندایی کشور در یکی از این ورودی‎ها شد.

قاسمی با تشریح روند ملی شدن شهر اهواز به عنوان شهر ملی مینای صابئین در کشور توضیح داد: بدین منظور از همکاری یک پژوهشگر ملی برای شروع مطالعات در این زمینه بهره بردیم و تلاش‎های زیادی در این زمینه صورت گرفت. بنابراین امروز از صنعتگران این حرفه انتظار داریم خودشان هم پیگیر باشند و با ارگان‎هایی مانند شهرداری، فرمانداری، استانداری و… ارتباط لازم را داشته باشند.

معاون صنایع دستی خوزستان در پایان تأکید کرد: اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری صابئین در سطح کشور ثبت شده و این یک اتفاق بزرگ برای استان خوزستان است. ولی میناکاری این شهر ظرفیت معرفی شدن و ارائه در سطح جهان را نیز دارد.

ثبت ملی شهرهای خوزستان موجب رونق مناطق است

مجتبی گهستونی فعال میراث‌فرهنگی و گردشگری خوزستان نیز در این آئین با اعلام این که با ثبت اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری علاوه بر این‎که می‎توان شاهد راه‎اندازی اتحادیه سازندگان مینای صبی شد، می‎توان به نصب المان‎های شهری در خیابان‎ها و میادین با مضمون مینای صبی نیز اقدام کرد.

مجتبی گهستونی با بیان این‎که با ثبت شهرهای ملی صنایع‌دستی، وظیفه مسئولان محلی، استانی و صنعتگران صنایع‌دستی استان خوزستان به ویژه در این شهرها سنگین‎تر شده است افزود: با درایت صنعتگران و حمایت مسئولان استانی این شهرها قابلیت این را خواهند داشت که در آینده نامزد ثبت جهانی نیز شوند.

این فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در خوزستان یادآور شد: با ثبت ملی شهرها این مناطق به لحاظ گردشگری و صنایع دستی از امتیاز ویژه‎ای بهره‎مند شده و ضمن جذب اعتبارات خاص، از رونق و پویایی بیشتری بهره‎مند می‎شوند بنابراین از مسئولان استانی انتظار می‎رود که در بحث تولید، صادرات، توسعه و ترویج، گردشگری، ثبت نشانه‎ها، تشکل‎های غیردولتی مرتبط، تبلیغات و المان‎های مرتبط همکاری کنند.

گهستونی افزود: می‎توان بازارچه‎ها و نمایشگاه‎های مینای صبی را نیز برگزار کرد و باتوجه به پتانسیل‎های موجود شاهد حضور گردشگران بیشمار داخلی و خارجی به منظور اشتغالزایی و ارزآوری به شهرهای ملی صنایع دستی خوزستان بود.

او گفت: باتوجه به این‎که اهواز خاستگاه تولید و فروش مینای صبی است و این مهم درآمد سرشاری را ممکن است در بازار اهواز رد و بدل کند و جلوهای بدیع فرهنگی این شهر را نمایان کند، انتظار می‎رود که مسئولان اهوازی و مدیران سطح بالای استان مشوق‎های لازم را برای کارگاه‎های کوچک و بزرگ میناکاری، مهر اصالت ملی، نشان مرغوبیت بین‎المللی، تدوین استاندارد ملی، تولید فیلم‎های آموزشی و… فراهم کنند.

هنر جامعه مندایی، برگ زرین خوزستان

مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری، تبلور هنر در میان جامعه صابئین مندایی را برگ زرینی برای جامعه فرهنگی و هنری خوزستان عنوان کرد و گفت: اهواز به عنوان مرکز ثقل پژوهش فرهنگی در حوزه میناکاری باید حرف‎هایی برای گفتن داشته باشد.

رضا کیانی با اشاره به جلسه اخیری که با ایوبی دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران داشت گفت: دراین جلسه بیشترین صحبت و تأکید ما بر هنر میناکاری جامعه صابئین مندایی بود.

وی افزود: در دل جامعه شریف مندایی، علاوه بر تبلور هنر، آئین‎های زیبایی رخ می‎دهد که این فعالیت‎ها و تبلور خلاقیت و تبادل داشته‎ها به عنوان برگ زرینی برای جامعه فرهنگی و هنری استان محسوب می‎شود.

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان ضمن تبریک به شهروندان به ویژه جامعه صابئین مندایی به دلیل ثبت شهر اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی افزود: بی‎تردید کسب این موفقیت ماحصل درایت، پیگیری و کنشگری فعالان اجتماعی، جامعه صابئین مندایی و مسئولان اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود و باید آن را به فال نیک گرفت.

وی با بیان این‎که مطرح شدن این موفقیت در دل هفته گردشگری باید نقطه عطف و عزیمتی در ذهن و ضمیر ما باشد افزود: اعتقاد من این است که کسب این موفقیت، در مسیر توسعه فرهنگی و بالندگی استان خوزستان موضوعی لازم است اما شرط کافی نیست و ما باید دامنه پژوهش را پیرامون هنر میناکاری در شهرستان اهواز تقویت کنیم.

کیانی با تأکید بر این‎که به موازات فعالیت‎های تولیدی باید فعالیت‎های پژوهشی و علمی نیز صورت گیرد عنوان کرد: جلسات تحلیلی و آموزشی پیرامون هنر میناکاری باید د شهرستان اهواز برگزار شود و اهواز نه به عنوان شهر تولید میناکاری بلکه به عنوان مرکز ثقل پژوهش فرهنگی در حوزه میناکاری باید بتواند حرف‎هایی برای گفتن داشته باشد.

او مقوله میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را موضوعاتی درهم‎تنیده شد دانست و افزود: آن چیزی که به عنوان تمدن از آن یاد می‎کنیم بخشی از میراثی است که قابل لمس است؛ موضوعاتی مثل میناکاری و یا بافت تاریخی اهواز بخشی از تمدن ما است، اما آن روحی که بر کالبد این تمدن‎ها می‎دمد، فرهنگ ما است و هفته گردشگری و مقوله گردشگری موجبات تبلور این ارزش‎ها است.

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان با تأکید بر این‎که ما باید در راستای ثبت مواریث معنوی نیز گام برداریم تصریح کرد: در تهران پیشنهاد ثبت آئین عید سال نوی مندائیان را نیز مطرح کردیم چرا که معتقدیم این آئین‎ها باید مکتوب شوند.

وی اظهار کرد: دولت در مسیر توسعه بسترسازی می‎کند اما بازیگران اصلی بحث توسعه، سازمان‎های مردم‎نهاد هستند؛ کنش‎گری و مطالبه‎گری باید در میان سازمانها ی مردم‎نهاد و فعالان فرهنگی تقویت شود تا دولت در کنار سازمان‎های مردم نهاد قرار گیرد.

کیانی بیان کرد: اهالی رسانه نیز با کنش‎گری، نقد و اطلاع‎رسانی نقش مهمی در این زمینه ایفا می‎کنند و شخصیت‎های منتفذ و دانشگاهی نیز باید دست اندر دست هم دهند تا در بستر ایجادشده توسط دولت، نقش خود را در راستای توسعه فرهنگی و هنری ایفا کنند.

او در پایان خاطرنشان کرد: آن چیزی که مدنظر تمام ادیان توحیدی است، برداشتن قدم‎هایی در مسیر رسیدن به قله‎های والای عزت و انسانیت است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید