جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

جزییات جدید از محموله زرین نکا/تلاش قاچاقچیان برای شناسنامه‌دار کردن اشیای زرین نکا برای امکان فروش در اروپا/قاچاقچیان ۱۰۰ کیلوگرم محموله زرین نکا را ذوب و بصورت شمش فروختند/۶۰ کیلوگرم از اشیای طرح‌دار زرین نکا کیلویی فروخته شد/شمشیر زرین ساسانی ۹۰۰ میلیون تومان خریداری و ۶ میلیارد تومان فروخته شد

0 انتشار:

صدای میراث: انتشار گزارش غارت گنجینه نکا و فروش اشیای زرین حاصل از حفاری‌های غیرمجاز شهرستان نکا در استان مازندران و اعلام این موضوع که قاچاقچیان اشیای تاریخی بخشی از آثار ساده زرین حاصل از حفاری های نکا را ذوب کردند و بصورت کیلویی فروختند با واکنش‌های متفاوت مواجه شد.

همین امروز اما صدای میراث در پیگیری‌های خود از بازار زیرزمینی اشیای تاریخی تصاویر تازه‌ای از آثار غارت شده گنجینه نکا به دست آورده است که بیانگر وجود آثار ساسانی و حتی هخامنشی در محموله غارت شده نکا است. در تصاویر تازه‌ای که صدای میراث منتشر کرده است، مشخص است که باند قاچاق اشیای تاریخی آثار زرین نکا حتی یک تندیس ساسانی و یک زره مغولی بر جای مانده از دوره سلجوقی را نیز که به اعلام فعالان بازار زیرزمینی اشیای تاریخی از حفاری های غیرمجاز در استان گلستان و گنبد کاووس به دست آورده‌اند در اختیار دارند.

فعالان بازار زیرزمینی اشیای تاریخی به صدای میراث خبر داده‌اند که قاچاقچیان اشیای زرین نکا یکصد کیلوگرم از آثار زرین حاصل از حفاری های غیرمجاز شهرستان نکا را ذوب کرده و این آثار را به صورت شمش طلا فروخته‌اند. ۶۰ کیلوگرم از آثار زرین شامل سکه‌ها، صفحه زرین مزین به نخستین خط کهن باستانی، زیورآلات، حلقه‌های قدرت، مجسمه‌های زرین و … را بصورت کیلویی آن هم در مقیاس دو تا چهار کیلوگرم به بازار زیرزمینی خریدوفروش اشیای تاریخی تزریق کرده‌اند.

پیگیری‌های صدای میراث از فعالان بازار زیرزمینی اشیای تاریخی مشخص کرد که آثار زرین نکا از سال ۹۳ تاکنون در بازار سیاه اشیا عتیقه خریدوفروش شده و قاچاقچیان اشیای تاریخی توانسته‌اند یک شمشیر زرین ساسانی را نیز که به قیمت ۹۰۰ میلیون تومان در شمال کشور خریداری کرده‌اند به قیمت ۶ میلیارد تومان در بازار اشیای تاریخی به فروش برسانند.

قاچاقچیان اشیای زرین نکا همچنین یک مجسمه ساسانی که به نظر می‌رسد تندیس یک بزرگ ساسانی است را به همراه شمشیر زرین ساسانی و البته زره و یک زره و کلاه‌خود مغولی را که متعلق به دوره سلجوقی است و از حفاری های گنبد کاووس به دست آمده است در اختیار دارند و این آثار هنوز در بازار زیرزمینی ایران وجود دارد و قاچاقچیان در انتظار یافتن خریدار برای این آثار هستند.

صدای میراث از فعالان بازار زیرزمینی اشیای تاریخی اطلاع یافته است که بخشی از آثار زرین نکا طی چند سال گذشته از کشورهای حاشیه خلیج فارس به فرانسه منتقل شده و اکنون در اختیار یک گالری‌دار ایرانی است. فعالان این بازار به صدای میراث گفته‌اند، به دلیل نبود خریدار برای آثار تاریخی قاچاق شده، باند قاچاق این اشیاء به اروپا در حال تلاش برای شناسنامه‌دار کردن اشیای زرین نکا هستند و در این مسیر به دنبال یافتن مهرها و سربرگ‌های درباری دوران پهلوی دوم هستند تا با سندسازی مبنی بر اهداء و هبه این آثار از سوی دربار پهلوی به برخی افراد، زمینه فروش این آثار به موزه‌ها و حراجی‌ها را فراهم کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید