جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

چغازنبیل به سیستم پایش دیجیتال تجهیز شد

0 انتشار:

زیگورات چغازنبیل، به سیستم پایش و مانیتورینگ دیجیتال مجهز شد. این نخستین بار است که یکی از  آثار جهانی ایران به این سیستم دیجیتال مجهز می شود.

پایگاه میراث جهانی چغازنبیل نخستین اثر از فهرست آثار ثبت جهانی ایران است که سیستم پایش دیجیتال را نصب و راه‌اندازی می‌کند. هدف از به کارگیری این تجهیزات افزایش داده‌های شناختی و پایش رفتار تدریجی بنا در زیگورات ۳۳۰۰ ساله چغازنبیل است.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با اعلام این خبر گفت:شناخت ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها، بالابردن دقت داده‌های معماری، آگاهی از کنش‌ها و واکنش‌های سازه‌ای در مقیاس بسیار دقیق و … از نتایج بهره‌برداری از سیستم پایش دیجیتال است.

عاطفه رشنویی ادامه داد: این شناخت دقیق، راهبردهای مداخلات حفاظتی را جهت‌دهی و حدود آن را روشن خواهد کرد.

به گفته رشنویی،پیش از این و در فاز نخست از دور جدید مطالعات آسیب‌شناسی، ارزیابی وضعیت سازه‌ای بنای زیگورات به صورت کیفی و بر اساس ارزیابی ترک‌ها با شاهدهای گچی و کرک‌مترهای منوآل انجام شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه تاکید کرد: در فاز دوم مطالعات جدید، پایش به صورت دقیق و کمی با استفاده از ابزار دقیق متناسب با روش‌های نوین حفاظت و مرمت در دستور کار قرار گرفت.

رشنویی ادامه داد: ابتدا با استفاده از داده‌های فاز نخست، سیستم پایش دیجیتال متناسب با وضعیت و آسیب‌های زیگورات شناسایی شدند. سپس ابزارهای مورد نیاز شامل کرک‌مترها دیجیتال با دقت ۰/۰۰۱ میلی‌متر برای پایش ترک‌ها و تیلت‌متر با دقت ۰/۰۵ درجه برای پایش تغییر شکل‌های بنا، تهیه، جانمایی و نصب شدند.

او با اشاره به برنامه آینده بهره‌برداری از این تجهیزات خبر داد: با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از مانیتورینگ دیجیتال، آسیب‌های ثبت‌شده و گونه‌شناسی رفتارهای سازه‌ای، سناریوی رفتار سازه‌ای بنا تدوین خواهد شد تا به عنوان مرجعی علمی مبنای مداخلات حفاظتی آینده در میراث جهانی چغازنبیل قرار گیرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید